"Nacionalni inštitut za javno zdravje (NIJZ) nasprotuje zamiku uveljavitve enotne embalaže za cigarete in tobak za zvijanje, saj gre za enega od najbolj stroškovno učinkovitih ukrepov za zmanjševanje bremena kroničnih nenalezljivih bolezni. Tobačna industrija v številnih državah poskuša preprečiti izvajanje tega ukrepa ali pa doseči njegovo preložitev," so se na namero poslancev koalicije in NSi, ki bi za tri leta preložili predvideno poenotenje cigaretnih škatlic, odzvali na NIJZ.
Zamik za tri leta
Sedemintrideset poslancev in poslank iz šestih strank je obravnavo in sprejem po skrajšanem postopku v parlament poslali predlog zakona, ki sledi željam tobačnih lobijev in predlaga, da se uvedba enotne embalaže zamakne za tri leta in da ukrep začne veljati namesto 1. januarja 2020 šele 1. januarja 2023.
Prvopodpisani Jernej Vrtovec
V NSi in koalicijskih strankah menijo, da je ukrep pretiran in bo imel škodljive posledice za državo. "To bi bila podvojitev ukrepa, saj že zdaj v trgovinah tobačni izdelki ne smejo biti vidni," je za Dnevnik povedal pravi prvopodpisani, vodja poslanske skupine NSi Jernej Vrtovec. Iz NSi je med podpisniki samo še Aleksander Reberšek, preostalih 36 je iz koalicijskih strank. Predlogu zakona odločno nasprotujejo v Levici. "To je klasičen primer lobističnega zakona, ki jasno kaže dvoličnost slovenske politike v odnosu do javnega zdravja," je dejal poslanec Levice Franc Trček.
Lobirala dva ključna nekdanja vladna PR-ovca
Vodja poslancev SMC Igor Zorčič je medtem priznal, da je sprememba nastala zaradi lobiranja podjetja Japan Tobacco International (JTI), med poslanci pa naj bi po informacijah Dnevnika lobiral kar Jernej Pavlin, ki je nekoč skrbel za stike z javnostmi v SDS, zdaj pa to delo opravlja v JTI.
Pomembno vlogo pa naj bi odigral tudi Gregor Krajc, v prejšnjem mandatu šef kabineta takratnega premiera Cerarja, ki je nato postal šef kabineta zunanjega ministra. Pred leti je bil tudi šef vladnega urada za informiranje. Krajc zdaj dela za tobačno multinacionalko Phillip Morris International.
Embalaža tobačnih izdelkov je pomemben del marketinga tobačnih izdelkov. Je sredstvo za učinkovito predstavljanje podobe blagovne znamke tobačnega izdelka, še posebej med otroki, najstniki in mladimi, ter tam, kjer je oglaševanje tobačnih izdelkov omejeno. Ima večji doseg kot oglaševanje in je najbolj izrazita povezava s potrošnikom oziroma način komunikacije med proizvajalcem in potrošnikom, je t. i. ''tihi prodajalec''.
Še bi preučevali
Kot razloge za predlagani triletni zamik uvedbe enotne embalaže so navedli, da bi v tem podaljšanem času lahko pridobili dodatne informacije o vplivu ukrepa na zmanjšanje porabe tobačnih izdelkov in ali ima negativne vplive v smislu povečanja nezakonite trgovine ter zmanjšanja javnih finančnih prihodkov, ponarejanja proizvodov in s tem negativnega vpliva na zdravje uporabnikov tobačnih izdelkov.
NIJZ: Nedopustno, da fiskalni cilji prevladujejo nad zdravjem
Strokovni argumenti dokazujejo nasprotno, navajajo na NIJZ. "Podatki iz literature in tudi držav, ki so ukrep že uvedle, kažejo, da je enotna embalaža učinkovit javnozdravstveni ukrep in sodi med najbolj stroškovno učinkovite ukrepe za zmanjševanje kroničnih nenalezljivih bolezni."
"Dopuščanje privlačne embalaže smrtonosnih izdelkov je nedopustno. Z vidika javnega zdravja prav tako ni dopustno, da fiskalni cilji prevladajo nad tistimi za izboljšanje zdravja prebivalcev in zmanjšanja stroškov v zdravju, za posameznika in družbo," poudarjajo na NIJZ.
V tem primeru bo lobiranje dejansko ubilo veliko ljudi. Lahko to celo izračunamo, moja ocena je okrog 500 Slovencev in …
Alioness - to bi me pa res zanimalo, kateri izdelek poleg cigaret še ubije 10 Slovencev vsak dan? Kateri izdelek …
"NIJZ: Nedopustno, da fiskalni cilji prevladujejo nad zdravjem" O ti hinavci grdi - zadnjič so pa ravno iz NIJZa rekli …