Dajte 15 minut avtu mir, da opravi svoje

Foto: BMW DPF filter Foto: BMW DPF filter Foto: BMW DPF filter DPF filter Foto: Audi DPF filter Foto: Audi DPF fliter Foto: Audi DPF filter Foto: Renault DPF filter
Vse, kar morate vedeti o delovanju tega izredno pomembnega dela v avtu.
Oglej si celoten članek

Filtri trdnih delcev so vitalni del predvsem avtomobilov z dizelskimi motorji, pojavljajo pa se tudi v bencinskih, saj izpušne pline očistijo trdnih delcev oziroma saj, ki so zelo škodljive za zdravje ljudi. A kot vsi mehanični izdelki tudi filtri trdnih delcev niso večni in se lahko pokvarijo oziroma zamašijo.

Dizelski motorji zaradi narave svojega delovanja (vse bolj pa tudi bencinski) tvorijo saje, drobne delce amorfnega ogljika, ki lahko ne le v naših pljučih ampak tudi v krvnem obtoku in celotnem telesu povzročijo precej zdravstvenih težav. Za to je pomembno, da saje ne pridejo v ozračje ampak se jih ustavi že v samem izpušnem sistemu. In za to poskrbijo filtri trdnih delcev, ki so postali pomembni člen vsakega dizelskega in tudi številnih bencinskih avtomobilov.

Foto: Audi DPF filter

Saje sicer v motorjih z neposrednim vbrizgavanjem goriva nastajajo v vsakem primeru, saj k temu pripomore narava delovanja z neposrednim vbrizgavanjem goriva v izgorevalne komore, pri katerem se ob nepopolni razpršitvi tvorijo tudi kapljice, ki so vzrok za slabo zgorevanje, vendar pa določeni faktorji pripomorejo k temu, da se jih tvori še več. Takšna so denimo pogoste vožnje na kratke razdalje, med katerimi se motor nikoli ne ogreje na delovno temperaturo, ki bi zagotovila optimalno zgorevanje goriva.

Kaj je filter trdnih delcev?

Kaj pravzaprav je filter trdnih delcev? Gre za bloke toplotno odpornega poroznega keramičnega materiala, denimo silicijevega karbida, ki iz izpušnih plinov, ko potujejo po kanalih v filtru, izločijo vse delce, ki so večji od določenega premera. Kot dodatni filter delujejo tudi saje, ki se nalagajo v filtru, zato lahko filter trdnih delcev v optimalnem primeru iz izpušnih plinov izloči do 99,9 odstotka vseh trdnih delcev oziroma saj. A saje, ki se nalagajo v filtru, prej ali slej zamašijo njegove kanale, zato ga je treba na vsake toliko obnoviti, se pravi, iz filtra odstraniti naložene saje.

Preberite ta nasvet! Bolj boste vozili varčno, prej se bo ta del avta pokvaril

Saje se sežge v samem filtru, kar večina avtomobilov doseže tako, da začasno poveča temperaturo izpušnih plinov, saj so za uspešno zgorevanje potrebne temperature med 500 in 600 stopinjami Celzija.

Nekateri proizvajalci to dosežejo tako, da spremenijo parametre delovanja motorja in vanj naknadno vbrizgajo gorivo, kar se odrazi v nekoliko drugačnem delovanje motorja, drugi pa v izpušni sistem neposredno vbrizgajo dodatno gorivo, ki se vžge s pomočjo oksidacijskega katalizatorja pred filtrom trdnih delcev, ta pa posledično poskrbi za vžig saj.

Med takšnim sežigom, ko se iz filtra odstrani velika večina naloženih saj, vozniku načeloma ni treba storiti nič, saj poteka popolnoma samodejno, vendar pa se za uspešno izvedbo ne sme prekiniti.

Foto: BMW DPF filter

Četrt ure potrpljenja

Ker postopek sežiga saj običajno poteka dobre četrt ure, bi moral voznik toliko časa tudi neprekinjeno voziti pri dovolj veliki hitrosti, ker se sicer proces prekine in v filtru ne zgorijo vse vanj naložene saje. To ni dobro za filter trdnih delcev, v vsakem primeru pa bo bolj zgodaj prišlo do ponovnega sežiga saj oziroma regeneracije filtra.

A tudi če voznik redno in ustrezno poskrbi za vžig saj in čiščenje zamašenih kanalov, se ti v vsakem primeru prej ali slej popolnoma zamašijo. Za to poskrbi predvsem pepel, ki po vsakem čiščenju ostane v kanalih in jih sčasoma zamaši. Ta zahteva zamenjavo filtra, saj na drugačne načine pepela načeloma ni mogoče odstraniti iz filtra.

A brez skrbi. Do zamašitve filtrov trdnih delcev s pepelom v večini primerov pride šele v bližini 200.000 prevoženih kilometrov. Za predčasne okvare filtrov so sicer lahko kriva pregretja zaradi neustreznega delovanja motorja, ki ga lahko povzročijo okvare vbrizgovalnih sistemov ali "chip tuningi", ali pa mehanske poškodbe zaradi udarcev ali tresljajev.

Foto: BMW DPF filter

Na koncu se postavi še vprašanje, če z zamašenim filtrom lahko nadaljujete vožnjo? To nikakor ni priporočljivo. Tudi, ko motor na videz deluje povsem normalno, se v izpušnem sistemu poveča plinski tlak. Ta slabo vpliva predvsem na turbinske polnilnike, v skrajnem primeru pa lahko celo poči izpušna cev.

dezurni@zurnal24.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 3

  • 10:01 15. April 2020.

    točno tako

  • 18:19 4. Avgust 2019.

    Navlaka, odstraniš in s tem pridobiš nekaj konjev, manjšo porabo, predvsem je avto bolj živahen in pomlajen.

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.