Avtomatski menjalniki postajajo prevladujoči, Slovenija pa čaka

Foto: Andrej Leban
Foto: Andrej Leban
Avtomatski menjalniki so zaradi novih tehnologij in obveznih asistenčnih sistemov postali močno prevladujoči v novih avtomobilih. Kandidati za vozniški izpit, tudi zaradi pasivnosti države, veliko večino usposabljanja opravijo z avtomobili z ročnim menjalnikom. V Nemčiji, ki je že prilagodila zakonodajo novi resničnosti, po oceni direktorja avtošole Šmarca Boruta Žagarja več kot 50 odstotkov kandidatov opravlja vozniški izpit na vozilu s samodejnim menjalnikom.
Oglej si celoten članek

Slovenska zakonodaja veleva, da se v primeru opravljanja vozniškega izpita z avtomobilom s samodejnim menjalnikom, v vozniško dovoljenje vpiše koda 78. To v praksi pomeni, da je kandidat v šoli vožnje po popravljenem vozniškem izpitu omejen le na vožnjo vozil s samodejnim menjalnikom, ne pa tudi z ročnim menjalnikom. Če želi voziti avtomobil z ročnim menjalnikom, pa mora v šoli vožnje predhodno opraviti praktični del vozniškega izpita z ročnim menjalnikom.

Pred časom se je zgodila sprememba, ki se dotika avtomatskih menjalnikov pri avtih, ki jih predlog uredbe posebej izpostavlja. 
Predlog direktive je razlikovanje med menjalnikoma precej poenostavil. Dovolj bo, da bo kandidat v času izobraževanja opravil sedem ur vožnje z ročnim menjalnikom, vse ostalo z izpitom vred pa bo lahko vozil z avtomatikom. Po pridobitvi izpita se bo štelo, da lahko vozi tudi ročni menjalnik in se koda 78 ne bo vpisala v vozniško dovoljenje.

Foto: Profimedia Šola vožnje avtošola

Nemci že poenostavili pridobivanje vozniškega izpita z avtomatskim menjalnikom 

A Slovenija, za razliko od Nemčije, tega v svojo zakonodajo še ni dodala. V Nemčiji so kodo 197 v zakonodajo vpeljali leta 2021. Kot nam je v pogovoru pojasnil direktor avtošole Šmarca Borut Žagar, to pomeni, da, če posameznik opravi izpitno vožnjo na avtu z avtomatskim menjalnikom in ne želi, da se mu v vozniško dovoljenje vpiše koda 78 (avtomatski menjalnik), opravi v šoli vožnje še deset učnih ur vožnje z učiteljem na vozilu z ročnim menjalnikom. Na koncu usposabljanja z učiteljem vožnje opravi še preizkusno vožnjo, ki zajema mestno in izven mestno vožnjo.

Po opravljeni preizkusni vožnji šola vožnje izda ustrezno potrdilo in z njim posameznik na upravni enoti vloži vpis v vozniško dovoljenje z vpisom kode 197. Tudi veljavna vozniška dovoljenja s kodo 78 se lahko na ta način pretvorijo v kodo 197. Nemška zakonodaja pa omogoča dodelitev kode brez vključitve izpitne komisije, kar poenostavlja postopek in ga posledično naredi bolj dostopnega, enostavnejšega, pravi sogovornik in dodaja, da bi bilo torej v zakonodajo smiselno pravočasno vpeljati enak ali podoben postopek pridobitve vozniškega dovoljenja B kategorije. Žagar pravi, da se čas, ko bodo tudi po naših cestah v veliki večini vozila le vozila z avtomatskim menjalnikom, nezadržno bliža.

Foto: Osebni arhiv Borut žagar, šola vožnje Šmarca

Vsaj 50 odstotkov kandidatov bi vozilo avtomatika 

V avtošoli Šmarca imajo trenutno v floti 30 vozil. Le pet vozil ima samodejni menjalnik, od tega so štiri popolnoma električna, en avtomobil je bencinski. "Če bi bila pri nas sprejeta zakonodaja po vzoru Nemčije, bi bilo v naši šoli vožnje razmerje med kandidati, ki vozniški izpit opravljajo na ročnem ali samodejnem menjalniku 50 proti 50, ali celo več v korist samodejnega menjalnika. To je pokazala tudi naša interna raziskava," pravi Žagar in dodaja, da imajo načrt, kako bi dokončen prehod na vozila s samodejnim menjalnikom izvedli v roku 10 let. Verjame tudi, da bi bila večina vozil v tem primeru električnih.

"Ko se sprejme zakonodaja, je najprej zatišje, potem pa se zgodi hiter preskok. Mi moramo biti pripravljeni. Zavzemamo se za neke vrste hibridno usposabljanje. Večino ur bi bilo izpeljanih na avtu s samodejnim menjalnikom, pri čemer bi bilo po zgledu Nemčije 10 ur usposabljanja z ročnim menjalnikom. Zato, da se kandidat navadi na tehniko. Ostal dve tretjini usposabljanja pa bilo na vozilu s samodejnim menjalnikom," pravi Žagar.

