"Prenovljen model izvajanja NPZ ni usklajen z učitelji, naše pripombe niso bile obravnavane in sprejete," poudarja Metka Zorec, predsednica Učiteljskega združenja Slovenije, ki je ministrici za šolstvo Maji Makovec Brenčič poslalo odprto pismo glede številnih nerešenih in neodgovorjenih vprašanj o izvajanju novega modela NPZ, ki bo v veljavo stopil v naslednjih dveh letih.
Učitelji proti NPZ v tretjem razredu
Nov model Nacionalnega preverjanja znanja (NPZ) med drugim predvideva, da se bodo NPZ izvajali v devetem, šestem in po novem tudi v tretjem razredu osnovne šole. Prvič naj bi tretješolci NPZ pisali že prihodnje šolsko leto.
"Zakaj se uvaja NPZ v 3. razred, če se učitelji o tem nismo izrekli oz. smo v večini nasprotovali," sprašujejo učitelji v odprtem pismu. Kot navaja ministrica, naj bi z NPZ v tretjem razredu vrednotili znanje prve triade ter zaznavali težave pri bralni pismenosti. Zorčeva pa opozarja na uvedbo številčnih ocen v tretjem razredu, uvedba NPZ pa bi dodaten stres prinesli že tudi v prvi razred.
"Prvi razred ni, kar bi moral biti"
"Učitelji nenehno opozarjamo, da se je 1. razred izrodil in ni več nikakršen nežen prehod v osnovno šolo. Večina učencev se že zdaj uči angleščino, tuj jezik naj bi tudi postal obvezni jezik že v prvem razredu. Učiteljice prve triade vedno znova opozarjajo, da prvi razred ni to, kar bi moral biti."
V devetem razredu ocena v redovalnico
Dosežki v odstotkih se bodo v vseh treh razredih vpisovali v redovalnico, v devetem razredu pa bodo odstotki prevrednoteni v oceno. "Za 9. razred, kjer se vpisujejo ocene, potrebujemo zakonodajne spremembe," pojasnjuje ministrica Makovec Brenčič. Ocena, nastala pri NPZ se bo v redovalnice začela vpisovati v šolskem letu 2018/19.
Kako se bodo odstotki spremenili v ocene, ne vedo
"Podpiramo, da se NPZ na nek način oceni, vendar je potrebno določiti na kak način in ali se naj ocena upošteva za srednjo šolo ..," pravi Zorčeva. Učitelji ministrico javno sprašujejo: Kako se bodo točke oz. odstotki na NPZ spremenili v oceno? Devetošolci bodo tako iz NPZ dobili oceno iz učnega jezika, torej večinoma slovenščine, matematike in tretjega predmeta, ki ga sproti določi minister.
Tretji predmet še vedno določi minister
"NPZ mora imeti nek smisel. Učitelji se strinjamo, da ostane v šestem razredu, čeprav bi najraje videli, da je samo v devetem razredu, kjer ga vidimo kot neke vrste sprejemni izpit za srednjo šolo. Zavzemamo se za to, da si vsak učenec sam izbere tretji predmet, ne da mu ga določi minister. zakaj bi nekdo, ki gre na poklicno šolo, imel za tretji predmet denimo glasbo?" pravi Zorčeva. Minister za šolstvo vsako leto določi predmete, ki se kot tretji predmet (poleg slovenščine in matematike) preverja v devetem razredu. Kriteriji, kako minister izbere predmete in na kak način jih razdeli med osnovne šole, niso jasni.
"Zakaj si učenec v 9. razredu po vzoru mature ne sme sam izbrati 3. predmeta, če le-ta vpliva na zaključno oceno in morda celo na izbiro njegovega nadaljnjega šolanja? Na primer učencu, ki bo šel na zdravstveno šolo, bo minister izbral npr. glasbo, učenec pa bi si želel biologijo."
Vsebine, ki so se jih nekateri že učili, drugi ne
NPZ je približno dva meseca pred zaključkom posamezne triade, preverja pa standarde celotnih
triad, opozarjajo učitelji. "Gre za to, da marsikje učenci pišejo tipe nalog iz vsebin, ki jih še sploh niso jemali. Razlog za to je veliko število potrjenih učbenikov, ki obravnavajo različne stvari časovno različno, Zato smo učitelji zahtevali, naj se natančno določi, kaj naj bo iz gradiv izvzeto in kaj naj bo uporabljeno," poudarja Zorčeva.
Učitelji prav tako leta opozarjajo, da NPZ iz angleščine (TJA) močno presega znanja, ki jih učenec dobi po učnem načrtu. "Učenci iz socialno privilegiranih družin in okolij so v veliki prednosti. Bo novi NPZ iz TJA usklajen z učnim načrtom?" sprašujejo ministrico.
Odziv ministrice
"V tem času, ko poteka nacionalno preverjanje znanja, je treba zagotoviti mirno šolsko okolje, da se lahko učenke in učenci osredotočijo na omenjeno preverjanje in da lahko učitelji čim bolj umirjeno opravijo svoje delo," je v odzivu na javno pismo Učiteljskega združenja Slovenije izpostavila ministrica dr. Maja Makovec Brenčič.
Ministrica zanika, da učitelji niso bili vključeni v priparvo novega modela NPZ. "Tako ravnatelji kot učitelji so bili ves čas aktivno vključeni v sooblikovanje modela. Na podlagi prejetih pripomb, tudi z njihove strani, smo oblikovali model, ki bo izvedljiv in bo omogočal stalno spremljanje napredka v znanju učenk in učencev," pravi ministrica in dodaja, da je ministrstvi v septembru 2015 odprlo javno razpravo na temo izvajanja NPZ, obenem pa smo na spletni strani Slovensko izobraževalno omrežje odprli forum.
"Z namenom umestitve NPZ-ja v sistem vzgoje in izobraževanja je bila na ministrstvu imenovana posebna delovna skupina, ki je od leta 2015 do februarja 2017 z različnimi deležniki (Združenje ravnateljev, SVIZ, Svet praktikov, Združenje staršev, Državna komisija za vodenje nacionalnega preverjanja znanja in predmetne komisije) večkrat usklajevala omenjeno problematiko," je na spletni strani ministrstva med drugim zapisla Makovec Brenčičeva.
sergeja.hadner@zurnal24.si
Za dosego svojih ciljev lahko zažgete pribivališče čarovnikov in čarovnic ,ki kličejo hudiča na naše otroke .Kje boste začeli ?