Lepo ohranjen, garažiran, nepoškodovan. Vam je znano? Veliko avtomobilskih oglasov je takih ali podobnih. Veliko je resničnih, so pa tudi taki prodajalci rabljenih vozil, ki prikrivajo zgodovino vozila in poškodbe. Jurij Kočar iz AMZS, kjer se ukvarjajo tudi s storitvijo preverjanja rabljenih vozil pred nakupom, pravi, da je prva naloga kupca rabljenega vozila pri ugotavljanju morebitne poškodovanosti vozila pregled zgodovine vozila, servisne dokumentacije in drugih dostopnih virov.
Priporočljivo pa je, da vozilo temeljito pregleda strokovnjak. To pomeni, da se pogledajo vsi vitalni deli, vključno s podvozjem, zato ga je treba zapeljati tudi na kanal. »Celovit strokoven pregled vozila pomeni merjenje debeline laka in pregled posameznih karoserijskih delov, motornega prostora in same notranjosti. Z zbranimi ugotovitvami že lahko potrdimo oz. ovržemo sum na morebitne poškodbe posameznih delov vozila v preteklosti,« pravi Kočar.
Kaj lahko naredimo sami?
Tudi sami lahko opravimo laičen prvi pregled in ugotovimo, da je bilo z avtom nekaj narobe. Pozorni bodite na oznake stekel z vtisnjenimi letnicami, enako velja za žaromete … Kočar pravi: »Različne letnice izdelave posameznih sklopov vozila (npr. stekla, žarometi, varnostni pasovi …) je že eden prvih indicev, ki lahko kaže na to (ni pa nujno), da se je z vozilom v preteklosti nekaj neobičajnega dogajalo.« Strokovnjak dodaja, da lahko sami preverimo tudi namestitev in kakovost posameznih sklopov in delov vozila (odbijači, vrata, ogledala, …). »Nesimetrija, različni barvni odtenki in odstopanje pri sami kakovosti nanosa laka so ugotovitve, ki že lahko spodbudijo upravičen sum na poškodovanost vozila.«
Katere so najpogostejše skrite napake, ki prežijo na kupca rabljenega avta in jih zaznavajo med pregledi vozil na AMZS? Kočar pravi, da pogosto zaznavajo, da gre za neustrezen obseg in kakovost opravljenih vzdrževalnih del, ki se skozi nadaljnjo uporabo vozila odražajo kot vzrok za okvare in kot take negativno vplivajo na varno, varčno in udobno vožnjo.
Pomembno je, da vedno pristopite s kančkom skepse. Ne smete biti 100-odstotno zaupljivi. Tudi glede prevoženih kilometrov. Kočar pravi, da smo še vedno priča manipulaciji s prevoženimi kilometri in tudi drugim programskim manipulacijam. Na primer prirejanje nadzornih sistemov, da ne javljajo več napake, kljub okvari. Običajno gre za okvare sistemov za zmanjšanje škodljivih emisij in varnostnih sistemov. Zaradi tovrstnih goljufij, ki vozilom umetno dvigajo ceno, boste preplačali vozilo in imeli še morebitne dodatne stroške s popravili v prihodnje.
Na trgu so nove možnosti, med drugim tudi spletna stran za rabljena vozila Doberavto.si, kjer kupec rabljenega dobi tudi pregled dokumentacije pred nakupom rabljenega avtomobila? Kočar o tem pravi: »Na portalu Doberavto se za zdaj preveri zgodovina vozila na podlagi podatkov iz nacionalnega portala odprtih podatkov Slovenije. Podatki se preverijo avtomatsko in se jih ne da spreminjati.«
»Le brezhibno vozilo je varno vozilo. Odprava napak je še kako pomembna za varno in okolju prijazno vožnjo,« dodaja sogovornik, ki še pravi, da je treba imeti za odkrivanje tovrstnih napak poglobljeno tehnično znanje in ustrezno opremo.
Prav zato je priporočljivo, da se pred nakupom prepričate o zanesljivosti vitalnih delov vozila in tehnični brezhibnosti. Na AMZS vam rabljeno vozilo pred nakupom temeljito pregledajo.
Kočar pravi, da njihovi mehaniki podrobno pogledajo karoserijo, podvozje, motorni prostor in notranjost vozila. Pozorni so na vidne zunanje površine karoserije vozila, barvo, podvozje, izpušni sistem, stekla. Iščejo se poškodbe, sledi slabega vzdrževanja, ali je vozilo načela korozija, kakšna je funkcijska sposobnost in prilagodljivost. Pregledajo stanje in funkcijska sposobnost oken, vrat, sončnih streh, ključavnic.
V kabini pregledajo sedeže, priklop sedežev, mehanizme, varnostne pasove, ključavnice, preizkusijo delovanje vzvratnih ogledal, armaturo, grelni sistem v kabini, tudi morebitne poškodbe in statične funkcijske sposobnosti glede na starost vozila in prevožene kilometre.
