Čudež na reki Hudson

Foto: Žurnal24 Nesreča se je srečno končala, pristanek na reki Hudson so preživeli vsi. Foto: Žurnal24 Foto: Žurnal24 Foto: Žurnal24 Foto: Žurnal24 Foto: Žurnal24 Foto: Žurnal24 Foto: Žurnal24 Foto: Žurnal24 Foto: Žurnal24 Foto: Žurnal24
Po nesreči letala, ki je včeraj strmoglavilo v newyorško reko Hudson, potniki ne morejo prehvaliti pravilnega ravnanja pilota Chesleyja B. Sullenbergerja. V Sloveniji primerljivega dogodka ne beležijo.
Oglej si celoten članek
''Na srečo piloti takšne izredne primere doživimo večinoma le na simulatorskih vajah, kjer se simulirajo vse mogoče napake na sistemih letala, med katere spada tudi okvara posameznega motorja oziroma odpoved vseh motorjev, odvisno od tipa letala. Razlog za odpoved motorja je lahko seveda tudi nekoliko večja ptica, ki prileti v motor. Pri tem lahko pride do poškodbe. Ob odpovedi posameznega motorja posadka letalo s preostalim delujočim motorjem obrne nazaj proti letališču in izvede popolnoma varen pristanek. Povsem drug primer nastane, če odpovesta oba motorja. Govorim seveda o dvomotornem letalu. Treba je vedeti, da letalo lahko leti tudi povsem brez motorjev, takrat jadra kot jadralno letalo. Letalo tipa A320 lahko povsem brez motorjev s potovalne višine 10.000 metrov preleti razdaljo približno 120 do 140 kilometrov. Če pride do odpovedi motorja na nižjih višinah, mora posadka sprejeti takojšnjo odločitev, ali bo pristala na večji travnati površini, polju, avtocesti ali na vodi. Teorija pravi, da vsako letalo lahko pristane na vodi in po pristanku še nekaj časa plava kot čoln. Takšen manever zahteva obilo znanja, mirno roko in nekaj sreče,'' je pojasnil kapitan pri Adrii Airways Urban Demšar .

 

Preberite še več:

Intervju z Marjanom Bizjanom, upokojenim pilotom: "Ni zaščite, ki bi preprečila nesrečo"

V Sloveniji primerljivega dogodka še ni bilo
''Primerljivega dogodka, kot je zadnji v ZDA, še nismo zabeležili. Drugače pa glede na naše trenutno število letal v floti beležimo v povprečju od 4 do 10 udarov ptičev na letališčih, kjer naša letala pristajajo. Hujših posledic na naših letalih A320 in bombardier ne beležimo. Preganjanje ptic je domena letališč. Vedno obstaja verjetnost, da se podoben primer pripeti tudi v Sloveniji. Vendar kot nam je znano na podlagi dosedanjih izkušenj, jat tako velikih ptic, ki povzročijo lome lopatičja sodobnih letalskih motorjev, ni,''  pa je poudaril tehnični direktor pri Adrii Peter Šenk .

Skoraj čudežno preživetje
Zaradi pravilnega pristanka na reki so preživeli vsi na krovu. Na letalu Airbus A320 družbe US Airlines je bilo 155 potnikov in članov posadke. Le nekaj minut po vzletu z letališča La Guardia (namenjeni so bili v Severno Karolino) se je letalo zaletelo v jato ptic. Gosi je posrkalo v motorje, po podatkih Ameriškega urada za letalstvo so med letoma 1998 in 2004 zabeležili več kot 56.000 primerov nesreč zaradi ptic. Od leta 1975 je bilo zaradi jat ptic pet večjih nesreč.

Junak dneva je bil pilot. © Reuters

 
Potniki: Začeli smo moliti
Sullenberger je potnike obvestil, da bodo morali zasilno pristati. Ljudi je zagrabila panika, nekateri so jokali, kričali, drugi molili. Zdaj vsi potniki odgovarjajo, da je pilot naravnost genialen. ''Mirno nam je rekel, naj se pripravimo na trk. Šele tedaj smo doumeli, da se spuščamo proti vodi. Pristal je veličastno. Pristanek na vodi je bil le nekoliko močnejši od običajnega,'' je dejal eden izmed potnikov. "Ko sem videl, da letimo tako nizko, sem takoj pomislil na 11. september, močno sem se prestrašil," je dejal drug potnik. Potnikom se bo v spomin za vedno vtisnila vsaka sekunda: ''Po le kakih treh minutah leta je levi motor enostavno razneslo. Zagorel je, začelo je smrdeti po bencinu in le nekaj minut po tem nam je pilot rekel, naj se pripravimo na trčenje."

Reševanje iz ledeno mrzle reke
Potem ko so pristali na vodi, so se potniki rešili tako, da so odprli vrata v bližini pilotske kabine. Veliko jih je na rešitev čakalo kar na krilih letala. Reševalna akcija je stekla bliskovito. Ne samo, da ni bilo smrtnih žrtev, tudi poškodbe so bile minimalne. Ena oseba je imela zlomljeni nogi, medicinsko osebje pa je obravnavalo še 78 potnikov z lažjimi poškodbami. Potniki bi jo lahko skupili tudi zaradi same reke. Voda je bila ledeno mrzla, tok Hudsona pa zelo močan.


