Za vse tiste, ki nam okolje veliko pomeni, bo glavno prevozno sredstvo za daljše razdalje vlak. Zakaj? Emisije ogljikovega dioksida in drugih toplogrednih plinov, ki jih povzroča vlak, so za 76 odstotkov manjše od tistih, ki jih povzroča letalo. In kar za 60 odstotkov manjše od tistih, ki jih povzroča avtomobil na isti razdalji.
Potnik v avtomobilu proizvede v povprečju trikrat več emisij CO2 na kilometer, kot če bi potoval z vlakom.
Obenem je vlak pogosto ugodnejša izbira od drugih, pri potovanju z vlakom nimate težav z iskanjem parkirišča, izognete se tudi dolgim cestnim zastojem zaradi gneče in prometnih nesreč. Žal pa se zadnje čase v Sloveniji na vlak veliko čaka, ponekod tudi pol ure ali več. Zato smo preverili, kaj se dogaja in kje preverimo zamude.
Povprečna zamuda vlaka lani 5,8 minute
Da so zamude vlakov v zadnjem času res pogoste, potrjujejo tudi na Slovenskih železnicah: "Zamude v prometu zelo resno obravnavamo, vsakodnevno preverjamo možnosti optimizacije. V letu 2023 je povprečna zamuda potniških vlakov na 100 km poti znašala 5,8 minute, kar je tudi odraz večjega števila investicijskih in vzdrževalnih del in s tem potrebnih nadomestnih prevozov oz. potrebnih počasnejših voženj ter žal izrednih dogodkov in vremenskih ujm, ki so za daljši čas na posameznih odsekih prog imele za posledico tudi daljše prekinitve izvajanja prometa potniških vlakov. Zamuda v obdobju od januarja do junija 2024 je znašala v povprečju 4 min na 100 km."
Pogoste so tudi daljše zamude, petnajst minut in več: "V času gradbenih del pa žal prihaja do ovir v prometu, ki zahtevajo vpeljavo počasnih voženj mimo gradbišč, organizacijo nadomestnih prevozov itd. ter posledično odmik od letnih voznih redov vlakov oz. zamude. V obdobju od januarja do junija 2024 je bilo zamujenih 15 in več minut 12,4 odstotka vlakov. Vzrok za te zamude so kot že omenjeno v glavnem dela na infrastrukturi in zato ovire v prometu."
Zakaj prihaja do zamud?
Direkcija Republike Slovenije za infrastrukturo (DRSI) zadnja leta izvaja obsežna investicijska dela, ki povzročajo številne ovire v prometu, a na dolgi rok po navedbah Slovenskih železnic prinašajo možnost za boljši javni železniški promet. Pojasnjujejo, da je bilo veliko že narejeno, potniki imajo že kar nekaj prenovljenih in infrastrukturno izboljšanih prog in železniških postaj, veliko ima država še v načrtu.
"Povpraševanje po potovanjih z vlaki je vedno večje, potniki si želijo več vlakov v prometu in glede na številna gradbišča ter da je na javnem železniškem omrežju veliko enotirnih prog, to predstavlja izzive ter zahteva zelo kompleksno in dobro načrtovano organizacijo izvajanja del in prometa po progah," pravijo. Dodajajo, da so z gradnjo novega Potniškega centra Ljubljana omejitve tudi v številu uvoznih tirov na glavno železniško postajo Ljubljana. Preko nadvoza nad Dunajsko cesto se namreč križajo tiri treh prometnih prog – Kamniške, Gorenjske in Primorske proge. Zaradi del oz. gradnje novega nadvoza sta trenutno na voljo zgolj dva tira.
Zagotavljajo, da se vsa dela načrtujejo kolikor je le mogoče izven prometnih konic, ob koncih tedna in praznikih, da se čim manj ovira migracije potnikov: "Ob neizogibnih popolnih zaporah prog zaradi del so zahtevani nadomestni prevozi po cesti, kjer pa je lahko promet nepredvidljiv. Ob tem je treba zagotavljati zveze z vlaki. V kolikor pride do zamud na eni progi, lahko te vplivajo tudi na zamude vlakov na ostalih progah."
"V organizaciji prometa nam je v potniškem prometu Slovenskih železnic poleg varnosti v prometu prvi cilj, da promet čim bolj nemoteno teče. Večina zamud, ki nastanejo, ki nastanejo, so posledica investicijskih in vzdrževalnih del na infrastrukturi. Delež zamud, kjer je vzrok na strani prevoznika potniškega prometa Slovenskih železnic, je manj kot petodstoten." Tu mislijo na zamude zaradi zagotavljanja zvez med vlaki zaradi predhodno nastale zamude, morebitnih zamikov v odhodu zaradi prevoza večjih skupin ali oseb z omejeno mobilnostjo, zaradi tehničnih vzrokov ali drugih izrednih dogodkov. Včasih so vzroki zamud tudi zunanji, npr. zamuda mednarodnega vlaka, ki je nastala pri predhodnem prevozniku.
