Ministrstvo za zdravje (MZ) je oktobra ponovno vključilo storitve preverjanja veljavnosti neizkoriščenih napotnic preko eNaročanja, ki so bile v času covida ustavljene. Iz centralnega sistema po vsej državi so bile tako izbrisane stare, neizkoriščene napotnice pacientov v dveh letih in pol.
5977 izbrisanih napotnic po krivici
Naročila so tako izbrisali 294.148 pacientom, večinoma tistim, ki so na storitev prišli pa to ni bilo zabeleženo ali pa tistim, ki na storitev niso prišli ali pa je v roku 30 dni niso odpovedali, oziroma se opravičili in prosili za kasnejši termin. A znotraj tega je prišlo tudi do velike napake. "5977 je napotnic, kjer je bila pacientu res narejena škoda, če ne sodi med tiste, ki niso pravočasno odpovedali termina ali pa je šlo nekaj narobe v informacijskih sistemih," priznava Alenka Kolar z direktorata za digitalizacijo v zdravstvu na MZ.
Iz sistema so torej izbrisali tudi tiste paciente, ki so nov datum za pregled dobili upravičeno. Kot pojasnjuje Kolarjeva, je težava nastala zaradi napotnic z več termini, v primerih, ko en termin ni bil pravilno odjavljen, so se namreč izbrisali vsi ostali datumi na tej listini. "Morda je imel pacient pet terminov in ga na enega ni bilo, ima pa jih še deset," razlaga Kolarjeva.
"Večina pacientov ne ve, da so njihove napotnice izbrisane"
"Večina pacientov ta trenutek sploh ne ve, da so njihove napotnice izbrisane. Videti je, kot, da se niso odjavili, verjetno pa je bila večina od njih po krivici kaznovana, razen, če sami niso odpovedani terminov." Največ odpovedi se je zgodilo v SB Celje. Kolarjeva poudarja, da nihče od izvajalcev ni sporočil, da bi imel težav informacijskim sistemom.
Prvi pa so na napako pri izbrisu napotnic opozorili v zdravstvenem domu Idrija, kjer so v pulmološki ambulanti konec oktobra ugotovili, da je iz njihove čakalne knjige izginilo enajst pacientov. "Gre za 11 usod ljudi, za teh 11 ljudi mora najti izvajalec zakaj ni v sistem eNaročanja prišel pravi status naročila. Večkrat se moram vprašati, česa ne znam, kaj je šlo narobe. Tako bomo vsi lažje živeli, kot pa, če bomo s prstom kazali en na drugega," pravi Kolarjeva.
Izbrisani pacienti morajo dobiti čimprejšnji termin
Nekaj izbrisanih pacientov so našli tudi v dispanzerju za mentalno zdravje. Vsem pacientom so pregled preložili na kasnejši datum zaradi odsotnosti zdravnice. "Ker so jih prenaročili zaradi zbolele zdravnice, se je verjetno zgodilo nekaj, ne vem kaj, ker ne poznam njihovega informacijskega sistema, da niso bili prav prenaročeni v prihodnost. Nekaj je šlo narobe, potrebno pa je ugotoviti, zakaj se je to zgodilo. V skladu z zakonom morajo dobiti pacienti čimprejšnji termin, saj za napako niso krivi," odgovarja v. d. direktorice za digitalizacijo v zdravstvu.
Skoraj štiri milijone napotnic je v sistemu takih, kjer pacienti imajo pacienti določen le okvirni termin, ne pa fiksnega. Koliko pregledov so pacienti medtem opravili drugje, ni znano.
"Pacient se bo pojavil pa zanj ne bo termina"
Kolarjeva poudarja, da lahko izvajalci sezname 5977 ljudi, ki so jim bile zdravstvene storitve odpovedane, dobijo pri NIJZ. "Morda kateri od zavodov niti ne ve, da te napake imajo, dokler se prvi pacient ne bo pojavil, pa zanj ne bo termina," pravi Kolarjeva.
"Za te ljudi se ve, kdo so, potrebno jih je poklicati in ugotoviti, zakaj je prišlo do napake. Tukaj smo naredili škodo tudi primarnim zdravnikom, ki bodo morali pisati nove napotnice za te storitve." Kolarjeva opozarja tudi, da veliko izvajalcev v sistemu eNaročanja ne označi storitve, ki je bila že opravljena.
Vse se začne in konča z denarjem 💸. Denarja vedno zmanjka za bolnike nikoli za zdravnike .
beremo slišimo kako se vsemogoče priziduje ... in spet delamo, delamo ... ja, kaj pa je noter? par wc jev. …
Priznana napaka ne pomeni, da za to ni krivca. Takšno neprofesionalno, dilatantsko postopanje je treba nemudoma obsodit.