Zavarovalničar o nesrečah novodobnih vozil

Foto: Epa
Foto: Epa
Kdo bo dogovoren za prometno nesrečo, ki jo bo povzročil avtonomni avtomobil: voznik, lastnik, proizvajalec avtomobila ali programske opreme ali upravljavec infrastrukture?
Oglej si celoten članek

Na pogovoru na Triglav Labu, kjer sta se novinarski kolega Andrej Brglez in avtomobilskih zavarovanj pri Zavarovalnici Triglav Jaka Klement pogovarjala o asistenčnih sistemih, je beseda nanesla tudi na to, da so asistenčni  sistemi vse bolj sofisticirani in posegajo tudi v ključne elemente vožnje. V človeški naravi je, da si olajšamo delo, kar velja tudi za vožnjo avtomobila.

Raziskava Slovenci vse bolj verjamejo v samodejno vožnjo

In če asistenčnim sistemom voznik lahko prepusti del zadolžitev med vožnjo, bo to prej ali slej tudi storil. Pogosto se asistenčni sistemi zato zlorabijo za vožnjo brez voznika. Če je to polovičarska vožnja, kdo je kriv za nesrečo? Kako na to gledajo zavarovalnice. Zavarovanje pač ne krije le pol škode.

Foto: e-Estonija Po estonski prestolnici že vozijo avtonomni avtobusi.

Klement pravi, da je zavarovanje avtomobilske odgovornosti v Sloveniji danes pač obvezno, pogoj zanj pa je tudi registracija vozila: za nesrečo je še vedno v vsakem primeru odgovorne voznik in ne vozilo, saj gre za asistenčne sisteme in ne za sisteme za avtonomno vožnjo. Kljub drugačnim imenom, ki lahko zavajajo (takšna so denimo autopilot…), še vedno torej govorimo o asistenčnih sistemih. Za njihovo pravilno uporabo je zato še vedno odgovoren voznik.

Pozor, nazorno! Sedaj objavili video prometne nesreče, o kateri govori ves svet

Zavarovanja v domeni proizvajalcev

Tesla in Volvo denimo že razmišljata v smeri, da bosta zavarovanja za vozila ponujala kar sama in kot proizvajalca tudi sama prevzemala odgovornost za škodo v morebitni prometni nezgodi. Tu ne govorimo več, oziroma ne bomo govorili o avtomobilski odgovornosti, kot jo poznamo danes, ampak o odgovornosti proizvajalca vozila. Takšno odgovornost bo lahko prevzel tako proizvajalec karoserije oziroma končnega avtomobila kot tudi proizvajalec programske opreme, ki bo avtonomno vožnjo dejansko izvajala. Razvoj programske opreme je danes bolj pomemben od razvoja hardvera, torej dejanskih strojnih komponent, ki so že bolj ali manj razvite.

Foto: Nissan Nissan propilot 2.0

Za nezgodo bo torej v prihodnosti odgovornost prevzel proizvajalec. In ko pridemo do proizvajalčeve odgovornosti (AO, kasko…), lahko govorimo o občutnem zmanjšanju škod oziroma prometnih nesreč, kot jih poznamo danes. Po drugi strani pa se odpirajo možnosti popolnoma novih tveganj, ki jih danes ni.

Drugačne prometne nesreče

Danes so namreč vse nesreče unikatne in neponovljive, pri popolnoma povezani avtonomni vožnji, ko bo vse v oblaku in bodo vsa vozila dobivala nadgradnje iz oblaka, pa bi lahko denimo prišlo do katastrofalnega tveganja kibernetskega napada, hekerskega vdora vozila. Vsa vozila nekega proizvajalca na svetu bi lahko denimo postala žrtev napada in bi nenadoma zavila levo. To bi seveda povzročilo množico posameznih prometnih nesreč. V tem primeru govorimo o katastrofalnem tveganju, popolnoma povezanem dogodku, ki je takšne razsežnosti, da ga nobena zavarovalnica ne more sama kriti. V takšnem primeru bi bila, tako kot v primeru naravne katastrofe, zelo pomembno pozavarovanje.

Avto Od vstopa na AC do izstopa brez dotika volana

Bo odgovornost v tem primeru nosila tudi avtomobilska industrija? Klement pravi, da bo proizvajalec gotovo kriv za del škode v tem primeru. Vsekakor pa bodo pomembni tudi vmesni členi, tisti, ki skrbijo za infrastrukturo in prenos podatkov. V slovenskem primeru bi to lahko bili DARS ali občine. Tu gre za veliko povezanih faktorjev. Na koncu bo sodna praksa pokazala, kdo je odgovoren in kdo mora poravnati škodo. Razvoj bo vsekakor zanimiv.

Foto: Profimedia Tesla avtopilot

Kaj se dogaja z avtonomnimi vozili?

Dokler ima avto volan, je torej odgovoren voznik, po uveljavitvi avtonomnih vozil pa bodo stvari drugačne. V zvezi za avtonomnimi vozili sta bila v zadnjem lasu zanimiva dva primera. Ko je Volvo pred leti zagnal projekt z avtonomnimi vozili, ki so jih dali v uporabo družinam in jih tudi polepili, da so vsi vedeli, za kaj gre, se je pojavilo veliko ljudi, ki niso bili zadovoljni, da sobivajo z avtonomnim vozilom in so ga sabotirali. V ZDA se je dogajalo, da so ljudje skakali pred Googlove avtonomne avtomobile, misleč, da bo avtomobil rešil situacijo, če pa ne, bodo dobili odškodnino.

Avto Tehnologije, ki bodo kmalu v avtomobilih … ali pa so že v njih

Klement pravi, da o takšnih situacijah veliko razmišljajo. Osebno meni,  da tudi če vozilo deluje popolno, za njegov stik s tlemi še vedno skrbijo štirje kvadratni decimetri gum. Tudi, če zazna pešca, ni rečeno, da se mu bo lahko izognil in ga ne o zbil, saj zakonov fizike ne moremo obiti. Se pa gotovo poleg tehničnega odpira tudi zakonodajni in moralni oziroma psihološki vidik. Kako bodo torej ljudje sprejeli takšna vozila. V Evropi smo denimo konservativni in avtonomno mobilnost sprejemamo obotavljivo, na Kitajskem pa so denimo do nje veliko bolj odprti in jo laže sprejmejo.

Foto: Profimedia Google car

Avto Rimac pripravlja pomočnika, ki bo vozniku pomagal dirkati

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 4

  • 10:28 13. April 2021.

    kdo je kriv če ti ukradejo avto, ki ima zagon brez ključa? ja lastnik, ker ni zagotovil vseh pogojev varovanja. …

  • ode
    07:26 13. April 2021.

    Vsekakor bo kriv Janša

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.