Pojasnjujejo, da je zamuda v letošnjem letu v povprečju manjša, a to za Slovenske železnice še ni zadovoljivo, zato po njihovih navedbah vsakodnevno spremljajo in preverjajo možnosti optimizacije ob upoštevanju obsežnih potrebnih investicijskih kot tudi vzdrževalnih del in ovir v prometu. "Na to dajemo velik poudarek, so pa ob številnih vlakih na progah, sploh na enotirnih progah, kjer je pretočnost manjša, ter ob številnih delih na infrastrukturi, ki zahtevajo tudi nadomestne prevoze po cesti in počasne vožnje mimo delovišč, izzivi v izvajanju prometa. Na dolgi rok vse te investicije, ki jih izvaja Direkcija Republike Slovenije za infrastrukturo in tudi 2TDK prinašajo boljše možnosti za javni železniški promet in tudi mi si želimo, da bodo dela čim prej zaključena, da bomo kot prevoznik lahko izvajali promet brez ovir na infrastrukturi," zatrjujejo.
Se bo stanje kmalu izboljšalo?
"Dokler DRSI izvaja obsežna dela na infrastrukturi, je težko zagotoviti, da ne bo prihajalo do zamud. Si pa kot prevoznik tudi mi želimo možnost prometa brez ovir na infrastrukturi in komaj čakamo na zaključene investicije na infrastrukturi," so nam odgovorili. ž
Žal nam torej niso odgovorili, kdaj bo tako pogostega čakanja na vlak v Sloveniji konec.
Tako se bomo morali potniki v Sloveniji na potovanje z vlakom dobro pripraviti, preveriti morebitna gradbena dela in zamude ter računati na zamudo. Zamude vlakov lahko preverjate TUKAJ.
Za vsa potovanja z vlakom na željenih relacijah potnikom na Slovenskih železnicah svetujejo predhodno preverbo morebitnih nadomestnih avtobusnih prevozov in zamud na spletni strani Pomoč uporabnikom in stanje v prometu - Slovenske železnice – Potniški promet (sz.si).
Sicer pa so morebitne zamude ali nadomestni avtobusni prevozi določenih vlakov ažurirani tudi v samem iskalniku voznega reda na spletni strani https://potniski.sz.si/. Obveščanje o nastalih zamudah se izvaja samodejno, preko sistema vodenja prometa, ko vlak zapusti zasedeno postajo z zamudo.
Spreminjanje voznega reda med letom nemogoče
Zanimalo nas je, zakaj nimajo v primeru načrtovanih gradbenih del novega voznega reda. Razlog je, da se vozni red vlakov usklajeno s tujimi železniškimi upravami vsako leto meseca decembra oblikuje za voznoredno obdobje enega leta. To pa logistično onemogoča večje spremembe sredi leta. "Smo pa v času del uspeli vozni red izoblikovati tako, da skoraj vsi vlaki pripeljejo do glavne železniške postaje v center Ljubljane. Le nekaj vlakov, v glavnem izven konic, ima končno ali začetno postajo v Ljubljani Šiška. To novo začasno postajališče pa smo tudi uspeli povezati z glavno postajo v centru Ljubljane, in sicer z novo LPP avtobusno linijo na kateri velja vozovnica za vlak," dodajajo.
V času priprave prispevka smo na spletni strani Slovenskih železnic našli kar nekaj večjih zamud vlakov, najpogosteje je bil razlog zanje zunanji promet. Razlog za 19-minutno zamudo v odhodu na relaciji Dobova in Jesenice je bil posledica nastale zamude vlaka 210 na Hrvaškem, gre za vodenje prometa hrvaških železnic.
Razlog za 65-minutno zamudo v odhodu na relaciji Jesenice in Dobova je bila po navedbah Slovenskih železnic posledica zamude, ki je nastala v Avstriji, gre za vodenje prometa avstrijskih železnic.
Razlog za 23-minutno zamudo v Rimskih Toplicah je bil posledica zamude, ki je nastala na Madžarskem, gre za vodenje prometa madžarskih železnic.
Razlog za 19-minutno zamudo na Rakeku je bila predhodna zamuda prihoda vlaka oziroma vlakovne garniture v Sežano.
dezurni@styria-media.si
Tokyo Kjoto (Shinkansen) včeraj 3 ure čakal na karte nato 3 ure vožnje v stoje pa nisem videl nobenega harakirija …
Fantki, vse gre v maloro, ma čisto vse, rtv, 1200 rdečekožcev na cesto, SŽ 1200 garačev na cesto je 3. …
SŽ = DARS 🙄 Naključje, da plačaš in čakaš (parkiraš)🤔