Foto: Žurnal24 Avtomatski menjalnik

Rabijo čas za prilagoditev voznega parka

Zanimalo nas je, ali je sploh smiseln hibridni način usposabljanja, z ročnim in samodejnim menjalnikom, če imajo pri kandidatu doma na primer zgolj vozila s samodejnim menjalnikom? Žagar vidi prednosti učenja tudi na vozilu z ročnim menjalnikom: "Gre za prehod. Gre za način razmišljanja. Na ta način bi se več kandidatov usposabljalo na vozilu s samodejnim menjalnikom, saj bodo, če bodo kasneje vozili vozilo z ročnim menjalnikom, tega tudi obvladali. Pogosto je pogoj za zaposlitev tudi vozniški izpit B kategorije, veliko avtomobilov v službenih flotah pa je še vedno z ročnim menjalnikom."

Žagar pravi, da se število modelov z ročnimi menjalniki hitro zmanjšuje, predvsem na račun vse večjega števila asistenčnih sistemov, hibridna vozila in električna vozila pa imajo že standardno samodejni menjalnik. "Ravno zato bi si spremembo zakonodaje želeli čim prej. Najslabše je, če se to zgodi nenadoma. Mi floto vozil menjamo počasi. Avtomobili niso poceni. Električni avtomobili so idealni za šole vožnje. Podnevi se vozijo, ponoči, ko je elektrika najcenejša, se polnijo. Dolgoročno bodo električna vozila prevladovala v šolah vožnje. V Nemčiji se je v zadnjih letih precej zamenjal in elektrificiral vozni park, tudi na račun avtomatskih menjalnikov," pravi Žagar in dodaja, da so tudi v Združenju šol vožnje pasivni glede vpeljave samodejnih menjalnikov v zakonodajo, to pa zato, ker bi bilo treba zamenjati vozni park, kar pa pomeni nove stroške za podjetja.

Foto: Osebni arhiv Borut žagar, šola vožnje Šmarca

"Hibridna vozila in vozila s samodejnim menjalnikom so dražja od vozil z ročnimi menjalniki. Vseeno pa smo v Združenju šol vožnje prišli do soglasja, da prej, kot bomo šli v spremembo zakonodaje, bolje bo za nas, saj bomo imeli več časa za prilagoditev. Avtomobilov počasi zmanjkuje. Vse gre v smeri prehoda na električna vozila. Vozila s samodejnim menjalnikom so Slovenci sprejeli. Izkazalo se je, da je zanesljivost podobna kot pri vozilih z ročnim menjalnikom, okvar je malo, tudi poraba goriva je podobna ali celo manjša."

Slovenija čaka, nekateri ob 300 evrov

Kjer je vzrok, da Slovenija čaka do zadnjega s spremembami? Žagar pravi, da se čaka oziroma odlaša se, ker je to nekaj novega. "Čakajo, da se bo nabralo še nekaj drugih stvari, da se bo šlo v spremembo zakonodaje. Razlog je pragmatičen. Ne gre zato, da bi bila država proti ali za. Za državne institucije je to majhna in nepomembna stvar. Ko se bo nabral paket sprememb, bo šlo to na hitro v zakonodajo."

S tem, ko zavlačujemo s spremembami, so kandidati, ki bi želeli opravljati vozniški izpit zgolj na vozilu s samodejnim menjalnikom, na slabšem, saj morajo plačati več. Žagar ocenjuje, da se v tem primeru izpit podraži za okoli 300 evrov, če želi po opravljenem izpitu kandidat voziti tudi avto z ročnim menjalnikom. Direktor avtošole Šmarca vseeno ne verjame, da se bo povprečje števila ur kandidata za pridobitev vozniškega izpita v prihodnosti zmanjšalo in bo ostalo okoli 30 do 35 ur na kandidata. Žagar pravi, da so današnji kandidati motorično precej slabši, kot so bili pred 10 leti in več. Bi se pa zaradi prehoda na električna vozila in manjših stroškov s servisiranjem in vzdrževanjem ura vožnje lahko malce pocenila.

dezurni@styria-media.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 23

  • 16:08 16. Marec 2025.

    Hiter pogled na avto.net pokaže, da še ni straha, da bi bilo veliko avtomatskih menjalnikov. Manj kot 20% v ponudbi. …

  • 15:56 16. Marec 2025.

    avtomatski menjalnik za kam? za vožnjo v službo na razdaljo 10 km?

  • 14:11 16. Marec 2025.

    1000 inštruktorjev v Sloveniji, a Žurnal promovira enega in istega in njegove tablice, mnenja in nasvete. Zato je stroka, kjer …

Več novic