Evropski parlament je potrdil prepoved prodaje avtomobilov in lahkih gospodarskih vozil z bencinskim ali dizelskim motorjem od leta 2035, s čimer je bila odpravljena še zadnja ovira v zakonodajnem postopku. Največje avtomobilske trgovce pri nas smo vpašali, kaj odločitev evropskih poslancev pomeni za slovenski trg vozil v prihodnjih letih in, ali podpirajo to odločitev?
Kot je na seji parlamenta poudaril poročevalec Jan Huitema (Renew), uredba spodbuja proizvodnjo brezemisijskih in nizkoemisijskih vozil. "Določa tudi ambiciozno prenovo ciljev do leta 2030 in cilj ničelnih izpustov do leta 2035, kar je ključnega pomena, če želimo do leta 2050 doseči podnebno nevtralnost," je izpostavil.
Cilji za avtomobilsko industrijo bodo po njegovih besedah tako jasnejši, spodbudili pa bodo tudi inovacije in naložbe za proizvajalce avtomobilov.
Opozorila: Slovenija ta hip še ni pripravljena na množična električna vozila
Pri podjetju Emil Frey, ki v okviru skupine v Sloveniji združuje avtomobilske znamke Abarth, Alfa Romeo, Citroën, DS Automobiles, Fiat, Honda, Jeep, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Peugeot in Smart, so nam odgovorili, da tako Slovenija kot Evropa infrastrukturno še nista pripravljeni za ta korak. Zato odločitev Evropskega parlamenta težko razumejo. Po določitvi datuma imajo zdaj dobro desetletje časa za popoln prehod na brezemisijska vozila, zato se bodo lahko maksimalno pripravili. "Globalna strategija vseh blagovnih znamk, ki jih zastopa Skupina Emil Frey, gre v korak s sprejetimi odločitvami EU parlamenta," so odgovorili.
Petar Nevistić, direktor marketinga in prodaje za znamko Renault v družbi GA Adriatic, ki je uvoznik vozil znamke Renault, Dacia in Alpine, pa pravi: "Menimo, da gre za prehitre in prestroge ukrepe, ki bodo povzročili, da si bo manj ljudi kot danes lahko privoščilo nov avtomobil. Ob trenutnih trendih cen sestavnih delov, zlasti baterij, namreč obstaja velika nevarnost, da se do leta 2035 cena električnih vozil še ne bo spustila na raven, ki bi omogočala osebno mobilnost vsem, ki potrebujejo nov avtomobil. Cenovna dostopnost bo torej večji izziv kot pa proizvodne zmogljivosti. Renault za prihodnja leta poleg že predstavljenega svežega električnega Megana E-Tech electric že napoveduje tudi ponovno rojstvo manjših, ikoničnih električnih vozil renault 4 in renault 5, Dacia pa že ponuja najcenejše električno vozilo spring."
Veliki izzivi pa po mnenju Nevistića ne čakajo le proizvajalcev, uvoznikov in prodajalcev vozill, pač pa tudi lastnike elektrodistribucijskih omrežij, ki jih bo treba do leta 2035 spremeniti v pametna omrežja. Le taka bodo lahko po mnenju sogovornika zagotovila polnjenje povečanega števila električnih vozil brez tveganj za destabilizacijo električnih omrežij. "Za vzpodbuditev prodaje električnih vozil moramo torej usklajeno delovati na več področjih: mi lahko in bomo zagotovili privlačna vozila v različnih velikostnih in cenovnih razredih, z dobavitelji iščemo nove tehnologije za shranjevanje energije in nove vire za izdelavo baterij, država pa mora zagotoviti stabilno pametno infrastrukturo. Vse to se mora na koncu seveda povezati v cenovno dostopen »paket« vozila in energije zanj. Trenutno tak paket, kot dokazujejo tržni deleži električnih vozil v Sloveniji in večini drugih držav po Evropi, še ni dovolj dostopen.“
Do leta 2030 70 %, po letu 2035 100 % EV vozil
Pri podjetju Porsche Slovenija, ki je največji slovenski distributer vozil z znamkami Volkswagen, Škoda, Seat, Cupra in Audi, pozdravljajo odločitev Evropskega parlamenta. "Gre za pomemben korak k trajnostni, čistejši in bolj zdravi mobilnosti. Če bomo želeli ohraniti individualno motorno mobilnost, ki v Sloveniji prav zaradi načina poselitve nima resne alternative, moramo poskrbeti, da bodo osebni avtomobili čim bolj čisti. Seveda pa taka odločitev tudi zavezuje – tako EU kot vse države članice, da poskrbijo za ustrezno infrastrukturo in dovolj spodbudno okolje, da bo ta prehod čim bolj enostaven," so nam odgovorili in pojasnili, da sama odločitev ne bo bistveno vplivala na strategijo prodaje električnih vozil. Kot so pojasnili, so že do sedaj polno stavili na elektrifikacijo. "V koncernski strategiji goTOzero smo se zavezali, da bo leta 2030 vsaj 70% novih vozil našega koncerna električnih, popolna opustitev vozil na fosilna goriva leta 2035 pa je samo naslednji logični korak."
