Čeprav je v Sloveniji razmeroma malo električnih avtomobilov in priključnih hibridov, so imeli gasilci z njimi že opravka. Nazadnje je električni avtomobil zagorel decembra lani, v Pristavi pri Mengšu.
Vse večje število električnih avtomobilov na cestah, poleg okolju prijazne mobilnosti, s seboj prinaša tudi nekatere, manj prijetne stvari. Pri gašenju in reševanju novi tip avtomobila prinaša nevarnosti kot sta električni udar in divje goreči baterijski sklopi.
O posebnostih posredovanja pri požarih električnih vozil smo se pogovarjali z Robertom Okornom iz Ljubljanske gasilke brigade, ki je poudaril, da z rednim izpopolnjevanjem in usposabljanjem gasilci zmorejo varno ukrotiti tudi tovrstne primere. A ob tem dodaja, da: "Posredovanje zahteva bolj celovit pristop ob upoštevanju širšega spektra lastnosti, ki jih običajna vozila nimajo (kombinacija varnostnih elementov, nevarnosti udara električnega toka, nevarne snovi …) in je zato nekoliko zahtevnejše. Ob posredovanju je namreč potrebno, poleg primarne baterije in visokonapetostnih kablov, paziti še na vrsto drugih elementov, ki so vgrajeni v električnih vozilih."
Proizvajalci le redko sodelujejo
Podatki, ki gasilcem najbolj olajšajo delo, zadevajo lokacijo visokonapetostne napeljave, zaradi katere bi lahko reševalec ali pa potnik, ujet v avtomobilu, doživel smrtno nevaren električni udar. Kje in kako te vode prekiniti, pa gasilci ugotovijo na različne načine. Pravijo, da samo proizvajalci vozil teh podatkov ne posredujejo, oziroma se to zgodi le redko. Imajo pa dostop do posebne spletne aplikacije, kjer so na voljo nekateri pomembni podatki, ki so pomembni za varno reševanje.
Pri električnih avtomobilih je eno prekinitev ali izklop visokonapetostnega toka, drugo pa je nevarnost pogosto vztrajnega in strupenega gorenja baterijskih celic. Te so praviloma sicer dobro zaščitene pred poškodbami, pa tudi pred ognjem, a niso nedotakljive. Prav tako se lahko vnamejo zaradi kratkega stika ali kake druge napake.
Pri nas prav veliko primerov zagorelih električnih vozil še ni bilo, saj je odstotek le-teh na naših cestah še vedno zanemarljivo majhen. A stvari se hitro spreminjajo in kmalu bo tako električnih avtomobilov kot priključnih hibridov tudi na slovenskih cestah zelo veliko.
S čim se lotiti gašenja?
O sredstvih za učinkovito gašenje baterij Okorn pravi takole: "Ob primernem pristopu, to je predvsem gašenje s primerne razdalje, lahko gasimo tudi z vodo ali gasilno peno in je praviloma zelo uspešno. Gasimo lahko tudi z ročnim gasilnim aparatom. Kadar gori pogonska baterija, je vedno potrebno izbrati prah, voda namreč lahko pospešuje gorenje."
O 'trmastih' baterijah v primeru požara priča zgodba izpred nekaj mesecev, ko je v Avstriji zagorela tesla S, ogenj pa je kljub gašenju vedno znova vzplamtel. Gasilci so zmagali šele po nekaj rundah trdega boja, ko jim je le uspelo prerezati povezavo med baterijami.
Kako hitreje pogasiti avto na bencin ali dizel?
Če ste se ob branju tega članka začeli spraševati, kaj lahko tudi sami postorite za to, da bi bila škoda na vašem avtomobilu v primeru požara čim manjša, imamo za vas vsaj en nasvet. Gasilcem boste najbolj pomagali, če boste v svojem avtomobilu prevažali tako imenovano reševalno karto, na kateri so za vaš model avtomobila navedeni ključni podatki o lokaciji posode za gorivo, varnostnih blazinah, karoserijskih ojačitvah, za električne in priključno-hibridne avtomobile pa tudi podatki o visokonapetostni napeljavi in lokaciji baterij.
Poleg tega so tam navedeni tudi postopki za odklop električnega sistema.
Reševalno karto dobite pri AMZS (za člane je brezplačna). O tem, kaj lahko uporabniki vozil še postorimo, da bi bilo posredovanje gasilcev kar se da učinkovito, Okorn pravi: "Ključna je preventivna aktivnost, kot so redni in strokovni pregledi oziroma servisiranje vozila. Vsekakor priporočamo, da imajo v vozilih nameščen tudi primeren gasilni aparat, saj v mnogih primerih že sami lahko pogasijo požar, ko je ta še v začetni fazi. Zelo veliko pa lahko storijo, če ob klicu na pomoč opomnijo, da gre za požar električnega vozila."
dezurni@zurnal24.si
??? Torej po tvoje gorijo samo avtomobili divjakov? Traparija! Seveda pri nas ni nobenih izsiljevanj, voženj v kontra smer itd...pri …
To pomeni, da se mora folk začet bolj normalno vozit :)