Kdor je kupoval avto pred 10 ali 20 leti, se gotovo sprašuje, kaj se je vmes zgodilo s cenami v avtomobilski industriji, saj so te za modele istega velikostnega razreda danes postale neprimerno višje. In to še zdaleč ne zaradi inflacije.
Najbolj tipičen primer je volkswagen golf, ki je bil dolga leta najbolj prodajan model v Evropi, zadnja leta pa je po prodaji poniknil zelo v ozadje. Ni se treba dolgo spraševati, zakaj.
Pri nemškem mediju Focus so izračunali, da se je cena golfa od leta 2004 (peta generacija) do danes (osma generacija) povečala kar za 89 odstotkov. Če je osnovni model golfa takrat v Nemčiji stal 15.220 evrov, je bilo deset let kasneje, torej 2014, za golfa treba odšteti najmanj 17.325 evrov, kar je okoli 10-odstotna rast.
Nato pa se je zgodil pravi stampedo cen. Danes je treba za VW golfa odšteti najmanj 28.330 evrov, kar je 71 odstotkov več kot leta 2014 in 89 odstotkov več kot leta 2004. Gre sicer za nemške cene, ki se glede na Slovenijo nekoliko razlikujejo, a ne bistveno. Pri Focusu so šli še dlje in ugotovili, da se je nekaj podobnega zgodilo že v obdobju med 1984 (druga generacija) in 2000 (četrta generacija), tudi takrat se je cena v nemških markah podvojila.
Podobno se dogaja pri večini ostalih modelov, ki so v zadnjih letih prišli na ceste v novih generacijah. Študija organizacije Transport & Environment iz lanskega leta je ugotovila, da so veliki evropski proizvajalci cene dvignili v povprečju za 41 odstotkov.
Enostavnega odgovora, od kod vse te podražitve, ni. Pri Focusu navajajo šest glavnih področij, ki so imele vpliv na strmo rast cen.
1. Inflacija
Dolga leta je bila stabilna, leta 2022 v času kovidne krize pa je močno narasla. A danes je pod nadzorom, zato ne vpliva več tako močno na naraščanje cen.
2. Pomanjkanje ključnih sestavnih delov
Dobro se še spomnimo krize s pomanjkanjem mikroprocesorjev, ki je pred dvema letoma hromila proizvodnjo in dobavo avtomobilov pri večini znamk. Gre za enega ključnih razlogov, da so se cene avtov zaradi velikega povpraševanja dvignile v višave, proizvajalci so ukinili popuste in z vsakim prodanim avtom služili velike denarje, kar se je kazalo tudi v letnih bilancah.
3. Višje cene surovin
Kar okoli polovica dviga cen avtomobilov je posledica rasti surovin, kot so jeklo, aluminij, baker ali plastika. Po vrhuncu v letu 2022 so sicer cene surovin nekoliko upadle, a še ostajajo visoko cene ostalih stroškov: energija, transport, delovna sila …
4. Proda se manj avtov
Zlata leta prodajnih številk so vsaj za nekaj let gotovo mimo, proizvajalci prodajo precej manj vozil kot pred pandemijo. Da bi ohranili prihodke in načrtovane dobičke, so dvignili cene modelov.
5. Okoljski predpisi
Proizvajalci morajo zaradi vedno strožjih predpisov v EU v avte ugrajevati posodobljene motorje in dražje sisteme za zmanjševanje izpustov. Cena avtov z motorjem na notranje zgorevanje pa bo verjetno še višja zaradi dodatnih dajatev.
6. Novi asistenčni sistemi
Avte draži tudi vedno več obvezne tehnologije za varovanje pred nastankom nesreč.
Ni prioriteta vprašanje zakaj so avtomobili dražji ampak zakaj nas nerazumen pohlep vodi v pogubo - katastrofo. Če bodo vso …
Pozabili ste napisat zahteve delničarjev, visoke plače vodstva in ne nazadnje tudi stroške vseh poravnav za dizelgate in kulance za …
Hočejo nam pocuzat ves denar, ki ga imamo na bankah