Že letos tovarne bolj radodarne z EV vozili
Pri Emil Frey o nadaljni strategiji pravijo, da že nekaj let aktivno delajo v smeri širjenja prodajne palete električnih ter hibridnih vozil in tudi v letošnjem letu načrtujejo kar nekaj novih lansiranj. "Ob tem pa tudi na področju poprodaje, servisiranja in interne infrastrukture ne zamujamo." V zadnjih letih je bila težava pri prodaji novih električnih vozil v Sloveniji tudi majhno število vozil, ki so jih uvozniki dobili odobrenih s strani tovarne. Pri Emil Frey pravijo, da bodo že letos kvote večje in so optimisti. "Skladno s strategijo tovarn načrtujejo vse širšo paleto električnih vozil in seveda tudi vse večje količine." Emil Frey načrtuje v letu 2023 slovenskim kupcem električnih vozil dobaviti okoli 500 vozil.
Pri Porsche Slovenija je ta številka večja, 1600 vozil za leto 2023. "Res je, še vedno se spopadamo z omejitvami in negotovostjo glede dobave vozil, tudi električnih, a smo glede prihodnjih kvot previdno optimistični," pojasnjujejo. Kako pa bodo spodbujali prodajo 100-odstotno električnih vozil v Sloveniji?
"Glede na to, da smo vodilni uvoznik avtomobilov in da kar vsako tretje novo vozilo v Sloveniji prihaja iz našega koncerna, se seveda zavedamo svojega dela odgovornosti za zeleni prehod na področju prometa. Zato že več let zelo intenzivno sodelujemo pri pripravi strokovnih podlag za nacionalne strateške dokumente in skupaj z ostalimi naprednimi podjetji v okviru zbornic in združenj skupaj iščemo ustrezne rešitve in spodbude. Preko pooblaščene prodajno-servisne mreže nudimo vse širšo paleto električnih vozil vseh koncernskih znamk, poleg tega pa nudimo tudi celovite rešitve na področju polnilne infrastrukture v okviru blagovne znamke Moon, vključno s sončnimi elektrarnami in zalogovniki ter lastno mrežo javnih polnilnic. Veliko pozornosti namenjamo tudi izobraževanju in osveščanju." Na isto vprašanje pri Emil Frey odgovarjajo: "Naši principali intenzivno delajo v smeri elektrifikacije, tako že danes s širjenjem palete 100-odstotno električnih vozil spodbujamo prehod iz termičnih motorjev na električna. Električna vozila iz leta v leto pridobivajo na deležu novih prodanih vozil, pripomorejo k pozitivni uporabniški izkušnji in doprinesejo k vedno boljšim prodajnim rezultatom."
Ne kupovati BEV, ostanimo na TDI for ever
Važno je, da podpihujejo vojno in prodajajo oklepnike, havbice in morda na koncu še letala, Vse to na električni pogon …
Rešitev je preprosta. Ven iz eu... Itak ničemer pametnemu ne služi.