Peugeot je z novo generacijo kombilimuzine in karavanskega SW 308 začel uporabljati v svojih logotipih materiale, ki omogočajo uporabo visokotehnoloških asistenčnih sistemov za pomoč pri vožnji. Novi logotipi na omenjenima modeloma nimajo zgolj estetskega pomena, temveč so tudi funkcionalni. Tako imenovani radomi (v angleščini okrajšava za radar dome, ki v prevodu pomeni radarska kupola) za Peugeota so pomagali razviti in ga tudi izdelujejo v Ljubljani, v podjetju Hella Saturnus Slovenija.
Originalni Peugeotov logotipi ima svoje korenine v časih, ko je po Evropi lomastil Napoleon. Od takrat je v svoji več kot 200 let dolgi zgodovini znamka le desetkrat zamenjala svoj logotip. Zdaj se je zgodilo enajstič, z njim pa Peugeot jasno sporoča, da so nastopili novi časi tako za znamko kot tudi kupce njihovih avtomobilov.
Lev brez trupa
Logotip ima po novem obliko ščita. V njegovem središču je kakopak še vedno levji samec, vendar pa se po novem vse osredinja na njegovo glavo. Nekoliko starejši ali pa bolje podučeni boste vedeli, da je Peugeot precej podoben logotip enkrat že imel pred okoli 60 leti, pred časom pa so ga oživeli z markantnim retro konceptom EV.
Pri znamki pravijo, da so želeli ustvariti preprost in brezčasen logotip, ki je v svoji izraznosti hkrati multikulturen. Prvi serijski avto z novim logotipom je nova generacija 308, ki je tudi prvi model, predstavljen znotraj novega koncerna Stellantis. V njem ima znamka Peugeot bolj premijsko vlogo, kot jo je bila deležna doslej. Vse to je pred izziv postavilo tudi slovenske razvojnike v podjetju Hella Saturnus Slovenija, ki jih je Peugeot izbral za partnerja z veliko izkušnjami na področju izdelave radomov.
Kaj sploh so radomi?
Gre za pokrove, na katere je na poseben način, s posebnim postopkom in s posebnimi materiali natisnjen logotip avtomobilskih znamk, ki omogoča prepustnost kompleksnih radarskih sistemov in senzorjev, ki vozilom omogočajo delovanje najbolj naprednih sistemov za varno vožnjo. V ta namen smo na zurnal24.si obiskali proizvodnjo in razvojni oddelek v Ljubljani, kjer nam je projektni vodja (dr) Blaž Žugelj v Helli Saturnus Slovenija, ki je bil zadolžen za razvoj radoma za Peugeot, razložil ozadje izdelka, ki je na prvi pogled zelo enostaven, a je hkrati visokotehnološki in ključen za varnost vozila.
"Najprej je treba poudariti, da ne govorimo o standardnem logotipu kakršnih smo vajeni na vozilih starejše izdelave, temveč o radomu, ki poleg zagotavljanja prepoznavnosti znamke vozila posredno skrbi tudi za varnost potnikov v samem vozilu. Radom namreč ščiti pred zunanjimi vplivi občutljive radarske varnostne sisteme kot so aktivni tempomat, senzor za prepoznavanje ovir na cestišču idr. Za največji izziv na projektu bi lahko smatrali usklajevanje tehničnih specifikacij radoma (izbira materialov, oblika, velikost) ter stilističnih zahtev kupca, v tem primeru Peugeota," pravi Žugelj, ki dodaja, da je bila njihova prednost pred tremi konkurenti za posel, Hellino obsežno znanje in bogata tradicija na področju razvoja in izdelave radomov.
Radom ščiti pred zunanjimi vplivi občutljive radarske varnostne sisteme, kot so aktivni tempomat, senzor za prepoznavanje ovir na cestišču idr.
Ko Pariz postane drugi dom
Prav tako je na izbiro Helle kot dobavitelja pomembno vplivala tudi angažiranost projektne ekipe, ki je v fazi pridobivanja projekta stalno in proaktivno podpirala Peugeot in mu s tem dala sporočilo, da so zanesljiv dobavitelj z ogromno znanja na tem področju, kar je nazadnje vodilo v nominacijo za prvi radom projekt za kupca Peugeot.
"Tako kot na vseh drugih področjih se je tudi na področju razvoja radomov z leti razvila konkurenca. Hella stalno vlaga v razvoj novih produktov, tehnologij in drugih rešitev, s čimer ohranjanja pozicijo največjega dobavitelja radomov na trgu," pojasnjuje strokovnjak, ki mu je v dveh letih sodelovanja s priznanim francoskim proizvajalcem vozil zaradi številnih potovanj na sestanke Pariz postal drugi dom.
Potrebno je bilo namreč veliko usklajevanja, predvsem s Peugeotovmi oblikovalci, tudi glede velikosti samega logotipa, ki ga je bilo treba še nekoliko povečati.
