Od prvih zaznanih primerov koronavirusa decembra 2019 in posledične pandemije je minilo leto in pol – kaj naša čaka v prihodnosti? Smo se v tem času naučili biti bolj prilagodljivi in odporni in ali bomo to znali uporabiti tudi v prid razvoja mikro in malih podjetij, ki predstavljajo hrbtenico slovenskega gospodarstva?
Mikro, mala in srednje velika podjetja v Sloveniji predstavljajo kar 99,8 odstotka vseh podjetij. Zaposlujejo skoraj 70 odstotkov delovno aktivnih ljudi ter ustvarijo 65 odstotkov prihodkov. Trajne poškodbe tega segmenta si torej težko privoščimo. Zanimivo je, kako so številni lastniki mikro in malih podjetij med krizo našli načine, kako vztrajati. Pogovarjali smo se s Klaro Dev, samostojno podjetnico, ki ima podjetje DIHAJ GIBAJ, s katerim izvaja izobraževanja na področju športa in meditacije. "Ukvarjam se s poučevanjem pilatesa in tehnik sproščanja. Lansko leto sem bila zaradi vsesplošne situacije prisiljena čez noč zapreti vrata. Skupine v živo niso bile več dovoljene. Tudi sodelovanja z drugimi fitnesi in društvi so bila takoj pretrgana, saj so vse vadbe odpovedali," nam je zaupala sogovornica.
Klara Dev nam je na podlagi svojih izkušenj pomagala oblikovati pet nasvetov, ki so njenemu podjetju pomagala preživeti (in se razvijati naprej) v času vsesplošne pandemije.
1. Ne dovolite, da vas pozabijo
Ne glede na to, kako kakovostni so vaši izdelki ali storitve, brez oglaševanja ne gre. Če želimo rasti, nas morajo ljudje okrog nas prepoznati. Včasih je bilo oglaševanje od ust do ust dovolj. Z vse večjo pretočnostjo informacij pa so se oblikovali tudi ostali načini oglaševanja: v medijih, na prostem, na radiu in televiziji in seveda v digitalnih medijih.
Klara Dev je s svojim podjetjem tudi ena izmed finalistk projekta #OkvirPomoči 2020. #OkvirPomoči je razpis, s katerim partnerji projekta malemu gospodarstvu brezplačno ponudijo svoje storitve, znanje in strokovno pomoč, pa tudi oglasni prostor, ki si ga sicer podjetja težje privoščijo. Projekt so zasnovali pri NLB in so ga letošnjo pomlad s partnerji Pro Plus, Europlakat in Mastercard razpisali že drugič. "To, da sem bila vidna na jumbo plakatih po celi Sloveniji, je mojo zgodbo približalo ljudem. Ne spomnim se, da bi za katero drugo akcijo prejeli klice prijateljev in vadečih. #OkvirPomoči mi je vlil upanje, motivacijo in spodbudo," pravi Devova.
#OkvirPomoči je prvi družbeno odgovoren projekt NLB Skupine z jasno definirano trajnostno noto, ki je ena od osnovnih vodil poslovanja NLB Skupine. Tudi s spodbujanjem lokalnega gospodarstva namreč v NLB sledijo širšemu trajnostnemu cilju – podpiranju nizkoogljičnega gospodarstva in s tem izboljšanju kakovosti življenja v regiji, kjer deluje NLB Skupina. Letos so na razpis #OkvirPomoči prejeli še več prijav kot lani – dokaz, da je dobrih rešitev in ponudbe v lokalnem okolju dovolj in da sta spodbuda ter pomoč dobro sprejeti.
2. Vlagajte v svoj razvoj
V negotovih časih se morda zdi nerazumno vlagati. A če vemo, kaj želimo z vložkom doseči, je o investiciji vsekakor smotrno razmisliti. Ko gre za nadaljnji razvoj in uspeh podjetja, ni boljšega časa, kot ZDAJ. Preteklosti ni več, prihodnost pa lahko sooblikujemo – bodisi s smiselnim vlaganjem sredstev ali pa s prilagoditvijo poslovnih procesov.
Podjetnica Klara Dev ob tem poudarja: "V zadnjem letu sem svoj čas posvetila pridobivanju novega znanja. Priučila sem se npr. jogo obraza, ki je krasna aktivnost za poučevanje prek spleta in pa tudi zelo v trendu. Ustanovila sem svojo Facebook skupinico, v kateri se nabira občinstvo, ki potrebuje jutranjo rutino, da se pripravi na aktiven in dober dan. In skupaj prek live prenosov gibamo, dihamo in uživamo. Vzpostavljanje on-line skupnosti je bila zame popolnoma nova izkušnja in šele zdaj razumem, kako zelo pomembna."
