„Pred nami so meseci, v katerih so vremenski pogoji slabši – vedno več bo padavin, ceste bodo spolzke, dnevi krajši in z njimi slabša vidljivost,“ je ob začetku nacionalne preventivne akcije za večjo varnost cestnega prometa povedala Vesna Marinko, v. d. direktorica Agencije za varnost prometa. „Pešci so najbolj ranljiva skupina udeležencev, med njimi so najbolj ogroženi otroci in starejši.“
Pešci so zaradi svoje ranljivosti pogosto med težje poškodovanimi v prometnih nesrečah. Od vseh umrlih v letos znaša delež pešcev 15 odstotkov oz. 11 umrlih od 75 smrtnih žrtev. „Težje poškodbe pešcev so pogosto povezane tudi s starostjo,“ razlaga Marinkova. „V zadnjih petih letih je bilo največ umrlih starejših od 65 let.“
Večina ne uporablja odsevnih teles
Glede varnosti je zelo pomembna njihova vidljivost – letos je po podatkih AVP kar devet od 11 pešcev umrlo v temnem delu dneva, v zadnjih petih letih ta delež znaša dve tretjini. AVP je v pilotskem opazovanju 1227 pešcev ugotovila, da jih je le 1,2 odstotka imelo odsevno telo, 4,2 pa odsevno površino. „Kar 93 odstotkov vseh pešcev ne nosi nobenih odsevnih teles,“ poudarja Marinkova. „Zato danes pozivamo vse udeležence, tudi pešce, naj nosijo kresničke ali odsevni trak.“
AVP bo v četrtek v 55 občinah po vsej Sloveniji razdelila več kot 16 tisoč odsevnih teles.
Večina pešcev umre na prehodih za pešce
Večina pešcev umre v naseljih in na prehodih za pešce „Od 11 smrtnih žrtev, jih je šest umrlo v naseljih, pet izven naselja – dva od teh sta umrla na avtocesti,“ pojasnjuje Marinkova. „Trije so umrli pri pravilnem prečkanju prehoda za pešce, dva sta nepravilno prečkala prehod za pešce, dva sta hodila ob cestišču, dva sta umrla na avtocesti. V zadnjih petih letih jih je največ umrlo pri pravilnem prečkanju prehodov za pešce.“
Od 11 smrtnih žrtev med pešci jih je bilo sedem povzročiteljev, pri petih so policisti preverjali tudi alkoholiziranost – štirje od petih so bili pod vplivom alkohola, eden tudi pod vplivom drog.
Telefoni močno zmanjšajo pozornost
Kot problematična se je izkazala tudi uporaba mobilnih telefonov, ki je vse bolj razširjena med pešci. „Raziskava je pokazala, da uporaba mobilnih telefonov za 60 odstotkov zmanjša pozornost,“ razlaga Marinkova. „Pešci na novo prometno situacijo bodisi reagirajo prepozno ali sploh ne reagirajo.“
Vodja sektorja prometne policije na Generalni policijski upravi Ivan Kapun opozarja, da se pogosto ne zavedamo, da se ljudje v cestnem prometu najpogosteje udeležujemo kot pešci, pri čemer za varnost lahko največ storimo prav sami. „Zavedati se moramo, da pešec v prometu nima absolutne prednosti, poskrbeti mora, da je viden ter da je s svojim ravnanjem po cestnih predpisih za druge udeležence v prometu predvidljiv,“ opozarja Kapun.
Večina jih umre v temnem delu dneva
Opozarja, da se vozne razmere v tem delu leta močno poslabšajo, kar botruje tudi v večjem številu nesreč. „Največ prometnih nesreč se zgodi v temnem delu dneva oz. takrat, ko je slabša vidljivost,“ razlaga Kapun. „Od začetka oktobra lani do marca je na naših cestah umrlo deset pešcev – skoraj večina.“
V času nacionalne akcije bodo policisti izvajali krajše poostrene nadzore. „Predvsem bomo pozorni na upoštevanje cestno-prometnih predpisov pešcev, še bolj pa na to, kako se ostali udeleženci v prometu obnašajo do pešcev – spremljali bomo torej kršitve drugih udeležencev v cestnem prometu v odnosu do pešcev.“ Pešcem je položil na srce, da poskrbijo, da bodo v prometu vidni.
Pomembna je tudi infrastruktura
Predstojnik Prometno-tehniškega inštituta na Fakulteti za gradbeništvo in geodezijo v Ljubljani Peter Lipar je opozoril na prometno infrastrukturo, ki mora biti zasnovana tako, da je za pešce varna. „Danes smo slišali, in tudi tuji podatki tako kažejo, da se največ smrti zgodi na označenih prehodih za pešce,“ je poudaril Lipar. „Lahko prehod za pešce ni dovolj viden oz. razpoznaven. Voznik mora opaziti prehod za pešce na zavorni razdalji.“ Razložil je, da pripravljajo nove specifikacije za peš površine, ki bodo vsebovale tudi izgled prehodov za pešce, širine peš površin in ostalo infrastrukturo, ki je namenjena pešcem.
„Pri AMZS že dolga leta spremljamo in intenzivno gledamo pod prste avtomobilski industriji, ki razvija asistenčne sisteme oz. Sisteme za večno varnost,“ pa je poudaril odgovorni urednik Motorevije AMZS Blaž Poženel. „V zadnjem desetletju, še bolj pa v zadnjih letih, je ta industrija doživela velik razvoj na področu varnostnih sistemov, ki so se izkazali za zelo učinkovite pri preprečevanju hujših nesreč s pešci.“
Varnostni sistemi niso stoodstotni
S tem je imel v mislih predvsem varnostne sisteme za preprečevanje naleta s prepoznavanjem pešcev in kolesarjev. „Ti sistemi so zelo dobri, lahko preprečijo trke s pešci ali vsaj omilijo njihovo intenzivnost,“ je poudaril Poženel. „Niso pa vselej sto odstotni - skozi naše teste smo ugotovili, da stopnja učinkovitosti lahko sega od 29 do 89 odstotkov. To govori o tem, da se vozniki, kljub temu, da imamo v avtu najsodobnejše asistenčne sisteme, nanje ne smemo zanašat, lahko pa rešijo kakšno življenje v trenutku nepozornosti, ki se zgodi vsem voznikom. Vajeti in varnost pa ima na koncu v rokah voznik.“
Avtomobilska industrija je po njegovih besedah za prometno varnost naredila zelo veliko. „Še več bo v prihodnosti, pri tem jih moramo spodbujati,“ je napovedal in opozoril, na to, kar v prometu za varnost lahko storimo sami. „Zdaj se začenjajo temni dnevi – svetla oblačila, kakšen odsevnik lahko reši več življenj kot avtomobilska industrija.“
dezurni@zurnal24.si
Resnična zgodba iz izmišljenega slovenskega kraja. Policajček je hotel malo dodatno zaslužiti in se je vrgel v privat biznis poleg …
Policija ima že nekaj časa hude probleme s kadrom in učinkovitostjo. Do sedaj jim je nekako uspevalo, da vse ni …
AVP je žal popolnoma izgubila kredibilnost in je tale nova dečva, ki je do sedaj neke seminarje o alk. organizirala …