Krom se poslavlja
"Mi smo dobili od Peugeota stilistična pričakovanja glede samega izgleda novega logotipa. Z namenom zagotavljati radarske funkcionalnosti, katerim je radom prvotno namenjen, pa so nato med Peugeotjem in Hello sledila usklajevanja glede tehničnih robnih pogojev. Peugeotu smo predlagali, koliko je minimalna dimenzija radoma. Radarski senzorji oddajajo signal v radarskem stožcu. Če bi bil radom premajhen, bi prišlo do tega, da radarski stožec v celoti ne bi prišel skozi površino, kar bi negativno vplivalo na senzor in funkcioniranje radarskih sistemov."
S senzorji, radarji in lidarji se iz mask motorjev poslavljajo kromasti logotipi. "Zagotovo. Z namenom, da senzorji lahko delujejo, morajo biti vsi materiali radarsko transparentni. Specifika radoma je, da se za nanos uporablja radarsko transparentno kovino indij. Poleg indija se lahko uporablja še germanij. To sta edini kovini, ki omogočata prehod radarskega žarka. Posebnost teh dveh kovin pa je v tem, da se ob nanosu (če pogledamo pod mikroskopom) ta kovina na površini oblikuje v obliki otočkov, mimo katerih nemoteno potujejo radarski valovi. Na drugi strani pri nanosu kroma ta v popolnosti zalije površino in tako prepreči prehod radarskega signala," pravi Žugelj.
V proizvodnji v Ljubljani po projektu peugeot 308 zdaj potekajo aktivnosti za začetek serijske produkcije še enega radoma za Peugeot, in sicer za novi model 408.
Proizvodnja v Ljubljani
Hella izdeluje le sprednji logotip oz. radom, saj je le tu potrebno posebno znanje in posledično dodana vrednost, vsi ostali logotipi na vozilu so zgolj lepotnega pomena. Seveda je tudi ta logotip estetski, saj je glavni element prepoznavnosti znamke, ki je pa je hkrati visokotehnološki element, ki zagotavlja delovanje radarja.
Pogledali smo tudi, kako v proizvodnjo poteka izdelava logotipov, njihova teža je le 120 gramov, na leto pa jih v Ljubljani za peugeot 308 izdelajo 140.000. Proces izdelave radoma se začne z brizganjem leče, ki se jo v naslednjem koraku metalizira s posebno, radarsko transparentno, kovino, ki omogoča nemoteno delovanje senzorjev ter z notranje strani zaščiti z lakom, ki obenem služi za črno dekoracijo. Z zunanje strani pa se leča polakira s posebnim lakom, ki ščiti radom tako pred vremenskimi kot tudi okoliškimi vplivi. "Preden pošljemo produkt kupcu, v tem primeru Peugeotu, vsak kos testiramo. S tem 100-odstotno zagotovimo, da je radarsko funkcionalen in ne bo prihajalo do motenj senzorjev. Od tega kosa plastike, ki je morda videti enostaven, je dejansko odvisna varnost vseh potnikov v avtomobilu," pravi Žugelj.
Radomi bodo postali večji
Sogovornik ob tem pojasni, da ni nevarnosti, da bi ob pranju z visokotlačnim čistilcem radom premaknil in s tem ogrožal delovanje sistemov za njim, prav tako radom z leti zaradi nanosa posebnih lakov ne bo zbledel, odporen pa je tudi proti mrčesu. Edina težava bi lahko bila, da bi ga med vožnjo resneje poškodoval (zlom) večji kamen, v tem primeru pa bi ga zamenjali enako, kot to storimo pri poškodbah vetrobranskega stekla.
Največja težava danes je, da je senzorskih sistemov, vgrajenih v masko vozila iz dneva v dan več, saj se avtomobilska industrija vse bolj pomika proti povsem avtonomni vožnji. "Če se vrneva na začetek, da mora biti radom dovolj širok, da gre radarski snop skozi. Če je zadaj še pet drugih senzorjev, površina, ki jih ščiti, hitro postane premajhna. Zato že danes, v prihodnosti pa bo tega še veliko več, kupci poslužujejo uporabe večjih panelov z vgrajenim logotipom, ki to omogočajo."
V prihodnosti je pričakovati tudi vse več ogrevanih radomov in tudi svetlečih. Hella je znana tudi po izdelavi svetlečih prednjih motornih mask, ki vozilo v slabi vidljivosti ali temi naredijo bolj vidno, predvsem pa bolj atraktivno.
Hello ne bomo poznali le po žarometih
Hella je v evropskem merilu že danes prva na področju radomov, velik razvojni oddelek pa že pripravlja številne novosti za prihodnost. "Seveda. Z vsakim projektom se vedno tudi kaj novega naučimo in na račun tega krepimo svoje kompetence. Posledično ohranjamo konkurenčno prednost, zaradi katere si tudi v prihodnje obetamo nove radom projekte. Obenem pa velja poudariti, da Hella ne spi na starih lovorikah in si stalno prizadeva širiti portfelj novih, inovativnih ter visokotehnoloških izdelkov. Tako vam lahko že danes obljubim, da boste čez nekaj let mojim sodelavcem lahko zastavili enako vprašanje, kot ste ga danes meni," še malo skrivnostno zaključuje Žugelj.