3. Imejte oči na pecljih – priložnosti so vedno, samo poiskati jih morate
Preko Ministrstva za razvoj in tehnologijo ter institucij, specializiranih za financiranje podjetij, kot so Slovenski podjetniški sklad in različne banke, so na voljo različne finančne spodbude, od zagonskega kapitala do mikrokreditov in drugih posebnih spodbud.
Mikro, malim in srednje velikim podjetjem so na voljo tudi vavčerji, ki jim omogočajo poenostavljen dostop do sofinanciranja posameznih storitev za krepitev konkurenčnosti in kompetenc. Vavčerje – javni pozivi so odprti do leta 2023 oziroma do porabe sredstev – lahko podjetja pridobijo skozi vse leto brez prekomernih postopkov odobritve.
Nekaterim delodajalcem so v pomoč tudi protikoronski svežnji, ki jih je v preteklem letu sprejela država. Zadnji, osmi, ki prinaša za 320 milijonov evrov ukrepov, med drugim v prvi polovici leta namenja subvencijo delodajalcem za zvišanje minimalne plače. Sicer pa so še vedno v veljavi tudi drugi ukrepi, od povračila nadomestila plače za začasno čakanje na delo do kriznega dodatka za zaposlene z nižjimi dohodki.
Bodite pozorni na denarni tok vašega podjetja, saj je ta ključnega pomena za vaše poslovanje. Denarni tok pove, koliko denarja ste prejeli v določenem času in koliko ste ga porabili za poravnanje svojih obveznosti. Z natančnim spremljanjem boste lažje ocenili, koliko kredita in kdaj ga potrebujete, kdaj ga boste lahko vrnili in kako visoke obroke boste lahko vrnili v posameznem mesecu. Pri osnovnem spremljanju vam lahko pomagajo različna spletna orodja, kot je NLB-jev kalkulator za izračun denarnega toka. Pri bolj kompleksnem spremljanju pa vam svetujemo, da se povežete z vašim bančnim svetovalcem.
4. Naj vas ne bo strah pivotiranja
Nekateri slovenski podjetniki so poročali, da so jim prihodki čez noč upadli za 90 odstotkov. Drugi so upali, da bo kriza hitro minila in mirno nadaljevali z "običajnim poslovanjem". Skupna izkušnja nas uči, da če želimo v nemirnih časih okrevati, moramo biti pripravljeni uvesti spremembe, zaradi katerih bo naše podjetje dolgoročno bolj trajnostno. Dober primer so proizvodne linije, ki so se hitro preusmerile v proizvajanje in prodajo mask ali proizvodnjo sredstev za razkuževanje rok.
Tudi če ne najdete načina, kako prilagoditi svoje storitve ali izdelke trenutnim razmeram, lahko svoje podjetje naredite bolj dostopno. Ljudje smo bolj kot kdaj koli prej osredotočeni na zdravje, zato poskrbite, da bodo vaše stranke do vaših storitev lahko dostopale brez izpostavljenosti kakšnemu tveganju.
"Verjamem v vseživljenjsko učenje," dodaja naša sogovornica. "Poleg razširjene ponudbe svojih storitev, ki jih lahko ponudim na osnovi novega znanja, se učim tudi spletnega marketinga. Svoje programe bom lahko podprla na pravi način in jih predstavila širšemu občinstvu. Naklonjenost spremembam, sledenje novostim in pa hitro reagiranje so v poslovnem smislu zame vrednote, po katerih se bom ravnala v prihodnosti."
5. Povežite se s pravimi ljudmi
Prvo pravilo svetovne knjižne uspešnice Never Eat Alone: And Other Secrets to Success, One Relationship at a Time avtorjev Keitha Ferrazzija in Tahla Raza, ki govori o mreženju, pravi "poiščite si mentorje" oziroma povežite se s pravimi ljudmi, ki vam bodo v pomoč ter podporo.
Primerna analogija je lahko upravljanje z bančnim računom – preden svoja sredstva porabimo, jih moramo (načeloma) položiti na račun. Če razmišljamo o plemenitenju in naložbah, pa je smiselno, da se povežemo s strokovnjakom ali mentorjem, ki nam s svojim uvidom in izkušnjami lahko prihrani čas in energijo. Vredno poizkusa!