Potnike je ob napovedi zasilnega pristanka zagrabila panika. ©  Reuters

 


Vozniki trajektov: Vsi so bili v šoku
Dogajanje so od blizu lahko opazovali vozniki trajektov in njihovi potniki, ki so tudi prvi priskočili na pomoč. "Vsi so bili nervozni, vsi so kričali, vsi so bili v šoku.'' ''Klicali so, ko smo se približali. Šlo je za veliko prestrašenih ljudi.'' "Ljudje so stali na krilih, bali so se, da bi padli v vodo. Zagrabili smo jih, kolikor smo jih lahko.'' Tako so prvi reševalci opisovali trenutke po zasilnem pristanku.





Dolgoletne izkušnje
Pilot Sullenberger se je izkazal s svojim pogumom in zbranostjo. Ima več kot 40-letne izkušnje v letalski industriji. Pri družbi US Airways je pilot od leta 1980. Sedem let svoje kariere je bil tudi vojaški pilot. Deluje še kot inštruktor, svetovalec za varnost in preiskovalec nesreč. Nad izjemnim delom pilota je navdušen tudi župan New Yorka Michael Bloomberg : "Pilot je na reki pristal mojstrsko in se nato prepričal, da so vsi na varnem. Potem ko so vsi zapustili letalo, se je po njem sprehodil še dvakrat in se prepričal, da na letalu res ni več nikogar.'' 

Zapleten manever
Letalo je vzletelo s 30-minutno zamudo. Po le nekaj minutah je pilot javil nadzornikom letov na letališču La Guardia, da sta zaradi trka z jato ptic uničena oba motorja. Po besedah nadzornikov je komunikacija v kritičnih minutah, ki so se odvile kot blisk, potekala zelo mirno. Na hitro so preigrali več možnosti. La Guardia je bila predaleč, letalu ne bi uspelo priti niti na manjše letališče Teterboro na drugi strani reke Hudson v New Jerseyju. Zveza se je nato nenadoma prekinila in edina možnost je bil pristanek na vodi. Preden se je začelo spuščati, je bilo letalo na višini 920 metrov.

Pristanek po učbeniku
Priče so povedale, da je pilot dvignil nos letala nekaj sekund pred pristankom. Po besedah poznavalcev je s tem zmanjšal hitrost, obenem pa je preprečil, da bi se letalo ob pristanku prelomilo na pol. ''Pilot je postopke izpeljal popolno. Člani posadke so še pred pristankom poskrbeli, da voda ni takoj začela vdirati. Videti je, da so bila vrata na repu letala, ki se je začelo najprej potapljati, trdno zaprta,'' je za Sky News dejal Todd Curtis , izkušeni preiskovalec letalskih nesreč.  ''Če veš, da te čaka zasilni pristanek na vodi, je nadvse pomembno, da je letalo popolnoma zravnano. Če bi bil pristanek prepočasen, bi enostavno padli z neba,'' pa je dejal David Learmouth , eden izmed urednikov revije Filight Global. 

Vsako letalo ima svoje zakonitosti
Doc. dr. Tadej Kosel z Oddelka za letalstvo pri Fakulteti za strojništvo nam je povedal, da študentje letalstva med samim študijem o zasilnih pristankih pridobijo teoretično znanje. Pravo učenje odzivanja v takih okoliščinah pa poteka v letalskih družbah, na simulatorjih ali kar v letalih. Kakšno ukrepanje je potrebno, je namreč odvisno tudi od samega tipa letala.

Opravljene vaje pogoj za podaljšanje licence

Predstavnica Adrie Airways Adrijana Šelj nam je potrdila, da je postopek šolanja zelo natančno določen. Vaje potekajo na simulatorjih. ''Nov pilot najprej opravi osnovna šolanja, opravi letenje v manjših letalih, v paru, šele nato gre na šolanje za določen tip letala,'' je dejala Šeljeva. Tudi piloti z izkušnjami se na simulatorjih usposabljajo dvakrat na leto. Izvajajo vaje na simulatorju za vsakršne izredne situacije. Uspešno opravljene vaje so pogoj za podaljšanje licence. Preverja se, ali pilotu uspe po proceduri v zelo kratkem času odreagirati. Simulator predvidi okoliščine ob na primer odpovedi motorja – hrup, gibe letala in tako dalje.



Kakšne so možnosti?
Če pilot zaradi kakršnekoli okvare ne more do najbližjega letališča, ima na voljo dvoje. Lahko poišče dovolj široko in ravno površino, na kateri bi lahko pristal, ali pa se usmeri proti vodi. Tokrat je bilo to še toliko težje, ker je do nesreče prišlo v neposredni bližini gosto naseljenega območja.
Obišči žurnal24.si

Komentarjev 0

Napišite prvi komentar!

Pri tem članku še ni komentarjev. Začnite debato!

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.