"Smo v predvolilnem času, ko nas novinarji in državljani sprašujejo, kaj je Evropska unija naredila zanje. Zdaj ne govorimo več le o enotnih polnilkih za prenosne naprave in gostovanjih pri klicih z mobilnih telefonov v državah EU, zdaj govorimo tudi o pravici do popravila, ki širi pravice potrošnikov in je še en primer, kaj EU počne, da pomaga svojim državljanom," je na novinarski konferenci v Strasbourgu dejal nemški poslanec René Repasi (S&D).
Evropski poslanci so na zadnjem zasedanju Evropskega parlamenta dokončno potrdili dogovor, ki naj bi spremenil ravnanje s potrošniškimi izdelki in kupce motiviral, da namesto novega izdelka starega pošljejo v popravilo. S tem se bodo zmanjšale količine odpadkov in spodbujala trajnostna potrošnja.
"Rezervni deli so precenjeni"
Proizvajalci bodo tako morali tudi po izteku zakonsko določene garancije omogočiti popravilo proizvodov po sprejemljivi ceni, kar pomeni, da bodo morali proizvajalci znižati cene nadomestnih delov. "Popravljalci opozarjajo na visoke cene nadomestnih delov. 900 evrov za avtomobilsko ogledalo ni cena, ki bi bila tržno realna," opozarja poslanec.
Podaljšanje garancije popravljenim izdelkom
Za pokvarjene naprave, ki bodo popravljene znotraj garancijske dobe, bo garancija podaljšana in sicer za najmanj 12 mesecev. "To velja za celoten proizvod, ne le dele, ki so bili v popravilu," poudarja Repasi. To bo potrošnike dodatno spodbudilo, da se namesto za nov nakup odločijo za popravilo. V času popravila bodo imeli potrošniki možnost zamenjave aparata za nadomestnega. To velja predvsem za pomembne aparate, denimo hladilnik in tudi televizor ali mobilni telefon.
Zaradi prehitro zavrženih naprav v EU vsako leto nastane 35 milijonov ton odpadkov.
V času, ko bo njihova naprava v popravilu, izposoja nove naprave
V skladu z novimi pravili bodo morali proizvajalci poskrbeti za pravočasne in stroškovno učinkovite storitve popravila. Poleg tega bodo morali proizvajalci tudi po izteku zakonskega jamstva popraviti gospodinjske pripomočke, kot so pralni stroji, sesalniki in pametni telefoni, ki jih je tehnično mogoče popraviti v skladu z zakonodajo Evropske unije. Seznam kategorij proizvodov bo mogoče razširiti. V času, ko bo njihova naprava v popravilu, si bodo potrošniki lahko izposodili novo napravo.
Potrošniki izgubijo približno 12 milijard evrov letno, če blago nadomestijo, namesto da bi ga popravili. Po raziskavi Eurobarometer se 77 odstotkov potrošnikov raje odloča za popravilo svojih aparatov namesto nakupa novih.
Primerjava cene in časa popravila
Potrošniki bodo lahko z evropskim obrazcem z informacijami o popravilu ocenili in primerjali različne storitve popravil. Na obrazcu bodo navedeni opis napake ter cena in čas popravila. Na novi evropski spletni platformi z razdelki po državah bodo potrošniki lažje našli lokalne popravljalnice in prodajalce prenovljenega blaga.
Neodvisnim serviserjem direktiva zagotavlja boljši dostop do nadomestnih delov. "Proizvajalci bodo morali nuditi rezervne dele in orodja po razumnih cenah, ne bodo pa smeli uporabljati pogodbenih klavzul ter strojne ali programske opreme, ki bi ovirale popravilo blaga. To pomeni, da ne bodo smeli ovirati uporabe rabljenih delov in tridimenzionalno natisnjenih nadomestnih delov, ki jih nudijo neodvisni popravljavci. Prav tako ne bodo smeli odkloniti popravila proizvoda le iz ekonomskih razlogov ali ker ga je predhodno že popravil nekdo drug," razlagajo v Evropskem parlamentu.
Da bodo popravila cenovno dostopnejša, bodo morale države članice uvesti najmanj en ukrep za spodbujanje popravil, kot so denimo boni in skladi za popravilo, izvajanje informacijskih kampanj in tečajev popravljanja ter podpora za lokalne prostore, kjer bodo potekala popravila.
Direktivo mora zdaj uradno odobriti Svet, nato pa bo objavljena v Uradnem listu Evropske unije. Države članice jo bodo morale prenesti v nacionalno zakonodajo v roku 24 mesecev.
