Parkiranje oziroma še posebej iskanje prostega parkirišča je dandanes za marsikoga eno najbolj stresnih početij pri celotni vožnji.
Tudi o parkiranju je tekla beseda na mednarodne konference Smart Cities, ki je potekala v Ljubljani. O elektronskih tehničnih novostih in prihajajočih rešitvah pri parkirni infrastrukturi nam je več povedal eden od govornikov na konferenci Nejc Petek iz podjetja Tenzor.
Zakaj ima parkiranje danes tako velik vpliv na pretočnost prometa?
Iskalci prostih parkirnih mest v centrih mest povzročajo kar 30 odstotkov vsega prometa na teh območjih. S tem se višajo emisije, nervoza voznikov, število prometnih nesreč ...
Ko omenimo pojem pametno parkirišče - kaj to v resnici pomeni? Kako bo človek v prihodnosti iskal parkirišče, kako se bo v njem gibal, kako bo spet prišel nazaj v svoj avto?
Pod pojmom pametno parkirišče si predstavljamo parkirišče ali bočne parkirne prostore v ulicah, ki vedo, kdaj so zasedeni in kdaj prosti. Voznik tako pravočasno že pred pričetkom poti ali pa potem na samih križiščih ali pred vrstami parkirnih mest na zaprtih parkiriščih, dobi podatek o tem, kje bo našel prosto parkirno mesto.
Kakšna je vizija razvoja parkirišč in parkirnih hiš v - recimo v naslednjih 10 letih - tako s stališča novih vozil kot s stališča optimalnega izkoriščanje prostih kapacitet?
V naslednjih desetih letih se pričakuje, da se bo vzpostavilo vse več pametnih parkirišč, kot je sedaj to že praksa v pokritih garažnih hišah, kjer poznamo sisteme z zelenimi, rdečimi in modrimi LED indikatorji ter obvestilnimi tablami, ki voznikom skrajšajo čas iskanja prostega parkirnega mesta in olajšajo parkirno izkušnjo.
Kakšne rešitve razvijate v vašem podjetju, s katerimi lajšate življenje voznikov in upraviteljev?
Kot integrator pametnih rešitev smo na podlagi izvedbe pametnih pokritih parkirišč v City Park BTC, City Center Celje in Qlandia Kranj pridobili pomembne izkušnje na področju reševanja težav v zvezi z iskanjem prostih parkirnih mest. Trend se po svetu sedaj prenaša na zunanja parkirišča, ki jih pokrijemo s pametnimi senzorji, ki na podlagi merjenja sprememb Zemljinega magnetnega polja zaznavajo ali je na parkirnem mestu prisotno vozilo ali ne.
Kam pa so zunaj senzorji sploh vgrajeni, saj ne morejo biti neposredno nad avti kot so lahko v parkirnih hišah? In kako prenašajo podatke?
Vgrajeni so v asfaltno površino in prekriti s podlago ter tako popolnoma nevidni. Preko brezžičnega omrežja sporočajo informacije zbiralcem podatkov, ki so nameščeni na stebre javne razsvetljave, od tam pa gredo podatki preko 3G, Wi-Fi in podobnih tehnologij na platforme za upravljalce, table za obveščanje voznikov ali pa na brezplačno aplikacijo, ki voznike pomaga usmerjati na prosto parkirno mesto že, ko se odpravljajo od doma.
Zakaj je vgradnja senzorjev pod površino po vašem v tem trenutku najboljša rešitev?
Na trgu se pojavljajo tudi rešitve zaznavanja prostih parkirnih mest s kamerami, pri katerih težavo lahko predstavlja slabo vreme, kot sta močan dež ali megla. To lahko pomembno zmanjša natančnost podatkov. Senzorji, ki so vgrajeni nad asfaltno površino, pa so neprimerni za mesta, kjer pada sneg in jih uničijo plugi. Sistem, kot ga ponujamo in je vgrajen v asfaltno podlago, je poleg obstoječe komunikacije preko ZigBee omrežja pripravljen tudi na prihodnost z opcijo komunikacije preko ozkopasovne internet stvari (NB IoT) tehnologije, ki je v porastu in je zaželjena ob postopnem vzpostavljanju 5G mreže.
Kako se senzorji napajajo z energijo?
Prek baterije. Pomembna prednost naših senzorjev je predvsem življenjska doba baterije, ki drži 10 do 12 let.
Kakšne so koristi takšnega pristopa za upravljavce parkirišč?
V optimalni izkoriščenosti. Senzor ob zasedenosti in stopnji rotacij na nekem parkirnem mestu zaznava tudi čas trajanja posamezne parkirne seje. Ta prednost se izkaže, če parkirna mesta označimo, pri čemer voznik ob plačilu listka vnese številko parkirnega mesta. Če je denimo dovoljen čas trajanja omejen in ga je avtomobil na določenem parkirnem mestu prekoračil, obvestilo o tem dobi redar in lahko poišče takšno vozilo ter ga oglobi.
andrej.leban@zurnal24.si