Agencija za civilno letalstvo je pred dobrim mesecem z direktivo prepovedala vsako opravljanje dejavnosti z brezpilotnimi zrakoplovi. Direktiva sicer omogoča izjeme, ki jih agencija dovoli z izdajo dovoljenja, a ni doslej niso izdali nobenega niti niso prejeli nobene vloge.
Nobenega dela z obravnavo vlog nimajo zaradi tega, ker so možne izjeme zelo omejili. V direktivi namreč piše, da lahko agencija dovoli letalsko prireditev ali tekmovanje. Snemanje iz zraka ne sodi v to kategorijo, letalskih prireditev in tekmovanj pa ni prav veliko.
Tujci so snemali kljub prepovedi
"Mi od objave direktive nismo leteli, saj je za snemanje ali fotografiranje iz zraka popolna prepoved. Ni mogoče zaprositi niti za dovoljenje," so nam povedali v podjetju Kopterworx, ki se ukvarja s snemanjem iz zraka. "Ta popolna prepoved je katastrofa, nekaj snemanj smo morali odpovedati, saj so za oglase želeli posnetke iz Slovenije, največ se snema Sočo in Mangart. Gre za oglase, ki imajo proračun od 500 tisoč evrov do milijona evrov. Nekaj smo posneli v tujini, na Hrvaškem imamo vsa dovoljenja. So pa kljub prepovedi snemali tujci, ki smo jih tudi prijavili, a so nam povedali, da bi morali imeti posnetek in policijski zapisnik na kraju, če bi jih želeli kaznovati. Če bi leteli mi, bi imeli naslednji dan gotovo inšpekcijo na vratih," so prepričani.
Za agencijo je odgovor na vprašanje koliko "nekaj"
Na vprašanje, koliko kršitev so obravnavali in kakšne sankcije so izrekli, so na agenciji odgovorili, da so obravnavali "nekaj zadev" in izrekli opozorila. Koliko, niso odgovorili tudi na ponovno prošnjo, zato smo jim poslali zahtevo za dostop do informacij javnega značaja.
Poleg izpada prihodkov od snemanja se je podjetju Kopterworx popolnoma ustavila tudi prodaja prek spletne trgovine v Slovenijo.
Naša sogovornca iz podjetja Kopterworx se sicer strinja, da je bilo področje treba urediti, a ji ni jasno, zakaj je treba iz ekstrema v ekstrem. Prej je bilo namreč dovoljeno vse, zdaj bo vsaj dva meseca vse prepovedano. Do konca julija sicer vlada obljublja uredbo, ki bo področje uredila, na osnutek so sicer dobili 200 pripomb. Zakaj je bilo za dva meseca snemanje z brezpilotniki v celoti prepovedati, sicer niso pojasnili.
Prizemljena tudi policijska in televizijski dron
Za testiranje in preučevanje različnih možnosti uporabe je policija nabavila dva manjša daljinsko vodena zrakoplova, ju za policijske naloge še ne uporabljajo, saj menijo, da bi morali prej prilagoditi še zakon o policiji, ki pa je že v medresorskem usklajevanju.
Drone bi uporabljali kot pripomoček pri iskanju oseb, ogledih krajev kaznivih dejanj ter ogledov krajev prometnih nesreč, zaradi preprečevanja in odkrivanja nezakonitih prehodov čez državno mejo in preprečevanje vseh vrst čezmejne kriminalitete ter pri uporabi prikritih preiskovalnih ukrepov.
Planet TV ima v lasti en brezpilotni zrakoplov, od izdaje uredbe pa ga še niso uporabili. "V preteklosti smo tovrstne zrakoplove tudi najemali, uporabljali smo jih približno enkrat na teden," so pojasnili. RTV Slovenija in Pro Plus brezpilotnega zrakoplova nimata v lasti.
Kljub (civilni) prepovedi vojaški brezpilotnik v operativno uporabo
"Slovenska vojska trenutno še ne uporablja brezpilotnih letal, ki jih v nekaterih okoljih, predvsem oborožene, imenujejo tudi droni, vendar bo do konca prihodnjega meseca že uvedla prvi brezpilotni letalni sistem (BLS) Belin v operativno uporabo," so pojasnili v Slovenski vojski. Za zdaj sicer letijo le na vojaških območjih, izven pa ne.
"BLS Belin spada v razred brezpilotnih letalnikov razreda mini, je plod domačega znanja, sestavljajo ga trije letalniki, različni dnevno nočni senzorji za zajem videa in slike v vseh vremenskih pogojih, zemeljska kontrolna postaja ter potrebni komunikacijski moduli za upravljanje letalnika in prenos video materiala. Je neoborožen in ne bo opremljen z radarjem. Njegov dolet je 30 km, naloge lahko izvaja do 3 ure in doseže višino 3.000 metrov," so pojasnili.
"Neprimerno nižja cena ..."
Kupili bodo štiri sisteme BLS Belin, katerih glavna prednost bo zajem slike in videa v realnem času, ne izpostavljanje slovenskih vojakov nevarnostim v okolju, možnost delovanja v kontaminiranem območju, majhnost in neopaznost ter seveda tudi neprimerljivo nižja cena v primerjavi z uporabo vojaških zrakoplovov za izvajanje istih nalog.
"Za nevojaške naloge bodo uporabljani v primeru elementarnih nesreč kot so poplave, požari, potresi, žled, večje vremenske ujme, za iskanje pogrešanih oseb ali v primeru nesreč na odročnih in neprehodnih krajih, za pregled območij, ki niso dostopna, ali je dostop do njih prenevaren in za hitro preverjanje stanja/poškodovanosti plinovodnega ter daljnovodnega omrežja," še pravijo v Slovenski vojski.
janez.zalaznik@zurnal24.si
mrki, saj po svoje maš prav, zakon o letalstvu marsikaj ni uredil, od registrskih oznak, ki jih je nemogoče sploh …
Naprimer kaj...v osnutku je več ali manj zajeto vse potrebno, če se bo še kaj naknadno pokazalo, bodo pa popravki....da …
za nekaj 100 EUR se da kupit star dober BMW in narest štalo na cesti !? a boš tud to …