“Prodajajo se samo telefoni po en evro in z visokim mesečnim doplačilom,” nam je povedal prodajalec pri enem od mobilnih operaterjev. V dveh letih skupni strošek denimo za samsung galaxy S3, ki ga kupite za en evro, skupaj z naročnino in izbranim mesečnim doplačilom (tako imenovano opcijo) preseže tisoč evrov, lahko pa znaša skoraj dva tisoč evrov.
Koliko je opcij, skrivnost
Mobilni operaterji ne razkrivajo, koliko ljudi poleg naročnine plačuje še po 20 ali 30 evrov mesečnega doplačila za telefon, s katerim pri Tušmobilu ali Simobilu dobijo dodatne količine podatkov ali sporočil (ki so v nekaterih paketih že tako in tako neomejene). V Simobilu pravijo, da povpraševanje po telefonih za en evro raste, izjemen odziv pa imajo tudi na praznične pakete, kjer je telefon že vključen v ceno paketa. Dodajajo, da “telefoni danes združujejo telefon, računalnik, kamero, navigacijsko napravo in še kaj več”, zato njihova cena raste, redkokdo pa si lahko privošči nakup telefona nad 500 evrov v enkratnem znesku.
Največ uporabnikov se odloča za pametne telefone srednjega cenovnega razreda, a se hkrati s pohodom vrhunskih in najbolj zaželenih pametnih telefonov (na primer iphone in samsung galaxy S3) povečuje tudi delež najvišjih opcij, ki poleg največjih popustov vsebujejo tudi največ podatkov.
Tudi v Telekomu pravijo, da se večina naročnikov odloča za akcijske nakupe oziroma popuste. Opcija Naj naj (plačilo telefona na obroke) je “zelo dobro sprejeta”, odziv nad Siolovo akcijo, v kateri ponuja tablico za en evro ali prenosnik po znižani ceni, pa je nad pričakovanji.
V Tušmobilu ugotavljajo, da število naročnikov, ki plačujejo še kakšno izmed opcij, raste, saj so “v izjemnem porastu pametni telefoni, za katere se odločajo uporabniki z večjimi komunikacijskimi potrebami, ki hkrati uporabljajo večje pakete in obsežnejše dodatne opcije”.
Super telefoni nas zavedejo
“Potrošnike opozarjamo, da naj bodo pri sklepanju pogodb s telekomunikacijskimi operaterji, ko se istočasno odločajo tudi za nakup opreme, nadvse previdni. Na eni strani je subvencionirana cena opreme povezana z vezavo operaterju za po navadi dolgih 24 mesecev, na drugi strani pa velja, da nižja kot je cena opreme, višja je cena naročnine oziroma dražji je paket, ki ga mora potrošnik izbrati. Po koncu vezave se tako po navadi izkaže, da smo izdelek preplačali s storitvami, ki jih sploh nismo potrebovali,” opozarja Boštjan Okorn z Zveze potrošnikov Slovenije. Dodaja, da nekaterim dražji paketi morda povsem ustrezajo, “zagotovo pa je več potrošnikov, ki bi bili povsem zadovoljni s cenejšimi paketi, a jih bleščeč, nov, tehnološko izpopolnjen telefon ali kakšen drug aparat zavede in se zato odločijo za subvencionirano ponudbo operaterja. Zanje bi bila zagotovo boljša rešitev nakup na obroke v običajni trgovini, saj bi v tem primeru lahko sami izbrali sebi primeren paket pri kateremkoli operaterju – tega bi ga lahko tudi kadarkoli in brez obveznosti zamenjali,” meni Okorn.
Potrošnikom svetuje, naj pred takšnimi nakupi dobro premislijo predvsem, ali si določen izdelek s svojimi prihodki sploh lahko privoščijo. “Tudi neodvisni primerjalni testi vedno znova dokazujejo, da za kakovosten izdelek – denimo mobilnik ali tabličnik – ni nujno treba odšteti veliko denarja. Prav tako je dejstvo, da mnogi kupujejo opremo, ki presega njihove sposobnosti in znanje,” ugotavlja Okorn.