Na nekaj proizvajalcev vozil smo naslovili vprašanja, katero motorno olje točijo v svoja nova vozila in kakšne so posledice, če v času, ko je vozilo v garanciji, v avtomobil točimo kakšno drugo olje, po možnosti nizkocenovno.
Iz BMW Group so nam odgovorili, da za njihova vozila motorno olje dobavlja Shell, ki je izdelano po natančnih specifikacijah in standardih, ki jih zahteva BMW Group. To motorno olje je pakirano v embalaži pod lastno blagovno znamko Original BMW Motor Oil.
To motorno olje se uporabi pri prvi 'vgradnji' in ni predmet izbire, kasneje se uporablja tudi pri vseh opravljenih servisih motornega olja pri pooblaščenih BMW servisih.
Lahko uporabite tudi drugo blagovno znamko olj
Pri BMW pojasnjujejo, da lahko lastniki avtomobilov uporabijo tudi olja drugih blagovnih znamk, vendar morajo paziti, da ta ustrezajo vsem normativom. "Uporabljati je treba motorna olja, ki ustrezajo zahtevam za motor, kamor olje vlivajo," pojasnjujejo pri bavarskem proizvajalcu vozil.
V nasprotnem primeru lahko pride do poškodbe motornih delov in tudi komponent izpušnega sistema (npr. imeti mora enako vrednost izgorevanja, kar je pomembno pri regeneraciji filtra trdih delcev pri dizelskem motorju, ipd.).
"Ob tem pa je treba poudariti tudi, da imajo lastniki novih BMW vozil, kupljenih v Sloveniji, že v serijski opremi BMW Service Inclusive za obdobje petih let oziroma 100.000 km, s katerim nudimo svojim strankam brezplačne redne servisne in vzdrževalne posege, in sicer: pregled vozila in standardni obseg servisov, servis motornega olja in filtra, servis oz. zamenjava zračnega filtra, filtra za gorivo, mikrofiltra, vžigalnih svečk ter zavornih tekočin. Tako ni potrebe, da bi se sami lotili servisa motornega olja."
Neustrezno olje in okvara? Lastnik popravilo plača sam
Da kupec nima izbire, kakšno bo motorno olje pri prvi vgradnji, pravijo tudi pri Renaultu, "To določa proizvajalec. Pri nas so v prvi vgradnji olja znamke ELF," pojasnjujejo pri Renault Slovenija, kjer še pravijo, da je kupec obveščen o priporočilu uporabe olja v knjižici za uporabo in na vozilu (nalepke) o uporabi olja ELF. Če uporablja drugo znamko olja, mora ta obvezno zadovoljiti predpise proizvajalca Renault o standardu in viskoznosti. Če ob reklamaciji lahko dokaže, da je olje v vozilu ustrezno, potem z uveljavljanjem garancije ni težav. Če pa se vozilo pokvari zaradi nizkocenovnega olja, se mora kupec za povrnitev stroškov popravila obrniti na prodajalca tega olja.
Motorno olje je v novih Hyundaijevih vozilih že vgrajeno, dobavitelj pa je Shell. Pravijo, da sicer ni predpisano, katero motorno olje mora lastnik v času trajanja garancije točiti, je pa predpisana specifikacija, ki ji mora olje ustrezati. "Če je vzrok okvare neustrezna kakovost olja, popravilo financira lastnik vozila sam," poudarjajo.
Neustrezno olje, manjša učinkovitost motorja
Vsak proizvajalec torej sam predpiše specifikacije olj, ki jih je možno uporabiti za določen tip vozila. Serviser oziroma lastnik vozila pa se je dolžan držati teh navodil, saj s tem zagotavlja pravilno delovanje motorja in sistemov kontrole emisij. Pri uporabi priporočenih olj se tudi priznavajo garancijski zahtevki v primeru okvar. "Če se serviser/lastnik tega ne drži, kar se pogosteje dogaja pri nepooblaščenih serviserjih oz. pri vozilih izven garancijske dobe, to lahko privede do zmanjšanja učinkovitosti motorja (večja obraba, škodljive obloge na stenah motorja in večja poraba goriva) in sistemov kontrole emisij in s tem skrajšanja njihove življenjske dobe," nam je pojasnil Ivan Špehar, vodja tehnične službe pri podjetju Haberkorn Slovenija, ki je uradni makrodistibuter za maziva Shell, tovorni in industrijski program.
Velik napredek na področju razvoja motornih olj
V zadnjem desetletju so bili motorji in menjalniki v vozilih deležni revolucionarnih sprememb, predvsem na področju zmanjševanja motorjev, vse več je trivaljnih motorjev, pa tudi hibridizacije modelov. Zato so morali proizvajalci vozil razviti posebna motorna olja.
Sodobna visoko zmogljiva olja so narejena iz sintetičnega baznega olja z izbranimi paketi aditivov; imajo po navadi nižje viskoznosti, omogočajo nižjo porabo goriva; nizke emisije škodljivih plinov, se odlično obnesejo tako v zelo hladnih kot zelo vročih klimatskih pogojih, omogočajo izjemno čistost motorjev ter majhno porabo olja (nizka hlapnost) in manj potreb po dolivanju.
"Sodobni motorji zahtevajo, čedalje bolj specifične zahteve glede motornih olj, zato je za ohranjanje življenjske dobe motorja in njegovih zmogljivosti ter ekoloških zahtev potrebno upoštevati zahteve proizvajalca glede specifikacij olj, primernih za uporabo," še pojasnjuje Špehar.