V petek je vrhovno sodišče v Združenem kraljestvu po štirih letih sprejelo zelo pomembno sodbo glede podjetja Uber, ki upravlja s platformo za prevoz potnikov. Proces je leta 2016 začelo 20 Uberjevih voznikov, ki so trdili, da so upravičeni do zaščite, ki jim jo nudi delovna zakonodaja. Kot argument so navedli dolžino obdobja, v katerem opravljajo prevoze za Uber, in pa tudi sistem nadzora nad njimi, ki ga je izvajalo podjetje.
Nižja sodišča so jim trikrat dala prav, a se je Uber vedno pritožil na višjo inštanco, tako da je prišel primer pred vrhovno sodišče. Uber je namreč ves čas trdil, da samo upravlja platformo, medtem ko so vozniki samozaposleni, saj da sami izbirajo, koliko in kdaj bodo delali, pri tem pa da lahko uporabljajo tudi konkurenčne platforme.
Sodišče je pri pretehtanju v korist tožnikov ugotovilo, da:
- Uber določa ceno prevoza, kar pomeni, da določa tudi, koliko bo voznik zaslužil.
- Uber določa pogoje v medsebojni pogodbi, delavec jih nima možnosti spreminjati.
- Uber lahko kaznuje voznika, če ta zavrne preveč voženj.
- Uber spremlja voznika prek sistema ocenjevanja z zvezdicami in lahko razdre pogodbo, če se njegov status ne popravi.
Vozniki so glede na te ugotovitve v podrejenem položaju, svoje dohodke pa lahko izboljšajo le, če delajo dlje. Voznike mora zato Uber obravnavati kot svoje zaposlene, ne pa samozaposlene.
"To je bilo zahtevno štiriletno obdobje za naše člane, a se je zaključilo z zgodovinsko zmago. Vrhovno sodišče je potrdilo sodbe treh nižjih sodišč in pritrdilo tistemu, kar pravimo ves čas - Uberjevi vozniki so delavci, upravičeni do premorov, plačanega dopusta in minimalne urne postavke," je sodbo komentiral Mick Rix iz sindikalne konfederacije GMB. Status delavca imajo sicer po navedbah sodišča v času, ko so prijavljeni v Uberjevo aplikacijo.
Vozniki bodo zdaj od Uberja terjali odškodine, medtem ko analitiki ocenjujejo, da bo sodba britanskega sodišča pomenila široke spremembe za voznike vseh tovrstnih platform za prevoze ali dostavo, kjer osebe, velikokrat mladi, delajo brez pogodb ali vnaprej predpisanega delovnega časa. Gre za tako imenovano gig gospodarstvo.
V Uberju so povedali, da bodo sodbo spoštovali in zagotovili, da so že spremenili svoj poslovni model. Tako naj bi imeli njihovih vozniki danes že možnost izbire, kdaj in kje bodo vozili, dostop do zdravstvenega zavarovanja in nadomestila za starševski dopust. Evropskim državam so v podjetju zagotovili tudi okrepitev socialne zaščite voznikov, "bolj pregledno in pošteno" politiko plačil in več ugodnosti za voznike, povzema STA.
Slovenija se bo vrgla v Uberjev objem
Slovenija se ravno pripravlja na spremembe zakona o cestnih prevozih, ki bo na široko odprl vrata prihodu Uberja in podobnih platform v Slovenijo. Minister za infrastrukturo Jernej Vrtovec sicer javnosti zagotavlja, da bodo morali Uber in ostali spoštovati slovensko delovnopravno zakonodajo. Kot smo na Žurnalu24 pisali, pa predlog spremenjenega zakona za izdajo licence podjetju ne postavlja pogoja, da mora imeti zaposlene voznike, niti da morajo ti vozniki pridobiti licenco za taksista, v katerega je vključeno znanje slovenskega, kaj šele dodatnega tujega jezika.
Vrtovčevo ministrstvo se je ob izenačevanju prevoza z aplikacijo in taksimetrov sprememb lotilo tudi brez analize, kaj se bo zgodilo z okoli 1.300 obstoječimi ponudniki avtotaksi prevozov. Praktični primeri iz drugih držav kažejo, da Uber v prvem obdobju po prihodu na nov trg nastopa z velikimi finančnimi vložki, s katerimi subvencionira šoferje in cene voženj za potnike pod nivojem stroškov vozila in voznika. Ko uniči ali močno oslabi konkurenco, poveča finančni delež, ki ga pobere od vsakega prevoza, vozniki pa morajo za isti znesek voziti precej več in dlje.
Podjetji Uber in Bolt vztrajno zavračata, da bi bili vozniki, ki vozijo prek njihovih platform, s podjetjem v delovnem razmerju, saj da zagotavljata samo spletno platformo in s samo vožnjo nimata nič.
Iz tega pa izhaja cela vrsta vprašanj glede socialne varnosti teh voznikov, nevarnosti njihovega izkoriščanja potem, ko začetno navdušenje in subvencioniran zaslužek uplahneta, dampinških cen prevozov in uničevanja matičnega trga ter nenazadnje obdavčevanje celotne storitve prevoza glede na to, da ima evropska veja Ubra sedež na Nizozemskem.
V Veliku Britaniji in drugod ukinjajo to ali zahtevajo, da zaposlujejo tako kot treba, Uber pa potem poisce "banana" drzave, …
Ni problem SAMO Uber. Espeizacija/prekerizacija je dejansko prodrla veliko predaleč že na mnogo področjih.
Kaj nista minister in Uberjev lobist študentska kolega?!? Za ukinitev testiranja za taksiste rabi potrditev 5ih svetovalcev in najmanj treh …