Ena od tehnologij, ki bodo s 6. julijem letos obvezne v novo homologiranih avtomobilih, je tudi elektronski zapisovalnik podatkov (Electronic data recorder - EDR).
EDR bo beležil podatke, ki bi raziskovalcem prišli prav pri razumevanju, kaj gre tik pred nesrečo narobe. Namen vpeljave naprave nikoli ni bil, da bi na podlagi podatkov lahko policija ali zavarovalnice ugotavljali odgovornost voznika, temveč predvsem zbiranje informacij za poglobljene analize o okoliščinah nesreč in preprečevanja podobnih scenarijev.
Vendar je končna različica EDR zgubila velik del uporabnosti.
Beleži nagib ceste, ne pa lokacije
Medtem ko so sklep o obvezno vpeljavi na ravni EU sprejeli že leta 2019, je Evropska komisija šele letošnjega januarja objavila tehnične specifikacije, kakšne naj bi te naprave bile in kaj naj bi dejansko počele. Zapisovalnik je po definiciji namenjen "izključno beleženju in shranjevanju ključnih, s trkom povezanih parametrov in informacij v kratkem obdobju pred in med trkom ter takoj po njem," piše v dokumentu EU.
Deluje po zaprtem tipu, kar pomeni, da so podatki dostopni samo pooblaščenim osebam. Naprava zaradi zaščite zasebnosti ne pokaže celotne VIN številke vozila. Zabeleženi podatki vključujejo "hitrost vozila, zaviranje, položaj in nagib vozila na cesti, stanje in stopnjo aktivacije vseh varnostnih sistemov vozila, sistem eCall, aktiviranje zavor ter druge pomembne vhodne parametre vgrajenega aktivnega varnostnega sistema in sistema za preprečevanje nesreč, in sicer z visoko stopnjo natančnosti in zagotovljeno trajnostjo podatkov."
Med podatki manjkajo informacije o lokaciji, datumu in času dogodka. A so ravno te ključne za raziskovalce prometne varnosti, saj pomagajo analizirati zunanje okoliščine nesreče, opozarjajo pri Evropskem svetu za prometno varnost ETSC.
"Na primer, brez podatkov o lokaciji raziskovalec nesreče ne more vedeti, ali je na podlagi ostalih EDR podatkov vozilo potovalo z neprimerno hitrostjo, saj ne more vedeti, po kakšni cesti je peljalo," pojasnjujejo konkretno hibo.
Eni in drugi se zgovarjajo na evroposlance
Na Evropski komisiji so za Žurnal24 pojasnili razloge, zakaj EDR ne sme snemati lokacije in časa. Kot pravijo, je razlog v določilu iz letos objavljene tehnične uredbe, po katerem EDR ne sme zbirati nobene informacije, na podlagi katere bi bilo mogoče identificirati v dogodek udeleženega vozila, voznika ali lastnika.
A se pri ETSC s tem ne strinjajo. Menijo, da so bila že v krovno zakonodajo vnešeni dovolj robustni okvirji, ki so omogočili popolno anonimimnost. Evropska komisija je glede interpretacije zbiranja podatkov v končnih navodilih ubrala preveč restriktivno držo, trdijo.
To se je zgodilo potem, ko je Evropski parlament opozoril na potrebno zaščito osebnih podatkov pri EDR. A hkrati je prav Evropski parlament lani sprejel poročilo o prometni varnosti, v kateri je Evropsko komisijo izrecno pozval, naj zagotovi, da bodo za namene poglobljene analize prometnih nresreč v EDR vključeni tudi podatki o lokaciji, datumu in času.
"Izvorni namen vgradnje EDR v nova vozila je bil, da lahko zagotovijo podatke, na podlagi katerih bi lahko preprečevali bodoče nesreče. Z izločitvijo lokacije in časa so postali ostali podatki iz naprave praktično neuporabni za raziskovalce prometnih nesreč. Upamo, da bodo zakonodajo revidirali in jo popravili v najkrajšem času," je komeniral Frank Mütze, strokovnjak za varnost vozil pri neprofitni organizaciji.
kolikor razumem, se bo zadeva brala zgolj fizično. No vsaj novinarčki se niso dotaknili tega aspekta. Vsaj zadnjih 100 metrov …
ko bo tole začel crkavat pa kaj ?ne gre čez tehničnega ? al bo avto obstal na cesti. in še …
"Na primer, brez podatkov o lokaciji raziskovalec nesreče ne more vedeti, ali je na podlagi ostalih EDR podatkov vozilo potovalo …