Prizemljitev se lahko ponovi

Foto: Žurnal24 Po izbruhu vulkana Eyjafjallajökull je bil vpeljan sistem, ki omogoča identifika
Indici, da se drugi največji islandski vulkan prebuja. Markun: Na vulkanski pepel letalske družbe bolje pripravljene.
Oglej si celoten članek
Vulkan Bardarbungo sestavlja sistem razpok, ki se razširjajo na območju skoraj 140 kilometrov. Vsaka izmed teh razpok lahko postane eruptivni center. Aktiven je že dalj časa, zadnjih tisoč let pa ima pravilen vzorec erupcij: 871, 1477, 1862 in 1910. "Trend gre v smeri vedno bolj pogostih in večjih erupcij, kar lahko pomeni, da se vulkan prebuja," pojasnjuje Šmuc.

"Potresna aktivnost Bardarbunge je povečana od septembra 2010, v zadnjem času pa je aktivnost zelo velika in nakazuje zelo možen izbruh," pojasnjuje vulkanolog Andrej Šmuc z Naravoslovnotehniške fakultete. "Vprašanje pa je, ali bo ta izbruh dovolj velik, da bo predrl tudi celoten ledenik, ki sedi na vulkanu."

Da bi se ponovil lanskoletni scenarij, ki je po izbruhu ognjenika Eyjafjallajökull za več dni prizemljil letala, bi sicer moralo biti izpolnjenih več pogojev. “Potrebne so eksplozivne erupcije, ki povzročijo piroklastične oblake in valove – ti so tisti, ki so prizemljili Evropo," pojasnjuje Šmuc in dodaja, da je Bardabunga sposobna tako eksplozivnih kakor neeksplozivnih erupcij (lava in malo materiala, ki leti po zraku). "Izbruh bi moral trajati dalj časa oziroma bi moralo biti izbruhanega dovolj materiala, poleg tega pa morajo biti izpolnjeni še ustrezni klimatski pogoji, predvsem smer vetrov, ki bi material usmerili proti Evropi in ne proti Atlantiku in severu."

Po lanskoletni izkušnji z vulkanskim pepelom je v letalski industriji prevladalo mnenje, da so bile reakcije prehude, ukrepi pa preveč radikalno usmerjeni.
Tomaž Markun

Bolje pripravljeni
"Tehnologija v letalstvu se ob lanskem vulkanskem izbruhu ni bistveno spremenila, težave bi se ob ponovnem vulkanskem izbruhu v evropskem prostoru verjetno ponovile," pojasnjuje Tomaž Markun, izvedenec za varnost letenja pri Adrii Airways. Je pa letalska industrija po lanskoletni izkušnji po njegovi oceni na pojav vulkanskega prahu bolje pripravljena.


"Predvsem državne meteorološke službe so izboljšale sistem posredovanja podatkov in posnetkov zračnih mas in gostote vulkanskega prahu nad določenimi področji," je pojasnil. "Poleg posnetkov dejanskega stanja je bil v precejšnjo pomoč tudi izračun gibanja vulkanskega prahu glede na vremenske pojave (predvsem predviden veter) in druge značilnosti (orografija)."

Proizvajalci letal niso predpisali dodatnih postopkov glede letenja na področju vulkanskega prahu (iste omejitve še vedno ostajajo), je pa po Markunovih besedah vsaj eden od večjih proizvajalcev letal objavil dokument z natančnim opisom sistemov letala, ki morajo biti pregledani na letalu, ki je bilo izpostavljeno vulkanskemu prahu.

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 0

Napišite prvi komentar!

Pri tem članku še ni komentarjev. Začnite debato!

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.