Skupina Očistimo Slovenijo reklamnih panojev že leta opozarja na problematiko onesnaževanja slovenske krajine z reklamnimi panoji. Nedavno so tako opozorili na dogajanje v občini Naklo, kjer so začeli ob avtocesti postavljati nov reklamni pano. Zadevo so prijavili inšpektoratu občine Naklo. Z občine Naklo so nam odgovorili, da so stekli ustrezni postopki in da je bil na osnovi inšpekcijske odločbe eden od velikih panojev odstranjen. Več o tem lahko preberete v članku Kljub prepovedi reklamni panoji še naprej rastejo.
Obljube, da bo na tem področju prišlo do sprememb, imajo dolgo brado. Že leta 2015 smo opozarjali na neurejeno stanje na tem področju. Takrat veljavni zakon o cestah je prepovedoval oglaševanje v ožjem pasu ob državnih cestah, medtem ko so bile občinske ceste v pristojnosti občin. Že takrat pa so bili razširjeni primeri prakse, ko so bila kmetijska zemljišča tista, na katerih so kot gobe po dežju rasli reklamni panoji.
Leta 2017 je upravno sodišče prvič potrdilo odločbo kmetijske inšpekcije o odstranitvi reklamnega panoja. Sodišče je ob tem zapisalo, da se s postavljanjem reklamnih panojev ne dosega namenske rabe kmetijskega zemljišča. Leto kasneje je kmetijska inšpekcija na območju celotne države odstranila 16 reklamnih panojev.
Jeseni 2021 je bil v javni obravnavi zakon o cestah, ki je med drugim predvideval tudi občutno omejitev oglaševanja ob državnih cestah izven naselja in ob avtocestah.
Več upanja je prinašal 35. člen Zakon o urejanju prostora (ZUreP-3), ki je začel veljati letos. Omenjeni člen postavlja omejitve pri oglaševanju zunaj poselitvenih območij, saj je oglaševanje v mestih in naseljih v pristojnosti občin.
"V območjih, ki so po namenski rabi prostora kmetijska, gozdna, vodna in druga zemljišča, in niso v poselitvenih območjih, je ne glede na prostorske izvedbene akte prepovedano postavljanje trajnih ali začasnih objektov, naprav ali predmetov za oglaševanje."
Omenjeni člen velja le za objekte za oglaševanje, ki so bili postavljeni po začetku njegove uporabe. Vsi reklamni panoji, ki so bili postavljeni pred 1. januarjem 2024 in so bili postavljeni skladno s tedaj veljavnimi prostorskimi izvedbenimi akti, lahko ostanejo, kjer so nameščeni.
Nad področjem bdi več organov
Pristojnosti za nadzor nad izvajanjem omenjenega člena ima več organov, med njimi Inšpektorat RS za kmetijstvo, gozdarstvo, lovstvo in ribištvo ter občinske inšpekcije. "Občinska inšpekcija je dolžna v primeru ugotovitve kršitve neskladnosti dejanske rabe objektov ali zemljišč z namensko rabo prostora odrediti inšpekcijski ukrep, ki zahteva odpravo neskladnosti in povrnitev v prvotno stanje," pojasnjujejo na Skupnosti občin Slovenije.
Inšpektorat RS za kmetijstvo, gozdarstvo, lovstvo in ribištvo vodi postopke za postavljene oglasne panoje na zemljiščih, ki so po občinskih prostorskih načrtih opredeljena kot kmetijska zemljišča. "V letu 2023 je Inšpektorat po drugi osebi odstranil oglasne panoje na šestih različnih lokacijah, po izdaji odločbe pa so zavezanci sami odstranili oglasne panoje v 17 primerih," so nam povedali. V letu 2022 je inšpektorat odstranil tri panoje, v letu 2021 pa dva. "Trenutno inšpektorat vodi 151 različnih inšpekcijskih postopkov za primere oglasnih panojev na kmetijskih zemljiščih ali oglasnih panojev na kmetijskih objektih," dodajajo.
ZUreP-3 v 287. členu določa globe v primeru postavitve objekta za oglaševanje, ki ni v skladu s 35. členom zakona. Te se gibljejo od 1.000 do 30.000 evrov.
Na inšpektoratu ugotavljajo, da se število oglasnih panojev na kmetijskih zemljiščih z leti povečuje. Največ kršitev zaznavajo ob večjih urbanih naseljih ter ob prometno obremenjenih cestah in avtocestah.
Toliko nepotrebne plakatno - panojske svinjarije kot je vidiš po celi Sloveniji in vpadnicah v mesta, ne vidiš v nobeni …
Brez veze
Ljudje, čez noč baterijske fleksarce,pa bo takoj red