Mazdo MX-30 smo v dveh mesecih preizkusili številni člani redakcije in kljub skromnemu električnemu dosegu, na račun uporabniške izkušnje ugotovili, da ni vse v dosegu.
Naj poudarimo, to nikakor ni primeren avto za prvi avto pri hiši. To tako ali tako velja za veliko večino električnih avtomobilov trenutno na trgu. A čar majhne, 35,5 kilovatne baterije, ki nam je v toplih jesenskih mesecih omogočila 200 kilometrov dosega z enim polnjenjem, v zimskih pa 150 kilometrov, je v tem, da je baterija razmeroma hitro polna, avta dodatno ne obtežujejo velike baterije, zato je zelo vodljiv in dinamičen, hkrati pa je zaradi manjše baterije avto cenovno umeščen bistveno ugodneje od večine SUV vozil na trgu, ki sicer ponujajo večjo kapaciteto baterije. Za nameček ponuja premijski občutek na ravni najdražjih EV vozil trenutno na trgu in samosvoje rešitve, zaradi katerih je unikat. To je devet stvari, zaradi katerih si bomo zapomnili mazdo MX-30.
Cenovno ugoden prehod na električni avto
Avto ni poceni. A treba je narediti izračun stroškov in ga na ta način primerjati z ekvivalentom z motorjem z notranjim zgorevanjem. Razlika v ceni lastništva hitro skopni, če imate doma hišo in na strehi sončno elektrarno. V tem primeru je, kot smo opisali v članku, električno vozilo celo bolj smiselna izbira. S subvencijo starta pod 30 tisočaki, v zameno pa ponuja premijsko vsebino. Pogled na cenik je torej eno od prijetnejših presenečenj celotne zgodbe in hočeš-nočeš tudi posledica drugačnega pogleda na to, kako velika mora biti baterija. Primerjava s cenikom in specifikacijami nekaterih konkurentov v kompaktnem razredu, pokaže, da ima japonski električni avto v rokah še dodaten zelo močan adut.
Pogled izven okvirjev
MX-30 noče biti samo še en avto, ki obljublja brezemisijsko vožnjo in smrdi po trdi plastiki. Japonci v nasprotju z večino drugih znamk odkrito priznavajo, da brezemijske mobilnosti ni in da so električni avti prav tako lahko veliki onesnaževalci zaradi načina proizvodnje ter pridobivanja električne energije zanje. Šele po več desettisoč prevoženih kilometrih se električni avto v emisijah poravna oziroma izkaže za čistejšega v primerjavi s klasičnim pogonom na notranje zgorevanje, to so dejstva, podprta z znanstvenimi študijami. Pri Mazdi gledajo izven okvirjev in ne ponujajo rešitve, da mora z enim polnjenjem vozilo prevoziti najmanj 500 kilometrov poti. Zato so se pri Mazdi stvari lotili nekoliko po svoje. Z manjšo baterijo. S kapaciteto 35,5 kWh sodi med manjše v današnjih električnih avtih, posledično je takšen tudi doseg z enim polnjenjem po WLTP - 200 kilometrov med kombinirano uporabo, do 265 kilometrov mestne vožnje. Pri znamki menijo, da so to podatki, ki bi morali zadoščati za dnevne potrebe velike večine uporabnikov. Kar se je v praksi izkazalo tudi na našem testu. Ob tem opozarjajo, da manjša baterija pomeni tudi precejšen prihranek pri masi, saj avto skupno tehta 1.645 kilogramov. Najvišja hitrost je omejena na okoli 145 km/h, pospešek od 0 do 100 km/h pa je 9,7 sekund.