Prenos v slovensko zakonodajo
Za prenos direktive v slovensko zakonodajo je odgovorno Ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport, ki ga vodi Matjaž Han. "Po poteku obdobja zakonskega jamstva za skladnost pa bodo potrošniki lahko zahtevali v določenih rokih popravilo določenih napak od proizvajalcev za določene skupine izdelkov, ki so popravljivi po zasnovi in uvrščeni na poseben seznam, ki ga bo Evropska komisija sproti dopolnjevala (tehnično popravljivi izdelki, kot so na primer tablice, pametni telefoni, pa tudi pralni, pomivalni stroji ipd.)," razlagajo na ministrstvu.
V Sloveniji že imamo ureditev, ki določa seznam blaga, za katerega proizvajalec potrošniku zagotavlja poleg garancijskega lista tudi seznam pooblaščenih servisov, s pooblastili proizvajalca za izvajanje servisnih del na blagu ter z njim sklenjeno pogodbo za dobavo nadomestnih delov, če sam ne opravlja te dejavnosti. Brezplačna odprava napak je zagotovljena v času garancijskega roka, proti plačilu pa popravilo, vzdrževanje blaga, nadomestne dele in priklopne aparate vsaj tri leta po poteku garancijskega roka.
V Slovenji že zdaj visoka raven varstva potrošnikov
"Vendar pa je s predlogom direktive določeno podaljšanje roka za jamčenje skladnosti, v kolikor se potrošnik odločil za popravilo, ne pa za zamenjavo. V primeru popravila se mu zakonsko jamstvo za skladnost podaljša za 12 mesecev, pri čemer je potrebno poudariti, da ta obveznost zavezuje prodajalca in ne proizvajalca," pojasnjujejo na ministrstvu. "Prav tako je potrebno poudariti, da gre pri podaljšanju obdobja za skladnost za minimalno harmonizacijo, kar pomeni, da države članice lahko določijo ali ohranijo višjo raven varstva potrošnikov. Prodajalci v Sloveniji namreč že po trenutno veljavni zakonodaji (Obligacijski zakonik) niso oproščeni svoje odgovornosti za skladnost popravljenega blaga, saj rok za zakonsko jamstvo za skladnost začne ponovno teči od dobave popravljenega blaga, za enako obdobje odgovornosti (2 leti), z vsemi pravicami in dolžnostmi." Pomemben korak k večji dostopnosti popravil bo vzpostavitev brezplačne spletne platforme, kjer se bodo potrošniki lahko povezali s serviserji in prodajalci obnovljenega blaga ter primerjali cene ter iskali boljše ponudbe.
ZPS: Doreči je treba še nekaj podrobnosti
"Vsaka pobuda, ki povečuje trajnost izdelkov, je dobrodošla. Bolj kot možnost popravil je pomembno, da izdelki ob običajnem delovanju in vzdrževanju čim dlje zdržijo brez okvare. Pri tem je treba omeniti, da večina držav v EU do zdaj ni poznala garancije, kot jo imamo pri nas za večino (predvsem tehničnih) izdelkov. Prav tako niso imeli zakonskih določil glede dobave rezervnih delov po izteku dvoletnega obdobja, znotraj katerega potrošnik lahko uveljavlja neskladnost (včasih stvarno napako)," pravijo pri Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS).
Opozarjajo, da bi bilo treba za dosego res učinkovite zaščite potrošnikov doreči podrobnosti kot so jamstvo proizvajalca, povezano s pričakovano življenjsko dobo aparata, jasno informacijo o ceni rezervnih delov in dela, potrebnega za zamenjavo oziroma popravilo in omejitev časa dobave rezervnih delov. Pri ZPS menijo tudi, da stroška preverjanja smiselnosti popravila predvsem glede cene ne bi smel nositi potrošnik, bolj ustrezen bi bil vložek države v obliki posebnih vavčerjev ali kaj podobnega.
Danes se poceni izdelek tako da mu podaljšaš garancijo,ali pa npr mobilnemu paketu operater poveča porabo interneta,čeprav mu niti približno …
EU ni naredila nič. V ZDA je pravico do popravila načel Luis Rossman velik zagovornik popravil in kritik vsega kar …
Evropa nas je naredila za sužnje,ampak ne vse,recimo tisti v javnih službah,pa ministri,pa njihovi namestniki,skoraj polovica delovnega ljudstva