"S sinom sva se s kolesi odpravila po kolesarski poti od Kamnika do Domžal. Ker ima šele pet let, sva šla v eno smer z vlakom. Bil sem šokiran, kakšno oderuško ceno zaračunajo za prevoz koles. Vozovnica zame je bila 1,28 evra, za sina zastonj, za prevoz koles pa sva morala plačati 6,80 evra," nam je sporočil bralec, ki se čudi, kako tako oderuško zaračunavanje koles sodi k spodbujanju okolju bolj prijaznega transporta.
Prevoznina za kolo, ki znaša 3,40 evra, je tako dražja od vozovnice za odraslega potnika iz Ljubljane do Kamnika, Borovnice, Kranja ali Grosuplja, ki stane 2,58 evra in stane le malo manj kot polurna vožnja do Litije (3,44 evra). Da bi nekdo s kolesom prišel do železniške postaje, ga vzel na vlak do mesta in se nato s kolesom odpeljal naprej v v službo, je tako precej draga možnost. Mesečne vozovnice za kolo ni mogoče kupiti.
Na Slovenskih železnicah poudarjajo, da vozovnica za kolo z veljavno vozovnico za potnika velja ves dan za neomejeno število prevozov spremljanega kolesa po omrežju Slovenskih železnic. Če bi šel torej s kolesom iz Ljubljane v Maribor in nazaj, bi tako potnik plačal 19,12 evra, za kolo pa 3,40 evra, kar bi bilo sorazmerno ugodno. "Mesečne vozovnice za prevoz kolesa zaenkrat še ni mogoče kupiti, saj smo omejeni z zmogljivostmi našega voznega parka," pravijo.
"Ocenjujemo, da je cena prevoza kolesa primerna in zagotovo pritegne številne kolesarje. Število prepeljanih koles iz leta v leto narašča. Če smo še v letu 2017 skupaj prepeljali okoli 17-tisoč 'spremljanih' koles (koles uporabnikov, ki potujejo z vlakom), smo jih lani že več kot 18-tisoč," pravijo na Slovenskih železnicah.
Včasih je bila tudi za kolesa relacijska vozovnica
"Z določeno fiksno (enotno) ceno prevoza koles, skušamo zadovoljiti kar najširšo množico uporabnikov/kolesarjev," pojasnjujejo na Slovenskih železnicah in dodajajo, da s celodnevno fiksno prevoznino sledijo zgledom in izkušnjam številnih drugih železniških uprav po Evropi. "Ceno smo določili na podlagi analize trga in izkušenj sosednjih železniških uprav in pobud potnikov, ki so potovali s kolesi. Predhodno obliko relacijske vozovnice (veljala je samo za izbrano relacijo za eno vožnjo) za prevoz koles smo nadgradili v potniku/kolesarju prijaznejšo dnevno vozovnico, ki velja en dan za neomejeno število prevozov spremljanega kolesa po omrežju Slovenskih železnic," pravijo.
Cena prilagojena kolesarskim turistom
"Zdaj je tarifa naravnana na kolesarke turiste, ugodna je za daljše relacije. Z vidika kapacitet Slovenskih železnic je to tudi upravičeno. Prevoz koles za dnevno mobilnost pa ni rentabilen," opozarja Bojan Žižek, predsednik Slovenske kolesarske mreže.
Dodaja, da je v nekaterih državah prevoz koles na vlakih brezplačen in da zahtevali, da se vprašanje prevoza koles uredi v sistemu integrirane vozovnice.
V mednarodnem prometu je cena za prevoz kolesa v Sloveniji, Italiji, na Madžarskem in na Hrvaškem 5 evrov, v Avstriji in Nemčiji pa 12 evrov.
"Potreben je razmislek na področju trajnostne mobilnosti. Na Nizozemskem na primer prevladuje koncept dveh koles. S kolesom se pelješ do vlaka, na postaji ga parkiraš v kolesarnico, na namembni postaji pa vzameš drugo kolo, ki ga imaš tam parkiranega v kolesarnici ali pa kolo iz javne izposoje. Morajo pa biti take kolesarnice pokrite in varovane, Slovenske železnice so pilotni projekt naredile v Ljubljani, varovana je kolesarnica v Mariboru, zdaj bo v Kranju. Pokriti je treba vse regijske centre," razlaga Žižek.
Na novih vlakih bo več prostora
"Iščemo načine, da bi potovanja z vlakom kar najbolj približali kolesarjem (na 52 novih vlakih bo tako več prostora za prevoz koles, kolesarnice na železniških postajah - v Ljubljani denimo kar 244, od tega 96 pokritih parkirnih mest za kolesa…). Razmišljamo tudi o kolesarskih vlakih, s katerimi bi dodatno popularizirali prevoz tako s kolesi kot tudi z vlaki," pravijo na Slovenskih železnicah.
"Bili smo pobudnik, da se na vlakih, ki so jih naročili, poveča kapaciteta za prevoz koles, nekaj smo dosegli. Strinjamo se, da je na linijah in v času, ko je veliko potnikov, manipulacija s kolesi težja, ampak možni so tudi posebni vagoni za kolesa," pravi Žižek.
janez.zalaznik@zurnal24.si
Žal 5-letni otrok težko prekolesari razdaljo Kamnik - Domžale in nazaj... O tem je potrebno razmišljati vnaprej... Se pač obrneš …
To, da da je propaganda eko, realnost pa neoliberalistična. Eko je zgolj pesek v oči za bogatenje bogatih, čeprav bi …
Zato pa bodo še naprej vozili prazni vagoni.