Davorin Fantulin, pristaniški kapitan z uprave za pomorstvoOb vsakem prihodu ladje se v sistem SafeSeaNet vnese količina odpadkov, ki jih odnesejo za to odgovorna podjetja. Tako je vpeljan nadzor, da ne bi nelegalno odvrgli odpadkov.
Šestega aprila pripluje prva potniška ladja letos, med sezono, ki se bo končala 8. decembra, pa bo Koper po napovedih obiskalo okoli 130 tisoč turistov.
Nekateri ob tem opozarjajo na obremenitev okolja, tudi s smetmi, ki jih na našem prostoru pustijo ladje. Po nekaterih podatkih človek na dan proizvede 1,5 kilograma smeti. Poskušali smo izvedeti, koliko smeti so potniške ladje pri nas pustile lani, ko se je v Kopru ustavilo blizu 38 tisoč turistov z njih, a podatkov ni.
V Luki Koper so nam povedali, da količine pobranih odpadkov ne evidentirajo ločeno po tipu ladje (potniška, tovorna), zato imajo le podatke o skupni količini pobranih odpadkov.
“Lani smo jih pobrali skupno 1.250 ton. Sicer pa z ladij prevzemamo sanitarne (fekalne) vode, kalužne vode ter kuhinjske in trdne odpadke,” je razložil Sebastjan Šik, tiskovni predstavnik.
Zmogljivosti zagotovljene
V skladu z odločbo, ki jo je izdala uprava za pomorstvo, prevzem odpadkov z ladij v koprskem pristanišču opravlja družba Luka Koper Inpo. Družba ima dovolj zmogljivosti za prevzem odpadkov s potniških ladij, ki so načrtovane za letos.
Kako in kam z odpadki?
Sanitarne vode predajo komunalnemu podjetju, ki jih odvaža v centralno čistilno napravo mesta Koper. Kalužne vode separirajo (ločujejo vodo) v čistilni napravi na območju pristanišča, zaoljeno vsebino pa predajo v uničenje pooblaščenim izvajalcem. Kuhinjski odpadki se na ladji vložijo v posebne 50-litrske sode, ki se zaprejo že na samem mestu pobiranja.
Do prihoda koncesionarja so sodi skladiščeni v centru za ravnanje z odpadki v pristanišču, in sicer v posebnem hladilnem (frigo) zabojniku, kjer se odpadki shladijo na 40 stopinj Celzija. V pristanišču nato polne sode prevzame koncesionar Koto iz Ljubljane, ki je pooblaščen za predelavo organskih kuhinjskih odpadkov.
Razne trdne odpadke (plastiko, pločevino, steklo in podobno) z ladij prevzemajo ločeno. Če odpadki niso ločeni, to opravi Luka Koper Inpo, jih komprimira in preda na komunalno odlagališče mesta Koper.
Na vprašanje, koliko so zaslužili od prevzema odpadkov, nam v Luki niso razkrili. Zneska pa, kljub javno objavljenim cenikom za prevzem različnih vrst odpadkov ni mogoče niti približno oceniti, saj je za to na voljo premalo podatkov.
Bolj kot smeti, problem mulj
Eko. Potniške ladje so z okoljskega vidika sporne predvsem, ker z dna morja dvigujejo mulj, v katerem je prisotno živo srebro, ki se meša z vodo, pove Vojko Bernard iz organizacije Alpe Adria Green.
To živo srebro ljudje namreč zaužijemo prek rib. Sporne so tudi balastne vode, ki lahko vsebujejo tuje organizme. Kar se tiče komunalnih odpadkov, pa so po njegovem mnenju predvsem stvar komunalne ureditve mesta.