"V trgovini s pohištvom smo pozimi kupili vrtno mizo iz umetne mase, ki izgleda kot les. Je zelo kompaktna in trdna. Brez stolov je stala skoraj 500 evrov. Ko smo jo poleti prvič postavili na vrt, pa smo nepričakovano naleteli na težavo. Vsakič, ko smo nanjo postavili nekaj steklenega, se je začela 'cvreti'. Mizo smo želeli reklamirati, saj ni varna in ne služi svojemu namenu, a žal neuspešno, čeprav smo reklamacijo uveljavljali še v roku enoletne garancije. V trgovini so se branili z besedami, da naj bi bila na embalaži nalepka, na kateri piše, da se na mizo ne sme izpostavljati soncu. To se mi zdi precej absurdno, saj je prav postavljanje steklenih kozarcev oziroma drugih kuhinjskih pripomočkov glavna funkcija vrtne mize. Poleg tega mi te nalepke nismo zasledili, v tem primeru se za nakup mize niti ne bi odločili," se je z nedavno izkušnjo na nas obrnil razočaran bralec. Zanimalo ga je, kaj lahko v tem primeru stori.
Na spletni strani trgovine (ime je znano uredništvu) smo našli tudi oglas za vrtne mize, ki se glasi: "Miza je del kolekcije, ki spada v razred obstojnega vrtnega pohištva, saj so leseni deli artiklov narejeni iz polywood lesa, katerega značilnost so visoka odpornost na vodo, vlago in bledenje ter lahko vzdrževanje. Hkrati je material prijazen okolju, saj je v 90 % izdelan iz reciklirane plastike."
Prvi lahko prodajalcu izda odločbo, s katero mu odredi, da mora ugoditi zahtevi kupca. A to le v primeru, ko se kupec in prodajalec strinjata o obstoju napake, ali če je kupec to dokazal z mnenjem sodnega izvedenca ali kako drugače. V primeru, da kupec ne more uveljavljati garancije, pa bo tržni inšpektorat prodajalcu naložil le globo, ker krši obveznosti iz garancije, ne pa tudi njeno uveljavitev. Do te pravice bo moral potrošnik priti na sodišču.
Januarja je v veljavo stopil nov zakon o varstvu potrošnikov, ki je prinesel kar nekaj novosti, med drugim je uvedel hierarhijo jamčevalnih zahtevkov potrošnika proti prodajalcu zaradi neskladnosti blaga. Prva stopnja je po novem brezplačno popravilo ali zamenjava blaga, druga stopnja pa znižanje kupnine ali odstop od pogodbe. Kljub omenjeni hierarhiji pa lahko potrošnik takoj odstopi od pogodbe, če se bo neskladnost blaga pojavila v 30 dneh od dobave blaga, ne da bi mu bilo treba prej zahtevati popravilo ali zamenjavo blaga.
Na ZPS smo se z vprašanjem o spornosti oziroma zakonski skladnosti obrnili tudi mi. Odgovorili so nam, da pogoje uporabe izdelka določa proizvajalec. Pri tem je ključno, da je potrošnik z njimi seznanjen. "Prodajanje mize, na katero se ne sme postavljati steklenih izdelkov, samo po sebi ni prepovedano. Z zakonom je določena le obveznost prodajalca, da potrošniku še pred nakupom na jasen in razumljiv način zagotovi tudi vse potrebne informacije o glavnih značilnostih blaga. Blagu, pri katerem je za njegovo pravilno uporabo potreben določen postopek, mora proizvajalec priložiti navodila za uporabo v slovenskem jeziku. Ta so lahko tudi prilepljena ali natisnjena na blagu oziroma na njegovi embalaži. Če je bila oznaka o pravilni uporabi mize korektno označena, potem bo potrošnik težko uveljavljal svoje pravice iz naslova neskladnosti," so nam pojasnili na zvezi.
Po njihovem mnenju bi bilo lahko v omenjenem primeru, o katerem sicer niso bili seznanjeni in same označbe niso videli, potencialno najbolj sporno prav nejasno označevanje pomembne lastnosti vrtne mize.
Največ težav pri navodilih za uporabo
Z opisanim primerom oziroma njemu podobnim na ZPS (še) niso bili seznanjeni, večkrat pa se srečajo z domnevno napačno uporabo izdelka s strani potrošnika. Pogosto k temu pripomorejo navodila za pravilno uporabo, ki so skrita med določili splošnih pogojev ali prodajne pogodbe, "kar je seveda nepravilno".
Po njihovih izkušnjah največ reklamacij pride z naslova določenih napak na blagu; izdelek bodisi ne deluje, je slabe kvalitete, ali pa se hitro pokvari. Oceno, koliko reklamacij je upoštevanih, težko podajo, saj običajno v roke dobijo primere, ko že pride do spora. "Lahko pa rečemo, da se ob vključitvi Zveze potrošnikov, bodisi s posredovanje, v večini primerov pa s svetovanjem, reklamacije rešijo hitreje in za potrošnika bolj ugodno," povedo na zvezi.
Za konec smo preverili, ali lahko posameznik v določenih primerih kljub poteku roka, reklamacijo vseeno uveljavlja. Odgovorili so nam, da zakon določa rok dve leti od nakupa in rok dveh mesecev, odkar je kupec napako odkril, znotraj katerih potrošnik lahko uveljavlja reklamacijo (neskladnost s pogodbo). "Pri tem se šteje, da mora prvo leto po nakupu v morebitnem sporu prodajalec dokazovati, da napake ob nakupu ni bilo. Po poteku omenjenih rokov potrošnik zakonsko ni več upravičen do uveljavljanja reklamacije, je pa dobra poslovna praksa, če mu prodajalec to omogoči," sklenejo na zvezi.
dezurni@styria-media.si
a so že zamnjal tole strašno mizo? to bo nov hit v prihodnji oddaji ambienti, ne zamudite
Sem kupil olagumi pa se preglodal in zanosila pa ni bilo reklamacij... proizvajalca olagumijev..
Prt kupiš kuhinjski in daš gor... platnen prt daš... pa problem rešen ali pa kupiš senčnik pa rešeno