Zakaj naj bi bile podražitve naročnin, ki so postale redna letna ali celo bolj pogosta praksa operaterjev, protipravne? Le v tem primeru bi namreč potrošnikom pripadala odškodnina.
"Pri podražitvah so se operaterji vedno skrivali za členom iz zakona o elektronskih komunikacijah, ki govori o obveščanju 30 dni vnaprej in možnosti, da potrošnik odstopi od pogodbe v primeru podražitve, vendar tudi v tem primeru velja zakon o varstvu potrošnikov, ki določa, da mora biti pogodba uravnotežena," nam je pojasnil odvetnik Domen Peperko iz odvetniške pisarne Jereb, ki za Vseslovensko združenje malih deležnikov (VZMD) vodi postopke.
Potrošnik ima samo eno pravico, da odide
"Sodišče EU je v zadevi iz področja dobave plina že odločilo, da mora potrošnik vnaprej vedeti, po kakšni metodi se bo dvignila cena. Če je na primer dvig cen vezan na indeks cen življenjskih potrebščin, je to objektivno in vnaprej znano pravilo, zaradi česar je podražitev praviloma zakonita. Sodišče EU je za zakonito spremembo cene postavilo dve merili: prvič, razlog in metoda spremembe cen mora biti vnaprej določena, da lahko potrošnik že ob podpisu pogodbe predvidi morebitne spremembe cen in drugič, potrošniki morajo imeti možnost odstopa od pogodbe. Izpolnjena morata biti oba pogoja, tudi prvi pogoj predvidljivosti cene, samo možnost odstopa ni dovolj," je pojasnil Peperko.
Operaterji so si v pogodbi pridržali pravico do enostranskega spreminjanja pogodbenih pogojev vključno s ceno brez jasno določenih razlogov in metodologije za spreminjanje cene, kar bi lahko bil nepošten pogodbeni pogoj. Če bodo o tem prepričali operaterje ali sodišče, bodo naročniki dobili odškodnino, saj so nepošteni pogodbeni pogoji nični. Odškodnino bi prejeli za zadnjih pet let, saj terjatve do podjetij zastarajo po petih letih.
Nekateri paketi so se v zadnjih petih letih podražili tudi za več kot 50 odsotkov.
"To nepredvidljivo dvigovanje cen škoduje tudi konkurenčnosti na trgu. Potrošnik izbere najcenejšega ponudnika, potem ta čez tri mesece ceno dvigne za tri evre in se izkaže, da je izbral najslabšo ponudbo na trgu," je še izpostavil Peperko.
Oškodovanci se morajo pridružiti postopkom
Morda bodo do odškodnine upravičeni vsi oškodovanci, a če se ti ne bodo priključili, morda sploh ne bo postopkov za uveljavljanje odškodnine. VZMD zato vse oškodovane potrošnike vabi, da se pridružijo.
"V prvi fazi bo potekal izvensodni postopek, ki se lahko konča s poravnavo, ki pa jo mora potrditi sodišče. Tako v postopku poravnave kot tudi v postopku kolektivne tožbe bo sodišče presojalo, ali je VZMD reprezentativen organ za zastopanje v kolektivnem postopku, zato je pomembno, da se posamezniki, ki so oškodovanci, pridružijo postopku z izpolnitvijo obrazca na spletni strani www.kolektivno-varstvo.si," je opozoril Peperko.
Po oceni VZMD bi moral Telekom zaradi neupravičenih podražitev naročnikom vrniti 90 milijonov evrov škode brez upoštevanja obresti, A1 in Telemach med 40 in 45 milijonov, za T-2 pa podatke zbira druga sodelujoča odvetniška družba.
Domen Peperko
Ali bo morebitna poravnava ali sodba veljala za vse in bi bili do dosojene odškodnine upravičeni tudi naročniki, ki se ne bi vključili v postopek, bo odločilo sodišče. "V primeru, da je veliko oškodovancev in škoda glede na posameznika nizka, ocenjujemo, da gre za največ sto do dvesto evrov na naročnika, bi sodišče moralo uporabiti postopek izključitve. To pomeni, da se morajo vsi, ki ne želijo biti vključeni, izrecno izključiti iz postopka, sicer se sodba avtomatsko nanaša tudi nanje. Druga možnost je sistem vključitve, kar pomeni, da se morajo vsi, ki želijo biti vključeni, izrecno pridružiti postopku. O sistemu odločanja in drugih pomembnih dogajanjih bo VZMD oškodovance tekoče obveščal," je zagotovil Peperko.
Postopku se lahko pridružijo vsi, ki imajo naročniško razmerje s katerim izmed operaterjev za telefonijo, televizijo ali internet ter jim je operater podražil paket, oni pa niso odstopili od pogodbe. Stroškov v postopku ne bodo imeli, lahko pa dobijo odškodnino, v primeru da tožba uspe. Ni nujno, da je bil v tem obdobju naročnik le pri enem operaterju, prav tako ni nujno, da je bil naročnik celih pet let. Več informacij lahko najdete na spletni strani https://kolektivno-varstvo.si/spor-telekomunikacije/.
Če ne bo možna kakršnakoli rešitev pred postopkom, ocenjujejo, da bo postopek na sodišču trajal dve do tri leta.
V nadaljevanju objavljamo dela relevantnih zakonov.
Zakon o varstvu potrošnikov
24. člen
(neuradno prečiščeno besedilo)
(1) Pogodbeni pogoji se štejejo za nepoštene, če:
- v škodo potrošnika povzročijo znatno neravnotežje v pogodbenih pravicah in obveznostih strank ali
- povzročijo, da je izpolnitev pogodbe neutemeljeno v škodo potrošnika ali
- povzročijo, da je izpolnitev pogodbe znatno drugačna od tistega, kar je potrošnik utemeljeno pričakoval ali
- nasprotujejo načelu poštenja in vestnosti.
Zakon o elektronskih komunikacijah
129. člen
(naročniške pogodbe)
(neuradno prečiščeno besedilo)
(2) O vsaki spremembi pogojev, določenih v naročniški pogodbi, morajo biti naročniki obveščeni najmanj 30 dni pred predlagano uveljavitvijo sprememb. Pri tem morajo biti naročniki obveščeni, da imajo, razen če je sprememba pogojev, določenih v naročniški pogodbi, potrebna zaradi uskladitve s tem zakonom oziroma na njegovi podlagi sprejetimi predpisi, v istem roku pravico brez odpovednega roka, brez plačila stroškov prekinitve naročniškega razmerja in brez pogodbene kazni odstopiti od naročniške pogodbe, če se s predlaganimi spremembami ne strinjajo. Agencija lahko s splošnim aktom predpiše obliko in način objave obvestila.
janez.zalaznik@styria-media.si
Prosti trg v vsej svoji lepoti in dokaz, da več ponudnikov še ne pomeni konkurence.
Hohoho, dobr biznis za odvetnike, 30% od 200MEUR gre njim, naročnikom pa od oka 20, 30 EUR po glavi.
Nikoli ne bom razumel kako lahko zakonodaja dopuščas neke kvazi sheme?? Tako imamo 230 programov od tega jih je gledljivih …