Po tragediji na višnjegorskem klancu morata policija in Dars prevzeti svoj del odgovornosti za tragedijo. Samo v eni nesreči je poleg izgubljenih življenj in poškodb nastalo trikrat več gmotne škode za družbo, kot bi stala celotna vzpostavitev učinkovite tehnologije. Na višnjegorskem klancu bi morala ta tehnologija začeti delovati že pred več leti.
AMZS: ne želimo si policijske države, a za večjo prometno varnost je nadzor z učinkovitim sankcioniranjem nujen. Sekcijsko merjenje pa bi lahko razbremenilo kadrovsko podhranjene policiste.
Dva mrtva, 6,5 milijona evrov posredne škode
Tragična bilanca nesreče je takšna: dva mrtva, eden huje ranjen, osem lažje poškodovanih. Avtocesta je bila v smeri Novega mesta popolnoma zaprta več kot šest ur. Glede na metodološko podprt izračun ocene družbenoekonomskih stroškov posledic prometnih nesreč je zaradi izgube življenj, posledic zdravljenja, reševanja, izpada raznih dohodkov in gmotne škode ter škode zaradi blokade avtoceste samo v tej nesreči nastalo za skoraj 6,5 milijona evrov škode (vir metodologije izračuna: AVP).
Upravljavec avtoceste Dars se že dolgo zaveda, da gre za enega najbolj nevarnih odsekov na našem omrežju. Leta 2019 so višnjegorski odsek v smeri Novega mesta sicer temeljito prenovili, a v osnovi ostaja na trasi delno preurejene stare magistralke z veliko ovinki in menjavo naklonov. Zato je hitrost na celotnem odseku omejena na 100 km/h, na kar voznike ločeno obveščajo trije pari prometnih znakov.
Vendar se predpisane hitrosti ogromno voznikov ne drži, kar dokazuje Darsov merilnik hitrosti "Vi vozite". "Lahko potrdimo, da so meritve v preteklosti pokazale, da se na tem odseku ne upošteva s prometnim znakom določena hitrost," pravijo na Darsu. Rezultati za dan nesreče sicer niso na voljo, ker je merilnik trenutno na servisu.
Napovedovali so ga že leta 2017
O sistemu sekcijskih meritev hitrosti, ki dokazano umirja hitrost in spodbuja k spoštovanju predpisov, se v Sloveniji govori že dolgo. Po uspešnem testu tehnologije na odseku pod Trojanami je bil na podlagi analiz zaradi različnih dejavnikov visokega tveganja višnjegorski odsek že leta 2017 predviden kot tisti, kjer bi novo tehnologijo najprej za stalno vpeljali.
Dars je takrat pripravil razpis, ki pa ga je moral še pred zaključkom razveljaviti, potem ko od policije ni dobil zagotovil, da bodo policisti opremo sploh uporabljali. Na ministrstvu za notranje zadeve so se takrat izgovarjali na nujne popravke zakonodaje glede lažjega kaznovanja voznikov. Do konkretnih popravkov v tem delu zakona pa ni nikoli prišlo.
Lani je kljub temu sledil nov razpis, za katerega tehnični del so znova poskrbeli v policiji, Dars je bil bolj kot ne le nosilec oziroma plačnik 1,8 milijona evrov, kolikor je bila ocenjena vrednost fazne vzpostavitve meritev na 10 lokacijah. Višnjegorski klanec je bil spet uvrščen v prvo, časovno najnujnejšo skupino od treh predvidenih. Predstavniki Darsa in policije so novost napovedovali z veliko pompa.
Razpis pa je postal velika blamaža za Dars in policijo, potem ko je Državna revizijska komisija med postopkom po pritožbi potencialnih dobaviteljev dvakrat ugotovila kršitve zakona o javnem naročanju. V policiji so namreč odgovorni za pripravo razpisa pogoje postavili tako, da so bili spisani po željah točno določenih dobaviteljev tehnične opreme tujih proizvajalcev, sodelovanje domačim podjetjem pa so preprečili z neutemeljenimi pogoji.