Pomemben je pregled hladilnega sistema vozila, pri normalnih pogojih obratovanja, v kakšnem stanju so ventili, tesnila, cevi, radiator, ekspanzijska posoda, varnostni ventil, tesnjenje, kakovost in stanje hladilne tekočine, termostat, ventilator ter črpalka.
Podroben pregled zajema še celoten sistem napajanja motorja z gorivom, morebitne poškodbe, puščanje, posode za gorivo, pokrov goriva, črpalke za gorivo …
Pregleda se tudi pogonski agregat, v smislu obrabe in poškodb, v kakšnem stanju so nosilci motorja, ali so na vozilu morebitne razpoke, ali pušča hladilna tekočina ali olje. Preverijo tudi delovanje opozorilnih lučk. S pomočjo elektronskega testerja opravijo analizo izpušnih plinov in pregled elektronskih sistemov, ki so vgrajeni v vozilo.
Avtomobili so postali pravi računalniki na kolesih, zato je obremenitev električnega sistema že pri nekaj let starih avtomobilih veliko večja, kot je bila v preteklosti, ko smo morda kupovali rabljeno vozilo. Električni sistem pregledajo pod normalnimi pogoji delovanja – pregledajo akumulator, njegovo električno napetost, kapacitivnost, sposobnost zagona motorja, sistem polnjenja, grelni in klima sistem, brisalce in čistilce stekel, svetlobna telesa …
Glede krmiljenje in vzmetenje se preveri samo delovanje, poškodbe, obrabe in puščanje, priključke, vzmeti, tesnila, blažilce in roke. Opravi se test amortizerjev in meritev geometrije podvozja.
Preverijo se tudi priključki menjalnika in diferenciala, pol osi in kardanske osi, priključki, prirobnice, manšete, preveri se tudi tesnost.
Pregleda se tudi zavorni sistem, kjer se preveri nivo olja v glavnem cilindru, izmeri se učinkovitost nožne in ročne zavore, delovanje servo sistema in sistema proti blokiranju koles. Preveri se hidravlične povezave, ventile in zavorne čeljusti. Pregleda se kakovost zavornega olja, stanje zavornih ploščic, oblog, diskov in kolutov.
Vizualno se pregleda platišča in pnevmatike. Oceni se primernost pnevmatik, njihovo obrabo in zunanje poškodbe. Preveri se tudi delovanje nadzora tlaka, kar je pomembno s stališča stroškov uporabe vozila in varnosti.
Pri rabljenih vozilih je pogosto na udaru klimatski sitem, na katerem se preveri stanje in delovanje (kondenzator, kompresor, cevi, …), izvede se meritev tlaka na sesalni in tlačni strani in se ga primerja s tovarniškimi normativi.
Je očiščen motor past?
Pogosto pri rabljenih vozilih opazimo, da prodajalec očisti motor. Je to lahko vzrok za sum?
Kočar o tem pravi, da se čiščenje motorja največkrat izvede po večjem servisnem posegu zaradi odprave okvare ali drugih obsežnejših del v motornem prostoru. »Če ne poznamo vzroka in obsega popravila, se nam kaj hitro poraja strah pred morebitnimi novimi okvarami, ki so lahko povezane z visokimi stroški.«
Pred nakupom rabljenega avtomobila je pomembna tudi testna vožnja. »Preizkus vozila na cesti in njegovih voznih lastnosti je dober kazalnik stanja vozila. Pri preizkušanju vozil je treba biti pozoren na vodljivost vozila in udobja med samo vožnjo. Vozilo mora dajati občutek varnosti in udobja, ter mora biti v vseh okoliščinah dobro vodljivo, brez nenavadnih zvokov, tresljajev in podobnega. Ravno tako je treba biti pozoren na zmogljivost motorja, prestavljanje in delovanje ostalih sklopov vozila – gretje/hlajenje, armaturna plošča, itd.,« še pravi Kočar.
Vsekakor pa velja nasvet, da kupite preverjeno vozilo. Na trgu so nove možnosti, med drugim tudi spletna stran za rabljena vozila Doberavto.si, kjer kupec rabljenega dobi tudi pregled dokumentacije pred nakupom rabljenega avtomobila? Kočar o tem pravi: »Na portalu Doberavto se za zdaj preveri zgodovina vozila na podlagi podatkov iz nacionalnega portala odprtih podatkov Slovenije. Podatki se preverijo avtomatsko in se jih ne da spreminjati.«
Gospod strokovnjak, povejte, kako, ko pri nekem posredniku, na odprtem dvorišču, lahko organizirati pregled "kvazi strokovnjaka" kot ste vi? Kdo …
nekdo na tem portalu je napisal da demokracija nekako temelji na zaupanju . pa zaupaj...
Še en pametnjakovič.