Za potrebe reševanja življenj je vsak dan v vidnem delu dneva pripravljen helikopter Slovenske vojske. Opremljen je z elektromotornim vitlom, ki omogoča dviganje poškodovancev in reševalcev v helikopter ter osnovno opremo za oživljanje. V reševalni ekipi so pilot, kopilot, letalski tehnik, zdravnik, medicinski tehnik reševalec in v primeru gorskega reševanja še policist.
Začelo že 28. decembra 1993, ko so gorski reševalci in helikopterska posadka Slovenske vojske reševali poškodovano deklico v Karavankah. Danes slovenska vojska vsak dan v 15-minutni pripravljenosti zagotavlja dežurni helikopterski ekipi na letališča Jožeta Pučnika na Brniku in letališču Edvarda Rusjana Maribor ter helikopter v 120-minutni pripravljenosti na letališču Cerklje ob Krki.
Poleg reševanja v gorah in težko dostopnih predelih - lani so opravili 203 takšna reševanja - dežurna posadka izvaja tudi nujne helikopterske prevoze v okviru helikopterske nujne medicinske pomoči, saj je prav hitrost pri reševanju največkrat ključna za ohranitev človeškega življenja.
Da jih vedno bolj potrebujemo, vedo tisti, ki živijo v bližini letališč ali na primer ob kliničnem centru v Ljubljani, kjer helikopter ne heliportu UKC-ja pristane tudi po nekajkrat na dan. Izvajajo namreč tudi prevoze dojenčkov v inkubatorjih iz drugih porodnišnic v Sloveniji.
Po besedah vojaškega pilota Igorja Šiftarja je najtežja naloga pilota helikopterja reševanje v gorah. Med reševanjem je treba lebdeti na mestu, kar je že samo po sebi najtežje opravilo s temi zračnimi plovili, pri čemer jih v gorah običajno ovirajo še močni vetrovi, saj morajo ponavadi posredovati v slabem vremenu. Poleg tega kraki rotorja pri reševanju pogosto zrak režejo samo nekaj centimetrov od sten, zato je najmanjša napaka lahko usodna.
Kaotično reševanje
Na vprašanje, kdaj je bilo najtežje, spomni na reševanje med poplavami v Bosni, ki se nas je dotaknilo tudi Sloveniji. Kot je dejal, so bili ob priletu na prepravljeno območje zgroženi, saj so po proučevanju posnetku in gledanjem v karte naleteli na povsem drugačno pokrajino. "Stanje je bilo res kaotično, takrat so bile slabe vremenske razmere, pa ne samo vreme, okolica je bila grozna. Vse vasi so bile zalite z vodo.. Če poletiš tukaj naokoli, pogledaš v karto in vidiš cesto, tam pa je bila samo jezero," je dodal.
Dojenček je med reševanjem spal
Ob tem reševanju nam je najbolj ostal v spominu posnetek reševanja trimesečnega dojenčka. "V lupinci smo ga dvignili v helikopter, mali je med dvigovanjem spal," se spomni zahtevnega reševanja. "Tako malega otročička je namreč težko spraviti v helikopter. Malčki so krhki, zato jih pri tako težkem reševanju lahko poškoduješ." Kolega reševalec je tako s pomočjo pasu in vponk vpel lupinico nase in vse se je dobro končalo.
Delovni dan v helikopterski eskadrilji je lahko redno delo ali pa pripravljenost v sistemu HNMP ali GRS. Če so v pripravljenosti se nahajajo na Brniku v prostoru namenjenem za namestitev, priprave in počitek posadke ali na letališču v Mariboru. Še pred začetkom pregledajo in pripravijoo helikopter, ter preverijo vreme.
Zdravnik se odloči, glede na poškodbo ponesrečenca, v kateri medicinski center bodo ponesrečenca peljali. Po zaključku naloge helikopter nemudoma pripravijo za naslednjo nalogo.
Seveda nikoli ne vedo kaj jih čaka, gre za zahtevno, nevarno in odgovorno delo, nenazadnje je od njihovih sposobnosti odvisnih veliko življenj.
Usposabljajo se vso kariero
"Lovski pilot iz druge svetovne vojne je dejal, da je pomembno svojo vrečo izkušenj napolniti prej, preden izprazniš vrečo s srečo. Ja, so takšne situacije, za katere pa smo usposobljeni. Tukaj so izkušnje, enkrat na leto nas pošljejo na simulator, kjer vse te postopke simuliraš. Tudi naši inštruktorji v letalski šoli so izredno usposobljeni in vso to znanje prenesejo na nas. Zato smo v posadki tudi dva pilota in tehnik, kar pomeni, da se vse to znanje dopolnjuje. Vsak opozarja na kakšen moment."
Sicer je usposabljanje in urjenje sestavni del njihovega dela. Eno od usposabljanj je na primer potekalo skupaj z Oddelkom za otroško kirurgijo in intenzivno terapijo UKC Ljubljana, kjer so predlani začeli s prevozi novorojenčkov v inkubatorju. Leta 2018 so jih prepeljali že 55.
Davkoplačevalci plačujejo za naše usposabljanje, mi jim to povrnemo
Vedno se pripraviš na najhujše
Po akciji se jim ljudje tudi zahvalijo. "Po uspešni akciji v gorah nam je nedavno poškodovanec poslal pismo v enoto in se nam zahvalil, ker smo mu pomagali. Sam na vse to gledam takole; davkoplačevalci so plačali za naše usposabljanje in mi jim z našim častnim delom ta vložek povrnemo."
vanda.levstik@zurnal.si
Kapo dol pred temi ljudmi. Moj poklon.
Bravo fantje, pohvalno!
Imamo vrhunsko helikoptersko reševanje !