Izobraževanje ključno za obstoj mehanika

Foto: Gregor Prebil Servisna delavnica Foto: Gregor Prebil Servisna delavnica Foto: Gregor Prebil Servisna delavnica Foto: Gregor Prebil Servisna delavnica Foto: Gregor Prebil Servisna delavnica Foto: Gregor Prebil Servisna delavnica Foto: Gregor Prebil Servisna delavnica Foto: Gregor Prebil Servisna delavnica Foto: Gregor Prebil Servisna delavnica Foto: Gregor Prebil Servisna delavnica Foto: Gregor Prebil Servisna delavnica Foto: Gregor Prebil Servisna delavnica Foto: Gregor Prebil Servisna delavnica Foto: Gregor Prebil Servisna delavnica Foto: Gregor Prebil Servisna delavnica Foto: Gregor Prebil Servisna delavnica
V prihodnje boste vse pogosteje svoj avto morali zaupati specialistom.
Oglej si celoten članek

S tehničnim napredkom avtomobilov, elektrifikacijo, povezljivostjo in avtonomno vožnjo se spreminja tudi poklic mehanik. Mehanik, ki je bil še pred desetletjem najboljši v svojem poklicu in je v zadnjih pet do desetih letih zanemaril izobraževanje, se bo danes le stežka soočil z vsemi izzivi in težavami, ki jih prinaša modern avtomobil. Stalno izobraževanje je ključno, da lahko nekdo opravlja poklic mehanika, ki bo v prihodnosti močno specializiran.

Na tehničnem Mehanik na tehničnem kot pomanjkljivost ocenil glasbo

Pogovarjali smo se z Ivom Češkom, koordinatorjem mreže Service Maxx, kjer že lep čas vodijo MAXX akademijo s tečaji, namenjeni izobraževanju mehanikov.

Foto: Gregor Prebil Servisna delavnica

Komu je namenjena vaša akademija in katera področja servisiranja in popravil vozil pokrivate?
MAXX akademija je namenjena servisnim tehnikom z ali brez izkušenj. Tečaji oziroma seminarji so razdeljeni na več modulov, ki se razlikujejo po vsebini in zahtevnosti. Pri manj zahtevnih modulih gre predvsem za osvajanje osnov dejavnosti; od predstavitev vrst servisnega orodja, opreme in merilnih naprav, načinu, namenu in pomenu rednega vzdrževanja vozil, OBD diagnostike, osnov avtoelektrike, električnih sistemov in elektronike ter spoznavanju delovanja komunikacijskih sistemov za povezavo ključnih elektronskih komponent. Naslednjo, zahtevnejšo stopnjo modulov predstavljajo delavnice, kjer tečajniki poglobljeno nadgrajujejo osnovna znanja in se spoznavajo z delovanjem posameznih sistemov oz. sklopov, npr. s krmiljenjem bencinskih in dizelskih motorjev, z naravo vhodnih in izhodnih signalov ter drugimi parametri. Zelo pomembni so izobraževalni moduli, ki so osredotočeni na zavorne sisteme in njihove elektronske komponente, na podvozja, gonilne sisteme, varnostne naprave ali recimo sisteme za zagotavljanje udobja, začenši s klimatizacijo. Prezreti ne gre niti modulov, kjer izkušeni serviserji spoznavajo male in velike skrivnosti diagnosticiranja in odpravljanja napak na sistemih za neposredni in posredni vbrizg goriva itd.  

SERVISI Kaj je pozimi na servisih zastonj?

Z vzdrževanjem vozil se ukvarjajo mnogi – od profesionalnih tehnikov, specializiranih za znamko ali določen sklop oziroma sistem vozila, do ljubiteljskih zanesenjakov. Lahko tudi zadnji pridobijo znanje pri vas – torej avtomobilski zanesenjaki?
Akademija je namenjena vsem poklicnim serviserjem, ki si želijo dodatno poglobiti znanje s področja servisiranja osebnih vozil. Program tečajev je sestavljen iz organiziranih predavanj s poudarkom na teoriji, praksi, vajah in preverjanju pridobljenih veščin. Velik poudarek namenjajo posebej izšolani predavatelji in inštruktorji servisne akademije najnovejšim tehničnim rešitvam s področja servisiranja vozil s pomočjo elektronskih diagnostičnih naprav, ki omogočajo hitrejše in bolj ekonomično izvajanje storitev. Udeleženci pridobijo z udeležbo na tečajih bolj globok vpogled v najnovejše tehnologije, izpopolnijo znanje s področja praktičnega reševanja najzahtevnejših servisnih postopkov, preizkusijo najnovejše diagnostične postopke in se spoznajo z inštruktorji, ki jih po potrebi kasneje povprašajo za koristne nasvete. Seveda se lahko na tečaje prijavijo tudi zanesenjaki, je pa akademija namenjena predvsem poklicnim serviserjem.