Postavili so izredno kratke roke za pripravo ponudb in se igrali slepe miši s potencialnimi dobavitelji, ki so imeli na pogoje ogromno vprašanj. Vse to so bile uradne ugotovitve revizijske komisije.
Ker bi moral razpis na zahtevo revizije v temelju spreminjati, Darsu že v drugo ni preostalo drugega, kot da je celoten postopek novembra lani po tihem ustavil.
Zgornja shema predvidenih lokacij še iz časa prvega razpisa iz leta 2017.
Upravljavec avtoceste skrivnosten o poskusu št. 3
Dars smo vprašali, ali izvaja kakšne aktivnosti v zvezi z novim razpisom, po katerem bi Slovenija vzpostavila nov tip tehnologije za umirjanje prometa. Na Darsu nam niso želeli konkretno odgovoriti glede časovnice. Zapisali so le, da si bodo "s ciljem izboljšanja prometne varnosti še naprej prizadevali za izvedbo tega projekta v sodelovanju s policijo." Ob tem opozarjajo, da je za izdajo glob pri prometnih prekrških pristojna le policija.
Prav tako so se izognili odgovoru na naše vprašanje, kako bodo pri novem upoštevali zaplete s prvim in drugim propadlim razpisom.
AMZS: Prekrškarji se zavedajo, da jih ne bo nihče kontroliral
V največji nevladni organizaciji s področja mobilnosti AMZS ob robu nesreče na višnjegorskem klancu opozarjajo, da je za zagotavljanje prometne varnosti bolj kot sankcioniranje pomembno izobraževanje in ozaveščanje udeležencev v prometu. Prepričani so tudi, da določenih navad, kot je vožnja pod vplivom alkohola, uporaba telefona med vožnjo in podobno samo s sankcioniranjem in višanjem glob ne bo mogoče izkoreniniti.
"Sankcije so opomnik, ki naj bi vozniku pomagal k večjemu zavedanju o dejavnikih tveganja v prometu, povezanih prav z njegovim vedenjem."
AMZS
Kot pravijo pri organizaciji, ne zagovarjajo policijske države, a po drugi strani je nadzor nad početjem voznikov do neke mere vseeno nujen pod pogojem, da je podprt z učinkovitim sankcioniranjem nevarnih prekrškarjev. "Sankcije so opomnik, ki naj bi vozniku pomagal k večjemu zavedanju o dejavnikih tveganja v prometu, povezanih prav z njegovim vedenjem," tako AMZS.
"V zvezi s sankcioniranjem prometnih prekrškov in namenom, ki naj bi ga sankcioniranje imelo, je po našem mnenju pred pristojnimi institucijami predvsem izziv, kako povečati verjetnost, da bo prekrškar sploh ujet pri dejanju. Ta verjetnost je zaradi kadrovske in delno tudi materialne podhranjenosti policije zelo nizka. Tega se zagotovo zavedajo tudi prekrškarji, ki računajo, da jih ne bo nihče ustavil in sankcioniral," pravijo pri AMZS.
"Del teh izzivov bi zagotovo rešilo sekcijsko merjenje. Njegova uvedba je po našem mnenju smiselna predvsem na odsekih, kjer so za to razlogi – geometrijski potek ceste, konstantno neupoštevanje dovoljene hitrosti vožnje ali kake druge posebnosti, zaradi katerih je treba preventivno doseči upoštevanje dovoljene hitrosti vožnje. Ob tem pa bi morali tudi zagotoviti, da se prekrškarji ne bi mogli izogibati sankcijam z uporabo najrazličnejših pravnih sredstev."
Krivi so židi.
Čista sabotaža . Kdo bi odgovarjal ?
Glede na kaskadestvo na naših cestah je še dobro, da nesreč ni veliko več. Kar se pa Darsa in Policije …