Na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) so se tokrat objavili pregled živil namenjenim otrokom. Pravzaprav so v tokratnem tržnem pregledu pozorno pregledali 90 živil, ki z embalažo nagovarjajo otroke, in preverili, ali so zanje tudi primerna.
Večina jih ni primerna za otroke
V okviru programa Študentski inovativni projekti za družbeno korist so študentje Biotehniške in Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani pregledali 90 živil, ki so jih kupili v trgovinah DM, E.Leclerc, Eursopin, Hofer, Lidl, Meractor, Müller, Spar in Tuš. Na trgovskih policah so naključno izbirali živila, ki s predstavitvijo – z imenom izdelka (npr. Junior), s sliko (npr. risani junaki) ali z obliko (npr. žita v obliki medvedkov) nakazujejo, da so namenjena otrokom (in so posebej privlačna prav najmlajšim). "Napisi "junior", sličice risanih junakov ali piškoti v obliki dinozavrov. Vse to pogosto prepriča starše, da gre za izdelek, ki je primeren in namenjen prehrani otrok, zato hitro konča v nakupovalni košarici," navajajo in dodajajo, da večina teh živil po njihovih ni primerna za otroke.
ZPS: "V raziskavi smo ugotovili, da je spodbujanje živil upravičeno pri manj kot petini pregledanih izdelkov."
Presenečeni nad žiti in jogurti
Največ živil, katerih uživanje naj se ne spodbuja, je iz kategorij čokolad, bombonov, piškotov, sladkih pekovskih izdelkov in slanih prigrizkov, ki zagotovo niso zdrava izbira. "Presenetila pa nas je ugotovitev, da je tudi prehranski profil vseh pregledanih živil iz kategorij žita za zajtrk in jogurti neustrezen, zato naj se njihovo uživanje ne bi spodbujalo," opozarjajo in dodajajo, da žita in jogurti prepogosto vsebujejo preveč sladkorja. "Uživanje živil iz drugih kategorij naj se ne bi spodbujalo bodisi zaradi prevelike vsebnosti sladkorja (pijače) bodisi zaradi neustrezne maščobne sestave (siri in mesni izdelki) ali zaradi preveč soli (slani prigrizki in mesni izdelki)."
Ali naj se uživanje spodbuja glede na smernice? (tabela)
Sicer so živila ovrednotili tudi prehranskim semaforjem, ki z barvami pove, ali je določenega hranila v živilu malo (zelena), srednje (oranžna) ali veliko (rdeča). Za živila z rdeče obarvanimi polji velja opozorilo, da jih ne uživamo v večjih količinah in ne preveč pogosto. Podatke, ki prav tako niso spodbudni, lahko najdete tukaj.
Kako so ocenjevali?
Na ZPS pojasnjujejo, so naključno izbrane izdelke ocenili s pomočjo Prehranskih smernic za oblikovanje pravil ravnanja za zaščito otrok pred neprimernimi komercialnimi sporočili. Merila za določena hranila v živilih (zlasti maščobe, sladkor in sol) opredeljujejo, ali je spodbujanje določenega živila v oglasih primerno ali ne. Prehranski profil pregledanih živil so ovrednotili še prehranskim semaforjem.
Rdeča luč zasvetila pri večini
Pri pregledanih živilih, ki s predstavitvijo nagovarjajo otroke, je rdeča luč zasvetila pri večini oziroma pri kar 72 od skupaj 90 izdelkov; pri četrtini zaradi preveč maščobe, pri 37 odstotkih zaradi prevelike vsebnosti nasičenih maščob.
Rdeča luč je za sol zasvetila četrtini živil, preveč sladkorja pa po prehranskem semaforju vsebuje skoraj polovica vseh pregledanih živil (43 odstotkov).
Prepoznavanje blagovnih znamk in debelost
Nasploh na prehranske navade naših otrok v veliki meri vpliva tudi okolje. Takšno, ki spodbuja nezdravo prehrano in ob tem pozablja na telesno dejavnost, je eden glavnioh vzrokov naraščajočega trenda debelosti pri otrocih. Na naraščanje oziroma napoved telesnega indeksa telesne mase pri otrocih po nekaterih študijah vpliva tudi njegovo poznavanje blagovnih znamk. Seveda otroci hitro prepoznajo njim namenjen izdelek in seveda starše prepričajo v nakup. "Slike risanih junakov na izdelkih so še posebno priljubljene pri mlajših otrocih, ki lažje sprejemajo slikovna kot besedna sporočila. Še preden se naučijo brati, so sposobni prepoznati številne blagovne znamke," dodajo na ZPS.
Google trenutno plačuje od 17.000 do 22.000 dolarjev za delo na spletu od doma. K tej dejavnosti sem se pridružil …