Foto: Gregor Prebil Servisna delavnica

Je akademija namenjena le mehanikom v mrežah nepooblaščenih serviserjev ali tudi pooblaščencem?
Vsi tečaji so ponujeni vsej zainteresirani javnosti, pomembno pa je, da so za osebje servisnih delavnic, ki so včlanjene v mrežo MAXX brezplačna. Ker gre za zelo kakovostno šolanje, ki ga izvajajo inštruktorji s specialnimi, predvsem v tujini pridobljenimi znanji, so izobraževanja zelo popularna tudi med ostalimi serviserji. Njihova posebnost je predvsem tematska širina, saj se posamezniki, ki delujejo v nepooblaščenih servisnih delavnicah srečujejo z mnogimi znamkami vozil in s tem tudi z mnogimi tehničnimi specifikami, ki so nanje vezane. V primerih, ko se posameznih tečajev, ki so razdeljeni na raznovrstne sklope in tri zahtevnostne stopnje udeležijo slušatelji, ki niso partnerji mreže ServiceMAXX, so le-ti plačljivi.

Popravilo Ali mehaniki bolj zaračunajo moškim ali ženskam?

Kaj opažate, kakšno znanje imajo mehaniki, ki prihajajo k vam?
Na izobraževanjih se srečujemo z različno usposobljenimi serviserji. Nekateri imajo več, nekateri manj znanja, marsikdo pa ima težave z razumevanjem najnovejših tehnologij s področja krmiljenja motorjev, delovanja asistenčnih varnostnih sistemov in nasploh sklopov, katerih osnovni gradniki so elektronski sistemi. Najpogosteje je razlog za pomanjkljivo poznavanje sistemov slabo ali povsem opuščeno spremljanje razvoja novejših tehnologij!

AEB Zakaj mehaniki ne marajo sistema samodejnega zaviranja

Kakšen pomen dajete teoriji in kakšen praksi na vaših izobraževanjih?
Pri izobraževanju ne gre le za predavanja, ampak tečaje s teoretično obarvanim začetkom, praktičnim nadaljevanjem ter na koncu certificiranjem pridobljenega znanja. Gre za preplet teorije in prakse, ki ga kasneje nadgrajujemo s tehnično podporo s pomočjo servisnih inštruktorjev, ki so posebej specializirani za določena področja avtomobilskih popravil.

Kje se izobražujejo vaši inštruktorji?
Predvsem v tujini, saj gre večinoma za specialna znanja in seznanjanje z novimi tehnologijami in pristopi pri vzdrževanju ter servisiranju vozil. 

Mehanik svetuje Kako bi rabljen avto kupil mehanik leta Primož Rožnik

Kako se je in kako se bo spremenil poklic mehanika, serviserja?
Poklic mehanika se na določen način »digitalizira«. Spreminja se predvsem postopek odkrivanja  napak, ki je včasih slonel na posluhu za mehanske napake, danes pa je zaradi obsega elektronsko krmiljenih sistemov delo brez zmogljivih diagnostičnih naprav, preko katerih je možno komunicirati s krmilnimi enotami praktično nemogoče. Zamenjave okvarjenih oz. izrabljenih delov so bistveno pogostejše kot v preteklosti, ko so se mehanske komponente popravljale na klasične načine. 

Foto: Gregor Prebil Servisna delavnica

Na neki okrogli mizi sem poslušal, da bo šel poklic mehanika močno v specializacijo. Se temu prilagaja tudi vaša akademija?
Brez dvoma. Kompleksnost posameznih sodobnih sistemov zahteva globoko razumevanje (fizikalnih) principov njihovega delovanja. Zato se v vseh modulih, ne glede na stopnjo njihove zahtevnosti, osredotočamo na globlje spoznavanje najnovejših tehnologij. Poleg tradicionalne ločitve med kleparsko in ličarsko stroko, med avto mehaniko in avto elektriko so se formirale tudi druge zvrsti specialistov, npr. za vzdrževanje menjalnikov; še posebej samodejnih. Po tej plati tako v sferi vzdrževanja vozil že nekaj časa pomembno mesto zavzemajo avtomobilsko-računalniški mojstri, ki se specializirajo predvsem za izvajanje diagnostičnih postopkov na tovrstnih sistemih. Sodobna vozila, njihovi materiali in izdelava sicer povpraševanje po storitvah določenih specialistov znižujejo; npr. generalnih obnov motorjev je bistveno manj kot v preteklosti, sistem akademije pa kljub temu vsebuje teme tudi zanje. 

