"Na dopustu v Italiji sem točil cenejše gorivo kot zdaj v Sloveniji? Kako je to mogoče, vedno so imeli vsaj za 20 centov dražje gorivo. V Italiji dizla nisem točil dražje kot za 1,8 evra," se sprašuje bralec. Dizel na Petrolu trenutno stane 1,817 evra za liter.
Drži, da so bile razlike pri ceni goriv med Slovenijo in Italijo praviloma precej visoke. V začetku marca, ko so bile cene goriv pri nas že skoraj pol leta deregulirane, je liter dizla pri nas stal 1,47 evra za liter, v Italiji pa 1,83 evra za liter, torej 36 centov več, pri bencinu je bila razlika več kot 50 centov pri litru (1,45 in 1,95 evra za liter).
Podatki so iz objave Weekly Oil Bulletin 7. marca letos. Po zadnjih podatkih te publikacije EU z dne 25. aprila liter dizla v Italiji stane 1,767 evra. Pri nas je veljavna cena na Petrolu 1,817 evra za liter. Ali je mogoče, da trgovci z nafto z visoko ceno nadomeščajo izgubo, ki so jo imeli zaradi fiksiranih cen? Na OMV pravijo, da politike določanja cen v skladu s pravili o varstvu konkurence ne komentirajo, enako pravijo v MOL. Na Petrolu pa pravijo, da to ne drži.
"Višanje cen ni povezano z dejstvom, da smo naftni trgovci v času regulacije cen pogonskih goriv ustvarjali izgubo. Po zagotovilu Ministrstva za gospodarstvo bomo trgovci namreč dobili povrnjeno gospodarsko škodo in izgubljeni dobiček iz drugega naslova, saj je bil na podlagi zakona o kontroli cen sprejet vladni sklep, ki nalaga, mora država povrniti gospodarsko škodo in izgubljeni dobiček," pravijo na Petrolu. Kako bodo škodo izračunali, sicer še ni jasno.
Spomnimo, sredi marca je vlada določila najvišjo ceno bencina na 1,503 evra za liter, dizla pa na 1,541 evra za liter, ne glede na to, ali je bila nakupna cena višja, ta omejitev pa je veljala do 1. maja.
Neposredna primerjava s sosedi ni možna
"Neposredna primerjava cen pogonskih goriv v Sloveniji z okoliškimi državami trenutno ni možna, kajti v okoliški državah še vedno veljajo nekateri ukrepi za regulacijo cen pogonskih goriv (npr. subvencije), medtem ko se v Sloveniji trenutno cene oblikujejo tržno. Konkretno za Italijo lahko pojasnimo, da v coni I. in II. država Italija z davčno politiko znižuje razliko v ceni v primerjavi s cenami v Sloveniji. V preostalem delu Italije so cene goriv krepko višje kot ob meji s Slovenijo," pravijo na Petrolu. Primorski dnevnik je poročal, da imajo imetniki izkaznice za subvencionirano gorivo v tako imenovanem prvem pasu pravico do 29 centov popusta pri litru goriva. Na bencinskem servisu Esso v Gorici bi v primerjavi s Petrolom v Solkanu pri točenju 50 litrov goriva prihranili skoraj deset evrov, tako pri bencinu kot pri dizlu, cena dizla pa je bila že v osnovi skoraj enaka v Sloveniji kot v Italiji.
Bralec sicer ni imetnik kartice za subvencioniranje goriva, dizelsko gorivo pa je za manj kot 1,8 evra točil v Toskani.
Italijani občutno znižali trošarine
Cene goriv v Italiji so nižje, ker je vlada za 25 centov znižala trošarine na bencin in dizel. To skupaj z DDV znese 30,5 centa pri litru. Povedano drugače, brez tega znižanja, ki so ga uvedli 18. marca, bi bila cena dizla v Italiji približno 2,1 evra za liter.
Tudi pri nas je vlada že 1. februarja znižala trošarine za 5,7 centa pri litru dizla in 1,8 centa pri litru bencina (z DDV je to sedem centov pri dizlu in 2,2 centa pri bencinu), a pri nas je bil ključni ukrep obvladovanja rasti cen goriv omejitev cene. Po izgubljenih volitvah se je Janševa vlada odločila, da ni več razlogov za regulacijo cen in jih je s 1. majem popolnoma sprostila (znižanje trošarin je podaljšala), v Italiji pa so znižanje trošarin, ki so ga uvedli 18. marca (veljati je začelo 22. marca), torej približno istočasno kot pri nas omejitev cen, podaljšali še do 8. julija. Na ministrstvu za gospodarstvo menijo, da "trenutno ni zakonskih razlogov za uvedbo ukrepa kontrole cen (ponovna regulacija cen) naftnih derivatov".
Golob: trg očitno ne deluje
Zmagovalec volitev Robert Golob očitno meni drugače. Včeraj je izjavil, da več kot očitno trg z naftnimi derivati v Sloveniji ne deluje in da je v takem primeru čas za pametno regulacijo. Ocenil je tudi, da bi pri usklajeni podražitvi lahko šlo za kartelno dogovarjanje. "Če se bo to nadaljevalo, bomo v Gibanju Svoboda pozvali AVK, da ukrepa proti trgovcem z naftnimi derivati. Cene, ki so jih postavili, so tako neverjetno usklajene, da si res zaslužijo podrobno analizo," je dejal.
Da je naš trg z naftnimi derivati zelo koncentriran, je pokazala celo analiza trga, na podlagi katere je ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo predlagalo liberalizacijo. "Delež največje družbe je v letu 2018 predstavljal nekaj več kot 68 odstotkov v vseh ustvarjenih prihodkih na domačem trgu panoge, delež druge največje družbe pa nekaj več kot petino. Stopnja koncentracije, merjena s Hirschman-Herfindahlovim indeksom (HHI), je v letu 2018 z vrednostjo 5.174 bistveno presegala mejo visoke koncentracije. Trg je konkurenčen, če je indeks manjši od 1500, smo poročali takrat, nad 2500 pa je zelo koncentriran, smo poročali takrat.
Kakšna bi bila cena po starem modelu?
Koliko bi znašala cena bencina in dizla, če bi bile cene bencina in dizla še vedno regulirane, tako kot pred dvema letoma, na ministrstvu za gospodartvo niso odgovorili. "V preteklosti veljaven model ni več v uporabi, zato na ministrstvu več ne izračunavamo cen na podlagi starega modela," so nam odgovorili na ministrstvu. "Cena pogonskega goriva je sestavljena iz mineralnega dela, bio dodatkov, marže in davkov. Ker pa se je od deregulacije do danes spremenila sestava goriva (povečuje se delež bio goriv, uvedeni so bili novi posredni davki), neposredne primerjave današnjih cen goriv z obdobjem pred deregulacijo ne moremo narediti," pa pravijo na Petrolu. Spomnimo, pred 1. oktobrom 2020 se je najvišja maloprodajna cena izračunavala s posebno formulo na podlagi borznih cen naftnih derivatov v zadnjih 14 dneh.
janez.zalaznik@styria-media.si
'Osamosvojena' Slovenija v službi tujih interesov - vse to zahvaljujoč našim(!) raznobarvnim hlapčevskim vladam. Ker smo volilci tako želeli. Leva,desna,leva,desna...levi …
Če bo zaradi tega na slovenskih cestah, restavracijah, trgovinah... manj makaronov je tudi ta cena sprejemljiva.
Golob se je uštel z izjavo, da trg z derivati ne deluje. Nasprotno, dobro deluje na škodo uporabnikov in kupcev.