Letošnjega avgusta sta Agencija za varnost prometa in Policija v Posočju za povečanje prometne varnosti preiskusili silhuete policistov in policistk, ki sta jih postavili ob cestah na območju bovške policijske postaje. "Podobne silhuete je slovenska policija v preteklosti že uporabljala," so pojasnili pri AVP. "Namen silhuet, ki so izdelane v naravni velikosti, je opozarjati voznike na nevarnosti na cestah, predvsem pa jih spodbuditi, da zmanjšajo hitrost vožnje."
Silhuete so umirile promet
Agencija za varnost prometa je v tednu med 7. in 11. oktobrom 2019 na dveh lokacijah izvajala tudi meritve s stacionarnim merilnikom hitrosti. "Prvi niz meritev je bil opravljen brez uporabe postavljenih silhuet policistov, drugi pa z uporabo silhuet," so pojasnili pri AVP. "Omejitev hitrosti na prvi lokaciji znaša 40, na drugi lokaciji pa 50 kilometrov na uro." V času izvajanja meritev je mimo stacionarnega merilnika peljalo skupaj preko 1.000 vozil.
Agencija za varnost prometa v sodelovanju s Policijo že izvaja prestavitev silhuet iz lokacij na območju Policijske uprave Nova Gorica na lokacije, ki so na območju Policijske uprave Koper. V prihodnjem letu Agencija načrtuje več tovrstnih aktivnosti na območjih, kjer je več tranzitnega prometa.
"Meritve, ki smo jih izvedli na terenu, so dokazale, da je postavitev silhuet policistov v praksi učinkovit preventiven ukrep, saj pripomore k takojšnjemu zmanjšanju povprečnih hitrosti," je povedala Vesna Marinko, v. d. direktorice Agencije za varnost prometa. "Promet se namreč posledično umirja in s tem postaja varnejši za vse udeležence. Povprečne hitrosti so se ob postavljenih silhuetah znižale do 20 odstotkov. Izkušnje iz prakse kažejo, da gre za ukrep, ki je učinkovit ob pogosti menjavi lokaciji postavitve. Dodatno potrditev učinkovitosti silhuet smo dobili pri ponovnem merjenju hitrosti teden dni po opravljenih meritvah. Povprečne hitrosti so bile do deset odstotkov nižje kot v obdobju meritev pred postavitvijo silhuet."
Povprečne hitrosti nižje za 10 km/h
Rezultati meritev na obeh lokacijah so pokazali, da so bile povprečne hitrosti najnižje tedaj, ko sta bili postavljeni silhueti policistov. "Na območju, kjer je omejitev hitrosti 40 kilometrov na uro, je stacionarni merilnik hitrosti izmeril povprečno hitrost vozil 36, pred postavitvijo silhuet pa je znašala povprečna hitrost 45 kilometrov na uro," so povedali pri AVP. "Na drugem merilnem mestu, kjer je omejitev 50 kilometrov na uro, je stacionarni merilnik hitrosti ob postavljeni silhueti izmeril povprečno hitrost vozil 38 kilometrov na uro, pred postavitvijo silhuet pa je znašala povprečna hitrost 45 kilometrov na uro. Prav tako kot povprečne hitrosti se je znižalo tudi število ugotovljenih prekrškov. Na lokaciji z omejitvijo hitrosti 40 kilometrov na uro, se je število ugotovljenih prekrškov zmanjšalo za 68 odstotkov, pri omejitvi hitrosti 50 kilometrov na uro, pa za kar 89 odstotkov."
Hitrost je eden glavnih krivcev za nesreče
Vlada je medtem na dopisni seji sprejela odgovor na pisno poslansko vprašanje Janija Ivanuše o prometni problematiki. V njem navajajo, da je neprilagojena hitrost v Sloveniji eden glavnih vzrokov prometnih nesreč neprilagojena hitrost, zato se vsi, ki se ukvarjajo z varnostjo cestnega prometa, trudijo, da bi udeleženci spoštovali omejitve hitrosti. "Raziskave so pokazale, da bi zmanjšanje povprečne hitrosti vožnje za en kvadratni kilometer na uro, pomenilo že tri odstotno nižje število mrtvih," navajajo pri vladi.
Po podatkih Evropskega sveta za varnost v prometu je v EU kar med 35 do 75 odstotkov voznikov, ki prekoračujejo dovoljene hitrosti v naseljih. "S podatkom o deležu voznikov, ki v Sloveniji prekoračujejo dovoljene hitrosti, vlada ne razpolaga," odgovarjajo pri vladi. "Število ugotovljenih prekoračitev hitrosti je odvisno od voznih navad voznikov in obsega nadzora. Če povečujemo nadzor, povezan s spoštovanjem omejitev hitrosti, lahko pričakujemo, da se število ugotovljenih kršitev v prvi fazi začne povečevati. Število kršitev začne upadati šele po daljšem obdobju izvajanja nadzora, ko vozniki začnejo spreminjati vozne navade, povezane s spoštovanjem omejitev hitrosti."
Pilotno sekcijsko merjenje leta 2017
Dodajajo, da številne mednarodne raziskave potrjujejo pozitivne vplive izvajanja meritev hitrosti v cestnem prometu, pri nas pa so pozitivni vidiki vidni na primeru pilotnega projekta sekcijskega merjenja hitrosti, ki ga je policija opravila med 31. januarjem in 13. oktobrom 2017 na območju trojanskih predorov. "Povprečne hitrosti so se na tem odseku zmanjšale s 102 na 95,7 kilometrov na uro," pojasnjujejo pri vladi. "Med projektom je policija na tem odseku obravnavala pet prometnih nesreč, v primerljivih obdobjih med leti 2014 in 2016 pa povprečno 12, kar je predstavljalo več kot 50-odstotno znižanje."
Policija sicer nadzore hitrosti opravlja na podlagi analiz in stanj prometne varnosti na posameznih območjih, predvsem na tistih cestnih odsekih in mestih, kjer so prometne nesreče pogoste, ter na odsekih, kjer so kršitve omejitev hitrosti pogoste, in odsekih, ki jih predlagajo lokalne skupnosti, šole in drugi.
Provide dirkače lovijo na avtocestah
Na tej podlagi se postavljajo stacionarna ohišja in merilniki hitrosti, nadzor na avtocestah pa opravlja policija tudi s civilnimi vozili z vgrajenimi video nadzornimi sistemi PROVIDA, ki omogočajo mobilno ugotavljanje visokih prekoračitev hitrosti in ostalih kršitev objestne vožnje.
"Policija je sicer letos začela uporabljati sisteme za avtomatsko prepoznavo registrskih tablic, ki v realnem času opozarjajo na vozila, ki nimajo veljavne registracije in katerih lastnik nima veljavnega vozniškega dovoljenja," še pojasnjujejo pri vladi. "Tehnično sredstvo se je izkazalo kot zelo uporabno. Na podlagi odločitve ustavnega sodišča, ki je julija letos razveljavilo določbe zakona o nalogah in pooblastilih policije o uporabi tovrstnih sistemov, pa je bila policiji odvzeta možnost, da bi na avtocestah delovala bolj usmerjeno oziroma da bi pri nadzoru cestnega prometa uporabljala to učinkovito tehnično sredstvo."
Tatrman, oziroma, strašilo, ima le kratkotrajen učinek. Ptiči kmalu pogruntajo, da jim nič ne more. Nato ga je treba postaviti …
Da pa tale karton, ene male policistke v naravni velikosti, stane 144 evrov, se pa kuj vprašaš: Koliko posrednikov je …
ko ves da je to papir ne bo vec noben počas vozil