"Letošnje leto zaznamuje okrogli jubilej koledarjev Alpra Design, ki sem se ga veselil, a so zunanji vplivi v času začetkov snovanja koledarja prinesli dovolj očitne impulze, da je nastal koledar, ki je zelo drugačen od prvotno zasnovanih idej- vizualno močan in dramatičen ter poseben tudi z vidika postopka snovanja koledarja ter simbolike," je uvodoma pojasnil oblikovalec Aleksander Praper, ki je ročno oštevilčil in podpisal omejeno serijo 650 podpisanih izvodov jubilejni 30. koledar. Slednji ohranja edinstveno rdečo nit: nevtralno avtomobilsko oblikovanje.
Edinstvena alternativa
Koledarji Alpra Design zastopajo ljubiteljstvo, strast, veselje do vožnje in ljubezen do dizajna. Njihovo bistvo je edinstvena tematika - vizije nevtralnih avtomobilov prihodnosti. S svojo nevtralnostjo koledarji ne delajo reklame nobeni obstoječi znamki in nobene ne zanemarjajo, temveč pišejo povsem svojo zgodbo. S tem sodijo med redke koledarje na globalnem trgu, katerih tematika je oblikovalska, oziroma razvojna. Koledarjem daje vrednost tudi to, da so predstavljeni avtomobilski dizajni zasnovani namensko za koledar. V razvoj posameznega koledarja je vloženih več mesecev dela! Z nadpovprečno kakovostjo in detajli odstopajo od množičnosti. Povrh je vsak izvod ročno podpisan in oštevilčen ter vstavljen v kartonsko škatlo, v kuverti pa je dodana še poštna kartica z motivom s koledarja.
Poplave na Koroško prinesle mračne dni
"Ko so prve dni avgusta moje drage koroške kraje prizadele katastrofalne poplave, so poleg mokrih mračnih dni, uničene in poškodovane infrastrukture, spremenjene krajine ter nepredstavljive škode pustile tudi sledi v naših mislih in srcih. Prinesle so mračne dneve, brez elektrike, pitne vode, plina, telefonskega omrežja, interneta. Ostale pa so drastične posledice, ki jih dnevno videvamo in čutimo na cesti. A poplave so prinesle tudi prijaznost, sočutje, podporo in sodelovanje, ki so pomemben temelj, da omogočajo bolj povezano pot v lepšo prihodnost," o navdihu govori Praper in nadaljuje: "Čeprav je bila podivjana Meža varno daleč, so podtalne vode poškodovale del mojega koledarskega, avtomobilsko-novinarskega in ustvarjalnega arhiva. Posledično ni bilo več razlogov, da bi nadaljeval s prvotno začeto jubilejno tematiko. Tisti dnevi so bili prilika za razmišljanje in začutil sem, da je prav, da jubilejni koledar z videzom temnih dramatičnih, mokrih ozadij spomni na to leto, z mojimi novimi dizajni avtomobilov pa nakazuje optimistično pot v prihodnost. Posledično je na predlistu razvidno, da je koledar posvečen prizadetim v letošnjih poplavah in tistim, ki so se izkazali z nesebično pomočjo."
Unikatni avtomobili v slovenskem okolju
Praper pojasnjuje, da dramatičen slog izvira iz opisane situacije, pot do videza stranic pa je mešanica postopkov prvih koledarjev, a na sodoben način. Prvi koledar Alpra Design je nastal leta 1994 in imel v ozadju ustvarjalčevih dizajnov futuristične poteze, ki so nakazovale na arhitekturne ideje. Nekaj let za tem je Praper ustvaril koledar, na katerem je skice avtomobilov postavil na lastne fotografije slovenskih gradov.
"Tokrat so ideje mojih dizajnov postavljene na različna ozadja krajin, ki sem jih digitalno ustvaril in prilagajal s pomočjo umetne inteligence, da bi bil končni učinek blizu realističnega in se bi dobro ujel z mojimi zamislimi avtomobilov, ki v osnovi še vedno nastajajo kot ročne skice. Drugi močan vpliv na letošnje leto, poleg naravnih katastrof, ima namreč hiter napredek umetne inteligence, ki je začela občutno posegati na procese in kreativnost. Lahko nam služi kot orodje, lahko pa ubije ali razvrednoti določena dela," pravi Praper, ki je pojasnil, da ta dva pola – dober in slab - sta morda čutna s koledarja, a sam nanj gleda predvsem kot na opomnik na situacijo, s katero smo se spopadli, se prilagodili in (upa) naučili, da lahko gremo naprej močnejši ter pametnejši.
V zgodbah in posvetilih tudi družbena kritičnost
Aleksander Praper: "Moj namen ni biti komercialno všečen, temveč delati kakovostne in lepe stvari, ki jih dojemam kot dobre, pravilne in potrebne. Posledično koledarji Alpra Design opominjajo tudi na družbene pojave. Tako je v času COVID-a nastal zelo specifičen koledar s tematiko sožitja med starim (starodobniki in vile v ozadjih) in mladim (futuristični avti v ospredju), ki je bil povrh po ustvarjanju ročnih skic na papirju v celoti narisan na telefonu Note 9 (ponovno kot sožitje starega in novega). S posvetilom se je koledar poklonil tistim, ki so bili v času epidemije najbolj obremenjeni. Sledil je intenzivno barvit koledar s tematiko optimizma, na katerem so bili avtomobili usmerjeni iz črnega dela stranice v barvito svetlo prihodnost. Poseben je bil tudi lanski koledar, ki se je s slogom senčenja avtomobilov oziral 30 let nazaj – ko sem bil, kot najmlajši talent do takrat, povabljen v BMW design. Tam sem bil prepoznaven po specifičnem črnem kontrastnem stilu senčenja. Zakaj ravno črnem? Ker so bili v začetku devetdesetih pri nas še najlažje dostopni črni flumastri in svinčniki ter sem to izkoristil za poseben slog. Z oziranjem v preteklost, črnino in posvetilom je koledar opozoril na problematiko starejših, ki so gradili svet okoli nas, a ostali pozabljeni od vlad in družbe.
Koledarji s humano noto
5 % - 10 % natisnjene količine je namenjene za darila tistim, ki so si tokom leta še posebej zaslužili izraz podpore. Medtem, ko je lani večina teh izvodov šla gasilcem, v času Covid-a medicincem in DSO- jem, pa bo letos namenjena tistim, ki so se izrazito izkazali v času poplav. Na dotisku je izpostavljeno spodbudno sporočilo “Cenimo vaše delo, ostanite zdravi!” okoli njega pa so našteta podjetja, ki kupujejo koledarje Alpra Design.