Ideja za Carlock je na videz preprosta, a pot do prijaznega in delujočega produkta ni bila enostavna. Oboje je že doseženo, maloserijska proizvodnja zagnana, sedaj iščejo sredstva za pravi preboj na velike svetovne trge, kjer še tako dober produkt ne pomeni kaj dosti brez ustrezne prepoznavnosti.
Kako sploh deluje? Carlock je naprava, ki uporabnika obvešča o tem, kaj se dogaja z avtom, ko lastnik ni prisoten. Je torej nekakšna alternativa klasični alarmni napravi za avtomobil, le da je lahko še precej bolj učinkovita, saj omogoča takojšnje obveščanje o sumljivem dogajanju in sledenje ukradenemu vozilu, dodane funkcije pa omogočajo tudi stik z domačimi ali nadzor nad manjšimi flotami vozil. Mačji kašelj je tudi iskanje avtomobila po obisku kakšnega množičnega koncerta, saj pozna funkcijo vodenja do parkiranega vozila prek zemljevida.
Carlock sestavljata dva ločena produkta. Prvi je napravica, ki jo po sistemu plug&play uporabnik priklopi v avtomobilski vmesnik OBD II. Tega ima prav vsak avtomobil, narejen v zadnjih 20 letih. Ne verjamete? Poglejte levo spodaj pod volanom, kjer je najpogostejše mesto vtičnice, ki običajno služi za diagnostiko motorja v servisnih delavnicah, a omogoča še polno drugih uporabnih stvari, pa tudi kakšno manj zaželeno, denimo vdor in manipulacijo z avtomobilskim računalnikom. Skrb za slednje je sicer pri Carlocku povsem odveč.
Druga komponenta Carlocka je aplikacija za pametni mobilnik (iOs ali Android), ki je z napravo povezana prek strežnika. Naprava prek vgrajene SIM kartice strežniku stalno poroča, kaj se dogaja z vozilom, saj ima tudi vgrajen GPS sprejemnik in žiroskopske senzorje. Strežnik te podatke obdeluje in jih pošilja naprej na ekran uporabnikovega telefona. Uporabnik mora na mobilni aplikaciji le vklopiti varovanje in že bo prek potisnega obvestila na zaslonu obveščen, če se bo avto pričel brez njegove vednosti premikati ali če bo zaznal tresljaje.
“Pa saj lopov le vrže napravo skozi okno, pa je,” bo rekel kdo. To je res, a tudi ob nepooblaščenem odklopu začne telefon v nekaj trenutkih zavijati s sireno, da je kaj. Lastnik lahko tako praktično v hipu stopi v akcijo in pokliče policijo ter jih obvesti o zadnji lokaciji njegovega ljubega vozila, če pa je naprava še vedno v avtu (napajanje v primeru odklopa še nekaj časa zagotavlja ločena vgrajena baterija), pa je mogoče na telefonu ali računalniku po zemljevidu slediti njegovi poti. Prav to je ena od prednosti pred klasičnim alarmom, saj je lastnik obveščen praktično v hipu tudi, ko je daleč stran od avta. Kolikokrat še trznete, ko na bližnjem parkirišču slišite klasični avtomobilski alarm, če ni ravno vaš?
Za tiste, ki pogosto potujejo prek meje, pa je dodana še možnost naročanja na pakete SMS sporočil, saj so med mobilnim gostovanjem precej cenejša možnost.
Dodali bodo še nove funkcije
Zdi se, da so mladi inovatorji iz Vira pri Domžalah mislili že na vse, celo na to, kako se naprava odzove, če želi tolpa avto ukrasti tako, da ga zapelje v kakšen izoliran zabojnik. Je razvoj že zaključen? To pa ne, odgovarjajo, saj snujejo še nove možnosti, ki bodo osnovno funkcijo naprave po varovanju avtomobila še razširili, hkrati bo aplikacija kmalu tako pametna, da bo samodejno prižigala in ugašala varnostni ščit okoli avtomobila, odvisno, kje bo lastnik.
Še več o projektu Carlock, ki je zmagovalec lanskoletne investicijske konference Coinvest in je prodrl tudi v kataloško prodajo ameriškega Skymalla, ki letno dosega 650-milijonski trg letalskih potnikov, pa v spodnjem pogovoru z Juretom Osolnikom, enem izmed motorjev štiričlanske ekipe, v kateri so še Matej Peršolja, Gregor Jeraj in Luka Finžgar, nedavno pa se jim zaradi potreb po širši prepoznavnosti in marketingu pridružil še Aleš Frank.
Intervju: "Ciljamo na lastnike golfov"
Zakaj rešitev z OBD priključkom?