24-letni mehanik 24-letni mehanik pokazal, da na mladih svet stoji

Bo v prihodnosti lahko samostojni mehanik (s.p.) še sam opravljal delo v hišni delavnici ali bo to možno samo v večjih sistemih oziroma delavnicah?
Vedno težje, saj bo potreboval vedno več znanj in specialističnih orodij. Specializacija, s katero se soočamo na področju servisiranja sodobnih vozil, bo od tistih, ki ne spremljajo razvoja tehnologij, ne vlagajo v usposabljanja in posodobitev opreme terjala precej visok davek.  

Ste slišali za vladino strategijo 2030? Pravijo, da bo na naših cestah do takrat že 200 tisoč električnih vozil ali priključnih hibridov. Se tega veselite?
Ali jih bo res toliko, naj pokaže čas. Čeprav je danes v uporabi še vedno relativno zelo malo električnih avtomobilov, pa dejstvo, da se njihovo število zanesljivo povečuje predstavlja velik izziv za vse serviserje in nasploh našo servisno mrežo. Mi se na to že nekaj let intenzivno pripravljamo in izobražujemo. Naši inštruktorji se udeležujejo različnih izobraževanj po vsem svetu, od Koreje, kjer so proizvajalci baterijskih sklopov, do ZDA, kjer je popularizacija električnih vozil največja. 

IZKUŠNJE MEHANIKA Električni avtomobili v servisne delavnice prinašajo številne novosti

Kako bodo električna vozila spremenila način dela? Lahko rečemo, da vloga klasične mehanike bledi?
Ne bledi, spreminja se. Kot smo že prej omenili; kakor se bodo pojavile nove vrste specialistov, se bodo spreminjali tudi deleži danes poznanih vrst specialistov. Potrebe po storitvah klasične mehanike ne bodo nikoli izginile, po drugi strani pa se bo raven njene zahtevnosti zagotovo dvignila. 

Foto: Gregor Prebil Servisna delavnica

Kaj bi znal danes mojster, ki je vrhunsko obvladal svoj posel pred desetletjem in več, nato pa v zadnjih petih letih opustil spremljanje razvoja tehnike ter novosti na področju vozil in sodobnih trendov, zmogel popraviti pri danes povsem novemu tehnološko naprednemu avtomobilu?
Če vzamemo v obzir res le zadnjih pet let, potem bi se ta mojster soočil s težavami pri diagnostiki težjih okvar elektronsko krmiljenih sistemov, tako pogonskega sklopa kot tudi zavornega ali drugih elektronsko krmiljenih sistemov, klasična mehanika in splošno vzdrževanje pa mu verjetno ne bi delala večjih preglavic. 

Kako nevarno bo postalo popravljanje avtomobilov? Predvsem zaradi stika z visoko napetostjo?
Ustrezno usposobljen tehnik, ki bo seznanjen z nevarnostmi te tehnologije, s tem ne bo imel težav, tako kot jih pri menjavi varnostnih zračnih blazin zaradi možnosti proženja njihovih pirotehničnih vložkov že danes nima ustrezno ozaveščen serviser. 

BENCINSKI SERVISI Bencinski servisi bodo v prihodnjih letih postajali vedno bolj multifunkcionalni

Vas ljudje, stranke, ki vozijo vozila z motorji na klasično izgorevanje, na servisih že sprašujejo o električnih avtomobilih?
To še ni trend. Opažamo celo to, da se večina strank, raje kot za nadomestno električno vozilo odloči za običajno. Zdi se, da so ljudje na neki način do nove tehnologije še nekoliko zadržani. Seveda pa obstajajo izjeme, ki jim nova vozila, z novo vrsto pogona predstavljajo velik izziv in tudi željo.  