Oblika
Če je prednji del z minimalističnimi, a ostrimi potezami še oblikovno zelo podoben CX-30, potem se MX-30 loči od svojega brata po bolj poudarjenem kupejevskem videzu strehe in zadka, kar priča, da je namenjen predvsem dnevnim prevozom. Zanimiv detajl je možnost tribarvne kombinacije zunanjosti. Ena temeljnih lastnosti je tudi, da ima MX-30 ima drugačno zasnovo karoserije brez B-stebrička. Uporablja namreč t. i. freestyle zasnovo, pri kateri je zadnji par vrat kratek in se odpira v nasprotno smer. Tako so ohranili kompaktno zasnovo, na drugi strani pa s širokim kotom odpiranja tako prednjih kot zadnjih vrat dosegli enostavno dostopnost do notranjosti. Vzvojno trdnost karoserije so morali zagotoviti na druge načine, to so dosegli z drugačno razporeditvijo ultra trdnih jekel ter z baterijo, ki so jo obdali z lastno ultra trdno varnostno kletko in namestili pod dno avta.
Ureditev kabine
V notranjosti avto nadgrajuje Mazdin hišni dizajn v nekaterih pomembnih elementih. Armaturna plošča je še vedno minimalistična, a daje videz visoke kakovosti, k čemur zelo pripomorejo izbrani materiali z dodatki kroma. Notranjost je na voljo v dveh barvnih kombinacijah, svetlejši in temnejši. Kar se takoj opazi v primerjavi z marsikaterim električnim avtom, je višja kakovost v smislu mehkih oblog in kontrastnosti materialov, ki daje vtis premium razreda. V avtu je tudi pečat, star 100 let, ko je Mazda na svojih začetkih še izdelovala izdelke iz plute. Ta naravni material so uporabili na sredinski konzoli, poleg tega pa okoljevarstveno noto poudarjajo še z umetnim usnjem in uporabo reciklirane plastike.
Digitalizacija po Japonsko
Poleg serijskih digitalnih merilnikov in HUD prikazovalnika na steklu, ter sredinskega zaslona na vrhu armature Mazda prvič uvaja še en dodatni zaslon, namenjen uravnavanju klimatizacije. A tudi pri tem Japonci orjejo ledino po svoje, saj so ob robu zaslona pustili nekaj fizičnih tipk, tako da se osnovna opravila še vedno lahko izvajajo miže med vožnjo. Posebnost je dvignjena plavajoča konzola, pod katero je dodaten prostor za odlaganje, nad njo pa lična prestavna ročica.
Volan
Volan je prijetno odebeljen, pod prsti je dodatno občutek izboljšan zaradi finega usnja. Všeč nam je bilo, da imam gumbe za zvok mudlimedijske naprave in tudi tempomata na dosegu roke. Stikala, ki so narejena lično v odtenku aluminija, se preklapljajo navzgor in navzdol, ali pa potiskajo neposredno naprej, odvisno od tega, kaj želite nastaviti.
Menjalnik
Čeprav ima menjalnik le eno prestavo za naprej in eno nazaj, kopira dizajn klasičnega avtomatskega menjalnika, kar pri znamki utemeljujejo z načelom, da mora biti prehod iz klasičnega na električni avto za kupca čim prijaznejši in enostavnejši. Za menjalno ročico je še velik okrogel gumb s pripadajočimi tipkami za uravnavanje vmesnika infozabavnega sistema. Mazda torej ne popušča pri svoji ideji, da morajo razna pomagala čim manj odtegovati pogled voznika s ceste.
Dinamika vožnje
Medtem, ko na avtocesti ne boste najhitrejši, pa je tudi pri 130 km/h zelo stabilen avtomobil. Še boljši je v mestu, kjer je na račun kratke medosne razdalje in nizkega težišča vožnja prav zabavna. Vzmetenje je dobro uglašeno, občutek pri krmiljenju pa odličen. To je eden od tistih avtomobilov, ki ni namenjen le prevozu od točke A d otočke B, ampak boste v njem uživali.
Asistenčni sistemi
Ena od novosti za znamko je na primer prepoznavanje nevarnosti in samodejno zaviranje pri zavijanju v levo. Zelo dobro deluje opozorilo na prečni promet. V zimskih mesecih, ko je vidljivost pogosto slabša, se vam na zaslonu ob odlični sliki, ki jo zagotavlja vzvratna kamera, zvočno in slikovno pokaže, opozorilo, da se vam od zadaj približuje drugo vozilo, pešec ali kolesar.