Operaterji številke 112 so ob mednarodnem dnevu številke za klic v sili 112 napovedali stavko, ki se bo začela 19. februarja ob 8. uri, so sporočili iz Sindikata ministrstva za obrambo. Razlog za stavko je zastoj v pogajanjih z vlado o nujni prenovi plačnega sistema, v njenem času pa delovanje številke za klic v sili ne bo ogroženo.
Izgoreli in preobremenjeni, pa nekateri še vedno pod minimalcem
Med lansko obsežno ujmo so operaterji številke 112 odigrali ključno vlogo pri koordinaciji odziva na krizne razmere, so spomnili v sindikatu. Kljub temu, da je javnost njihove napore in predanost široko prepoznala, pa vlada njihovega pomena ne prepozna, so ocenili.
Operaterjem v začetnem razredu mora namreč država vsak mesec doplačati razliko do minimalne plače, so navedli. Nizke plače so privedle do tega, da ni več prijav za razpisana delovna mesta operaterja, obstoječi operaterji pa zaradi kadrovske podhranjenosti, preobremenitve in izgorelosti vse pogosteje iščejo zdravniško pomoč.
Predsednik Sindikata ministrstva za obrambo Marjan Lah je novembra za STA pojasnil, da operaterji od vlade zahtevajo zagotovila, da bo njihovo delovno mesto uvrščeno v 30. plačni razred in sistematizirano primerljivo z delovnim mestom dispečer v nujni medicinski pomoči, na primerljivi ravni izobrazbe.
Ni novih ljudi, ne bo več takšne kakovosti
V sindikatu zagotavljajo, da delovanje številke 112 v času stavke ne bo ogroženo, a ob tem izražajo skrb, da bo zaradi slabih plač v prihodnje prišlo do poslabšanja kakovosti zagotavljanja storitev klic v sili.
Operaterji so se lani na 90 odstotkov klicev odzvali v 5,79 sekunde, v istem deležu primerov pa je pogovor trajal manj od 80 sekund, najdaljši pogovor pa je trajal 132 sekund, so sporočili z uprave.
Stavka je, kot so pojasnili, sredstvo za opozarjanje na nujnost njihovih zahtev za pravičnejše delovne pogoje in plačilo. "Naši člani si zaslužijo priznanje in spoštovanje za svoje delo, ki je ključno za delovanje številke za klic v sili 112," so še sporočili iz sindikata.
Skoraj 14 tisoč klicev - v enem dnevu!
Po podatkih uprave za zaščito in reševanje so lani na številko prejeli 705.989 klicev, kar je 23,5 odstotka več kot leto prej. Po katastrofalnih poplavah 4. avgusta so regijski centri prejeli rekordno število 13.789 klicev v enem samem dnevu.
Na številko 112 se lahko 24 ur na dan in vse dni v letu obrne vsakdo, ki sporoča potrebo po nujni medicinski pomoči, pomoči gasilcev in drugih reševalnih služb ali policije. Stisko je možno sporočiti tudi prek SMS-sporočila, pri čemer je ta možnost namenjena predvsem gluhim in naglušnim.
Na upravi za zaščito in reševanje so za STA pojasnili, da med temi klici beležijo nekaj več kot tri odstotke nepotrebnih oz. lažnih klicev, ki jih kot takšne zabeležijo šele po opravljeni intervenciji. Dodali so, da je zloraba klica v sili kazniva.
V okviru uprave sicer deluje 13 regijskih centrov za obveščanje, ki zagotavljajo stalno dežurstvo, skupaj pa je v njih zaposlenih okoli 140 operaterjev. Poleg ljubljanskega (172.390) največ klicev na pomoč prejemata celjski (95.678) in mariborski (84.680) regijski center.
Lani so bili na podlagi klica na 112 najpogosteje aktivirani gasilci (66.470), gorski reševalci (914), enote z reševalnimi psi (130), potapljači (23), jamarji (41) in druge enote v 20 primerih. Ljudje so sicer najpogosteje klicali, ker so potrebovali nujno medicinsko pomoč. V takšnih primerih operater v regijskem centru klic preveže v najbližji center za nujno medicinsko pomoč, so pojasnili na upravi.
Najodmevnejši dogodki lani so bili nedvomno poplave in neurja, kar so kot najpogostejši razlog klica tiste dni beležili tudi v regijskih centrih. V ljubljanskem regijskem centru so tako 4. avgusta prejeli 4462 klicev z dogodkom poplav, v celjskem regijskem centru pa 19. julija 2662 klicev z dogodkom neurje.
Na Agenciji za komunikacijska omrežja in storitve RS so današnjem mednarodnem dnevu poudarili pomen te številke in dneva, namenjenega ozaveščanju o njeni uporabi. "Na številko 112 lahko za pomoč brezplačno pokličemo kadarkoli, 24 ur na dan, vse dni v letu, v katerikoli državi članici EU. Ob članicah pa tudi v Albaniji, Črni gori, Gruziji, Islandiji, Lihtenštajnu, Moldaviji, Norveški, Severni Makedoniji, Srbiji, Švici, Turčiji in Združenem kraljestvu. Prav tako se v Združenih državah Amerike in v Kanadi klic na številko 112 nemudoma preusmeri na klicne centre policije, reševalcev ali gasilcev," so navedli.
Pojasnili so, da je leta 2008 le 22 odstotkov državljanov EU poznalo enotno evropsko številko 112 in njeno uporabnost. V letu 2021 pa je bilo v EU na številko 112 opravljenih že več kot 153 milijonov klicev, od tega 1,5 milijona klicev mednarodnih obiskovalcev držav EU, ki so bili v tistem trenutku v gostovanju v drugem omrežju.
V Sloveniji po podatkih iz zadnje raziskave agencije o mesečnih izdatkih gospodinjstev za storitve elektronskih komunikacij v letu 2023 94 odstotkov vprašanih ve, da so klici na številko 112 brezplačni, 86 odstotkov pa je seznanjenih, da je 112 tudi enotna evropska številka.
Na številko 112 lahko pokličemo s stacionarnega ali mobilnega telefona, pošljemo kratko sporočilo (SMS), gluhi ali naglušni pa lahko besedilni klic posredujejo tudi prek sistema WAP112. Klic na številko 112 je prednosten in je omogočen tudi na območjih s slabim signalom.
Na agenciji ob tem dnevu opozarjajo še na druge, za družbo in varnost prebivalcev prav tako pomembne številke, ki so javnosti manj znane. Tako je številka 116 000 dežurni telefon za pogrešane otroke, 116 111 telefon za otroke v stiski, 116 123 pa telefon za pomoč v duševni stiski.
Že dolgo je znano, da so odnosi med zaposlenimi slabi! Poleg tega nič več ne omogočajo anonimnih prijav zadev, ki …
Saj bo na te klice kmalu odgovarjala umetna inteligenca.. Morda bo kdaj na mesto požara poslala Petrolovo cisterno in namesto …
naj že enkrat pride do 3.sv.vojne pa bo mir,kako je že tisto "za vsakim dežjem posije sonce...po vsaki vojni sledi …