Imeli smo že razvito napravo, ki pa jo je bilo potrebno za zagotovitev napajanja profesionalno vgraditi. Zaradi tega so nam uporabniki nekaj teh naprav tudi vrnili, saj niso želeli “kopati” po avtu. Nova naprava pa je izredno enostavna za uporabo, saj deluje po sistemu plug&play na vmesnik OBD. Poudariti je treba, da prek priključka naprava koristi le napajanje, medtem ko je namerno onemogočena povezava do avtomobilskega računalnika. Tako ni skrbi, da bi vdrli v delovanje avtomobila na daljavo.
Komu sploh priporočate napravo Carlock?
Vsem, ki želijo vedeti, kaj se dogaja z avtom, ko jih ni blizu. Pa ne zgolj lastnikom premium znamk, ciljamo tudi na lastnike golfov in podobnih vozil, ki so visoko na lestvicah ukradenih modelov pri nas. Podpisali smo že tudi pogodbo z eno od slovenskih zavarovalnicah, ki ob nakupu naprave nudi nižjo premijo v primeru odtujitve vozila.
Kaj pa Carlock vse omogoča?
Zaznava, ko pride do tresljajev vozila ali celo njegov premik izven določenega radija nekaj deset metrov, riše tudi pot vozila. Obvesti, ko zmanjka GPS signal, torej če skuša tat vozilo skriti. Najnovejša pridobitev aplikacije, ki smo jo naredili na željo naših uporabnikov v ZDA, je prinesla možnost obvestil glede nadzora, če denimo avto upravlja najstnik. Naprava beleži, če voznik grobo pospešuje ali zavira ali če grobo vozi skozi ovinke, na željo Američanov je tu tudi opcija, da so bližnji avtomatsko obveščeni, ko pride na poti do nenadnega dogodka, ki ga naprava zazna v obliki sunkovitega zaviranja. Voznik ima sicer na voljo določen čas, v katerem lahko pošiljanje obvestila ustavi, da ne pride do lažnih alarmov. Uporabniki so tudi želeli imeti pregled poti, kje in kako vozijo, tako da smo dodali tudi to možnost. V bodoče se bomo posvetili tudi ekovožnji, saj si uporabniki glede na odzive tega zelo želijo. Ideja je, da bo uporabnik prek aplikacije lahko primerjal eko vožnjo na svojih poteh.
Aplikacijo ste razvili vi, od kje pa je sama naprava?
Sam hardware oziroma OBD "dongle" je iz Litve. V ospredju nam je kvaliteta, testirali smo veliko naprav in kitajski izdelki na noben način ne pridejo v poštev, saj niso dovolj zanesljivi. Pa tudi komunikacija in način poslovanja je daleč najlažja z evropskim podjetjem. Lahko pa sam sistem Carlock kadarkoli integriramo v napravo drugega proizvajalca. Mi potem napravo dokončno sestavimo, vgradimo SMS kartico in zapakiramo v kompaktno embalažo. Tudi ta je že vnaprej prilagojena morebitnim drugačnim oblikam naprave.
Kako je kot start-up podjetje sploh mogoče prodreti na velike trge?
Predvsem je potrebno najti svojo ciljno publiko in jo prepričati, zakaj je tvoja naprava pravšnja zanj. Vsak trg pa ima neke svoje zakonitosti in pričakuje svojstvene funkcionalnosti naprave. Denimo v Rusiji ne uporabljajo Googlovih Zemljevidov ampak neke svoje zemljevide, pa tega sploh dolgo nismo vedeli … V ZDA si želijo nadzor najstnikov oziroma stik z bližnjimi. Ni torej rešitev, da greš na nek sejem in se tam promoviraš.
Pa je konkurentov veliko?
Vse je odvisno od ciljne publike in kaj si ta želi. Napravo za mobilno diagnostiko med delujočim avtom se dobi že zelo ugodno, mi pa gremo na podatkovno povezavo med samo napravo in uporabnikom, da veš, kaj se dogaja z avtom, ko te ni zraven, ne pa ko si. Tovrstnih rešitev s SIM kartico pa ni veliko, vsak med nami ima drugačen pristop, največ konkurence pa je v ZDA, saj je tam najlažje prodreti s takšno idejo tudi glede financiranja.
In kakšni so načrti za prodajo?
V Sloveniji želimo letos prodati med tisoč in dvatisoč kosov, v tujini še veliko več. Osnovna cena naprave je 140 evrov, tu je potem še strošek mesečne naročnine, kamor sodi podatkovna komunikacija. Na slovenski trg pa vstopamo s posebno ponudbo, ko kupec za 150 evrov dobi napravo z vključeno polletno naročnino.
andrej.leban@zurnal24.si
"vgradimo SMS kartico"... Kako pa to zgleda?
Vsekakor podpiram slovenske inovatorje ampak hkrati upam, da ne odkrivajo tople vode. Na trgu je že več uveljavljenih podjetjih, ki …