Neodvisne potrošniške organizacije v zadnjih raziskavah pravijo, da so električna vozila bolj zanesljiva od vozil z motorji na notranje izgorevanje. Se strinjate?
V smislu določenih sklopov gotovo, saj je pri njih manj mehanskih delov. A ne gre zanemariti specifičnih lastnosti baterijskega sklopa, npr. odvisnosti njegovega stanja in življenjske dobe od načina uporabe in predvsem dinamike polnjenja. Tu se lahko pojavi precej težav in neznank.

Izobraževanj, ki so bila organizirana v okviru Akademije ServiceMAXX, se je udeležilo preko 400 mehanikov, diagnostikov, svetovalnega in drugega osebja. Samo na izobraževanju in usposabljanju iz področja hibridnih in električnih avtomobilov jih je bilo več kot 150. V okviru Akademije so začeli z izvajanjem internih tekmovanj, v katerem se sodelujoči pomerijo v treh kategorijah, dveh tehničnih in eni svetovalno komunikacijski.

Verjetno pa samo znanje ni dovolj, kako je danes z orodjem za popravilo avtomobilov? Ga tudi izposojate?
Vsem serviserjem, ki so vključeni v našo servisno mrežo pomagamo po številnih plateh, naj gre za brezplačno svetovanje naših tehničnih inštruktorjev kot občasno izposojo specialnega orodja.  

Prijavite se Poklic mehanik s takimi projekti postaja spoštovan

Kaj ste se naučili novega od Američana Grega Marchanda, predavateljskega zvezdnika iz avtomobilske panoge, ki ste ga gostili na svojih izobraževanjih? 
Greg Marchand nam je dejavnost servisiranja vozil predstavil z vidika stranke, ki na celotno storitev zagotovo gleda bolj celostno kot izvajalci sami. Med predavanji je poudarjal pomembnost vsakega dela servisiranja posebej – ne le tehničnega, ki zajema dobavo delov, diagnostiko okvar in izvedbo popravil – temveč tudi vse spremljajoče dejavnosti; način sprejema stranke, prestavitev pričakovanih storitev, opredelitev pričakovanih stroškov in druge. Skupni imenovalec vseh postopkov naj bi bilo transparentno poslovanje, ki je ključno pri vzpostavljanju dolgotrajnega zaupanja strank. Le tako je mogoče dolgoročno pričakovati danes tako pomembno zvestobo strank. 

Foto: Gregor Prebil Servisna delavnica

Marchand je omenil kot pomembno razumevanje s stranko? Tudi to učite na akademiji? V povezavi s tem je poudaril velik pomen kontrolnega lista za pregled vozila. Kaj je s tem mislil?
Pri akademiji ne gre le za teorijo in prakso tehničnega dela servisnih storitev. Cilj Akademije je izvajati celostna izobraževanja, ki pokrivajo tako komuniciranje s stranko kot tudi tehnične storitve. Celostno gledano imajo Američani na področju vzdrževanja vozil največ izkušenj, zato imajo vse procese tudi zelo natančno razdelane. Najboljša stranka je zvesta stranka. Za zvestobo pa ni dovolj le to, da je serviser strokovno dober in cenovno ugoden. Ni dovolj, da stranki le prodamo dele in storitev, poglavitno je, da s pristnim medsebojnim odnosom vzpostavimo zaupanje. Pri tem si delo lahko olajšamo z različnimi orodji, eno izmed njih je npr.  kontrolni list. Pravilna uporaba tovrstnih obrazcev, v kombinaciji z ustreznim pristopom in pojasnili servisnega svetovalca stranki podajo korektno oceno stanja vozila, upoštevaje tako varnost uporabe vozila, njegovo ekonomičnost in oceno splošne zanesljivosti. Stranki je treba nuditi prijazno uslugo in ji olajšati skrb za vozilo. Možnosti so npr. brezplačne aplikacije, preko katerih stranka lahko preveri servisno zgodovino, izve, kdaj je čas za novo servisno storitev ali se naroči za izreden obisk.
 

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 14

  • 12:57 5. November 2017.

    Garažni mehaniki so ljudje z velikim izkušnjam. Na pooblaščenem servisu šraufajo večinoma študentje in mularija, ki je zaključila šolanje.

  • 13:38 3. November 2017.

    Novejši avti na bencin so še zmeraj doma za šranfat, daš samo pokrov motorja dol, pa zgleda tako kot pred …

  • 13:35 3. November 2017.

    Kdor je že pisal ta članek nima pojma.

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.