Z izdajanji dovoljenj za prodajo cigaret in tobaka, ki jih bodo po novem morali imeti vsi prodajalci tobačnih izdelkov, se zapleta, saj ministrstvo za zdravje še vedno ni pripravilo pravilnika za podeljevanje dovoljenj. V lani sprejeti zakon so na ministrstvu zapisali, da bi morali trgovci za dovoljenja zaprositi najpozneje do 11. maja, informacijska podpora pa bi morala biti pripravljena že lanskega novembra.
Na vprašanje, zakaj je prišlo do zamika roka, ki si ga je ministrstvo postavilo samo, na ministrstvu za zdravje ne odgovarjajo.
Na ministrstvu za zdravje pričakujejo okrog pet tisoč vlog za izdajo dovoljenj trgovcem, med katerimi bodo zagotovo vsi večji trgovci ter lastniki trafik in bencinskih črpalk. Za vsako poslovalnico pa bo potrebno ločeno dovoljenje, ki bo veljalo pet let z možnostjo podaljšanja vsakič za pet let.
Če bo tržni inšpektor ugotovil, da trgovec v poslovnem prostoru, ki sicer ima veljavno dovoljenje za prodajo, ne spoštuje prepovedi oglaševanja in prodaje tobaka mladoletnikom, bo kaznovan s prepovedjo prodaje tobaka za šest mesecev. Druga taka kršitev ga bo stala odvzem dovoljenja za tri leta, pri tretji pa se od prodaje tobaka lahko poslovi za vselej.
Trgovci vedo za zamude, kaj več pa ne …
"Glede predvidenih zamud pri vzpostavitvi sistema za pridobivanje dovoljenj in pravilnika smo bili obveščeni s strani Ministrstva preko TZS in pa direktno s strani Tržnega inšpektorata, drugih informacij pa zaenkrat nimamo," so nam povedali v Sparu Slovenija. Podobno tudi pri Mercatorju vedo za zamudo, a izpostavljajo, da dokler ni znano, kdaj bo oddaja vloge možna, težko komentirajo dolžino roka. Na Petrolu so bili s pojasnili zadržani, pri OMV pa so nam zatrdili, da jih ministrstvo do sedaj ni obvestilo o poteku vzpostavljanja sistema za pridobitev dovoljenj, prav tako zaenkrat še niso prejeli uradnega obvestila o zavezujočih rokih, po prejemu tega bodo skladno z rokom tudi reagirali.
Čeprav se je v javnosti pojavila namigovanja, da bi tudi Pošta Slovenije lahko zaprosila za dovoljenja za prodajo tobačnih izdelkov, so na naša vprašanja, ali bodo zaprosili za dovoljenje, odgovorili: "Pošta Slovenije se v preteklih mesecih ni zanimala za pridobitev dovoljenja za prodajo tobaka in ni zaprosila za dovoljenje."
Kako so ideje ukrepov v smislu “daleč od oči daleč od srca” vplivale na prebivalce?
Zakona o omejevanju uporabe tobačnih in povezanih izdelkov je doslej na slovenski trg že vnesel nekaj novosti, med drugim prepoved kajenja v avtomobilih v prisotnosti otrok. Prepovedano je sponzoriranje dogodkov ter kakršnokoli posredno in neposredno oglaševanje in promocija. Kar pomeni, da so morali tudi lokali umakniti vse dežnike, pepelnike in druge izdelke z logotipi tobačnih znamk. Cigarete in tobačni izdelki so morali izginiti izpred kupčevih oči tudi v trgovinah. Na vsakem prodajnem mestu je lahko na vidnem mestu, v velikosti največ A4 formata objavljeno največ eno obvestilo, da se na tem mestu prodajajo tobačni izdelki.
Prve učinke zakona so Nacionalnem inštitutu za javno zdravje (NIJZ) že analizirali s pomočjo dveh telefonskih anket, ki sta bili izvedeni 2017 in 2018, a kot izpostavljajata avtorici Helena Koprivnikar in Tina Zupanič, raziskava ni nacionalno reprezentativna in ne vključuje mladoletnih, ki so ključna ciljna skupina novega zakona. Kratkoročno bi lahko lahko po navajanju avtoric analize na prevalenco kajenja vplivali ukrepi, ki bi hitro povečali opuščanje kajenja (npr. znatno zvišane cene tobačnih izdelkov). Okrepljena zdravstvena opozorila pa potrebujejo daljši čas, da sprožijo tudi spremembe vedenja. Primeri drugih držav kažejo, da imajo okrepljena zdravstvena opozorila tudi pomemben učinek na kadilsko vedenje. V Kanadi, kjer so velika slikovno-besedilna zdravstvena opozorila uvedli v 2001, so v obdobju med 2001 in 2009 zabeležili relativno znižanje deleža kadilcev za od 12 do 20 odstotkov oziroma absolutno za tri do skoraj pet odstotnih točk.
Prve rezultate nacionalno reprezentativnih raziskav tako za odrasle kot za mladostnike si lahko obetamo v letu 2019.
Med slovenskimi anketiranimi polnoletnimi prebivalci se je med 2017 in 2018 pomembno zmanjšala izpostavljenost oglaševanju in razstavljanju izdelkov. Zabeležili pa so tudi pomembno zvišanje deleža anketiranih kadilcev cigaret, ki želijo opustiti kajenje.
Delež kadilcev se je med anketiranimi polnoletnimi prebivalci znižal v obdobju pred začetkom veljave zakona (2014–2017), v prvih 12 mesecih veljave pa se ni spremenil (2017–2018), a zaradi nereprezentativnosti raziskav avtorici odstotka ne navajata.
Bistvenega zmanjšanja prodaje (še) ni ...
Da omejitve zagotovo vplivajo na na vidnost tobačnih izdelkov na prodajnem mestu, priznavajo tudi na OMV, kar posledično vpliva na impulzne nakupe gostov na servisih. A trgovci zaenkrat bistvenejših sprememb še niso zaznali, pri čemer nam nihče od njih ni bil pripravljen posredovati točnejših podatkov. “Pri pri prodaji tobačnih izdelkov ne beležimo nikakršnih pomembnejših sprememb,” pojasnjujejo pri Petrolu. Podobno opažajo tudi v Sparu in Mercatorju, kjer dodajajo: “Za tobačne izdelke je značilna relativno visoka konsistentnost z majhnimi nihanji v prodaji, tako da vidnejših sprememb nismo zaznali.”
Vse določbe sprejete z zakonom sicer še niso stopile v veljavo. Določbe, ki opredeljujejo barvo in odtenek embalaž tobačnih izdelkov in posameznih cigaret, ter določbe, ki določajo pravila za navajanje znamke, imena in vrste tobačnih izdelkov se bodo začele uporabljati 1. januarja 2020. Enako se bo tudi prepoved tobačnih izdelkov z aromo začela uporabljati 20. maja 2020.
Z lahkoto opravljam vsako uro 192 € do 258 € samo z enostavnim delom od doma. Prejšnji mesec sem opravil …
Z lahkoto opravljam vsako uro 192 € do 258 € samo z enostavnim delom od doma. Prejšnji mesec sem opravil …
Glede cigaret, naj vprašajo , kako in kaj, džukanoviĆa..