"Na mesec preverimo od pet do osem primerov sumov zlorab nadomestil za prevoz na delo med zaposlenimi v javnem sektorju," ocenjuje Janko Trivunović, predsednik Detektivske zbornice RS. "Tega je vsekakor premalo, svoje zaposlene preverjata samo dve ministrstvi – jaz delam za eno, kolega za drugo –, najame pa nas še kakšna šola ali vrtec," razlaga. Kateri ministrstvi pregledujeta svoje uradnike, ne razkriva, češ da gre za poslovno skrivnost. Trivunović je prepričan, da bi z ustreznimi pregledi, tudi zlorab bolniških odsotnosti, javnemu sektorju uspelo še povečati prihranke.
Statistika goljufov
"Analize kažejo, da med javnimi uslužbenci približno trije odstotki goljufajo pri potnih stroških, pet odstotkov pa pri bolniških odsotnostih," pravi sogovornik. Če predpostavimo, da je povprečen mesečni znesek, ki ga javnemu uslužbencu neupravičeno izplačajo pri nadomestilih za vožnjo na delo 200 evrov, bi samo pri tem prihranili skoraj milijon evrov na mesec. Na vprašanje, koliko pregledanih javnih uslužbencev, za katere je delodajalec posumil, da goljufajo pri potnih nalogih, to dejansko počne, detektiv odgovarja, da skoraj vsi. Trivunović omenja tudi svoj pred kratkim preiskani primer, ko je javni uslužbenec neupravičeno prejemal 450 evrov na mesec za relacijo Maribor–Ljubljana. Odkrite goljufe čakajo izredna odpoved delovnega razmerja, odškodninska tožba in kazenska ovadba.
Stroške sklestil zakon
Na ministrstvu za notranje zadeve pravijo, da ne vodijo evidence glede najemanja detektivov in preverjanja javnih uslužbencev v primeru suma goljufije pri zadržanosti z dela do 30 dni zaradi bolezni ali pri pravici do povračila stroškov za prevoz na delo. Pojasnjujejo pa, da jim je na podlagi zakona za uravnoteženje javnih financ (Zujf) z leta 2012 pri potnih stroških za prihod na delo za nekaj manj kot 160.000 javnih uslužbencev uspelo prihraniti približno štiri milijone evrov na leto. Pri obračunu nadomestila so ohranili uporabo cene javnega prevoza (kar velja za večino javnih uslužbencev), v primeru možnosti povrnitve stroškov na osnovi kilometrine pa so znižali postavko. Največje prihranke so ustvarili na račun ministrstev za obrambo in notranje zadeve, kjer imajo najvišje tovrstne izdatke. Ocenjeni lanski stroški prevoza na delo v vsem javnem sektorju so sicer znašali dobrih 125 milijonov evrov.
Uslužbencev ne opozarjajo več
Sum zlorabe. Zujf iz leta 2012 je odpravil do tedaj veljavno zakonsko določilo, po katerem je bilo treba javne uslužbence, pri katerih je delodajalec presodil, da obstaja sum zlorab pri izplačevanju potnih nalogov, pred pregledom opozoriti. Za preverjanje glede bolniške odsotnosti pa omenjena omejitev še obstaja. "Pri ugotavljanju, ali se kdo dejansko vozi na relaciji, za katero zahteva povračilo potnih stroškov, je naše delo olajšano," pravi Janko Trivunović, predsednik Detektivske zbornice RS.
Predvsem se zdi, da članek ne loči med prevozom na delo in potnimi stroški, vezanimi na potni nalog. Povračilo za …
In kaj ima zveze, če se trije vozijo skupaj v službo. Ti moraš dobiti stroške za prevoz na delo, pa …
Če se trije vozijo v službo z enim avtom iz Maribora v Ljubljano "privarčujejo" 900 € na mesec ...