“Ko se zjutraj v času konice vozim v službo, uporabljam zgolj desni vozni pas. Vsi se postavljajo ne prehitevalnega, ki pa je zaradi tega počasnejši, tako da sem sama precej hitrejša in se v miru vozim mimo vozil na levi, ob tem da še spuščam predse vozila na uvozih,” je dejala sodelavka.
“Policija tako kot večina uporabnikov avtocest opaža, da vozniki pogosto vozijo kar po levem pasu in se ne vračajo na desni pas. Posledično velikokrat nastane situacija, da desni pas postane hitrejši, kar je skregano z logiko vožnje po avtocesti,” pravi Robert Vehovec iz Sektorja prometne policije v Generalni policijski upravi.
“Če ne upoštevamo, da po desnem pasu vozimo, levega pa uporabljamo le za prehitevanje, to umetno povzroča zastoje, kar pomeni, da se pretočnost zmanjša, posledično pa tudi varnost,” pojasnjuje Ulrich Zorin iz Darsove službe za upravljanje prometa in prometne varnosti. “Neumikanje na desni vozni pas je zelo značilno zlasti v jutranjih in popoldanskih prometnih konicah, ko je veliko vozil stalno na levem pasu.”
Po skrajnem levem pasu avtoceste (pogovorno se imenuje “prehitevalni”, predpisi tega izraza ne poznajo več) vozimo samo, ko izvajamo manever prehitevanja počasnejših vozil. “Treba je upoštevati hitrosti teh vozil, našo hitrost, trenutno situacijo na cesti in s kakšno hitrostjo se nam od zadaj približujejo druga vozila. Svoj manever moramo nakazati pravočasno s smernim kazalcem in ga izvesti, ne da bi ovirali druge,” pravila varnega prehitevanja pojasnjuje inštruktor varne vožnje Miran Kacin. Po končanem prehitevanju se na varni razdalji vrnemo na desni pas.
Inštruktor opozarja predvsem na mrtve kote, ki se lahko pojavijo v določenem trenutku in zaradi katerih lahko hitro komu presekamo pot, če nismo pozorni. Zelo je tudi pomembno, da se ne vrivamo med dve, vozili marveč počakamo na trenutek, ko so razmere dobre, da se lahko vrnemo na desni pas.
V konicah se promet velikokrat zgosti na obeh pasovih. V tem primeru zakon dopušča, da kolona (najmanj tri vozila) na desni strani lahko vozi tudi hitreje od kolone na levi strani avtoceste, saj to ni več prehitevanje.
Težava so tovornjaki in "nedeljniki"
Zorin iz Darsa navaja še dve situaciji, pri katerih vožnja po levem pasu povzroča zastoje in ni odvisna od konic. Zanje pogosto poskrbijo tovornjakarji, ki ne upoštevajo pravil, kdaj bi smeli na avtocesti prehitevati druga vozila, zato za seboj ustvarjajo dolge kolone. Drugi tip voznikov pa so tisti, ki se po avtocestah vozijo redkeje in ne poznajo manevrov hitrega premikanja, pospeševanja, prehitevanja in umikanja. Zato ti vztrajajo ne levem pasu tudi, ko bi morali že zdavnaj dati prednost vozilom za seboj.
Toliko se je izplačalo tiščanje na levem pasu
Napravili smo kratek test, ali v dejanskem prometu sploh kaj pridobimo na času, če se po avtocesti vozimo zgolj po levem pasu. Z dvema voziloma smo zjutraj okoli sedme ure startali izpred hotela ob uvozu za Grosuplje, cilj je bila 17 kilometrov oddaljena Ljubljana, natančneje izvoz Center. Prvo vozilo je takoj zapeljalo na levi pas in na njem vztrajalo do konca, znotraj hitrostnih omejitev. Drugo vozilo se je držalo pravila vračanja na desni pas in prehitevalo le bistveno počasnejša vozila. Promet je tekel tekoče, saj je bil preizkus izveden še pred najgostejšim delom jutranje konice.
Prvo vozilo je na cilj prišlo po 14 minutah in 38 sekundah. 18 sekund kasneje, kar je približno polovico klasičnega intervala na semaforju, je isto točko že doseglo tudi drugo vozilo. Dobiček “levaka” je bil neznaten, v času konice pa bi bila vožnja po levem pasu zelo verjetno celo škodljiva za voznika in pretočnost vsega prometa.
andrej.leban@zurnal24.si
Prvič: Na SLO AC je polovico preveč vozečih vozil . Zardi tega so prepolovljene vse varnostne razdalje med vozili ! …
Okoli LJ manjka še en pas.
Najbolje bi opisal stanje z besedami mojega prijatelja: V sloveniji imamo dva vozna in nobenega prehitevalnega pasu ... :) Pa …