Narobe bi bilo trditi, da se nič ne izboljšuje. Nasprotno, če pustimo ob strani človeške zgodbe, potem gola statistika kaže, da bo letos na slovenskih cestah umrlo najmanj ljudi v zgodovini Slovenije, tudi poškodovanih bo manj.
Posledice tragične nesreče na sveti večer pri Kranju.36-letni Ljubljančan je vozil osebni avtomobil po avtocesti v napačni smeri. Nasproti je pravilno pripeljal 23-letni voznik golfa. Prišlo je do trčenja, v katerem je voznik golfa umrl na kraju nesreče. 10-letna deklica v njegovem avtomobilu je v življenjski nevarnosti. Povzročitelj, ki je zbežal s kraja nesreče, je odklonil preizkus alkoholiziranosti ...
Še vedno pa na milijon prebivalcev umre 85 Slovencev (podatki so za leto 2009, ko je pri nas umrlo 171 ljudi, oziroma okoli petina več, kot naj bi jih letos), kar je precej več od povprečja prometno varnih evropskih držav, čeprav je res tudi, da smo po podatkih o najhujših posledicah nesreč skorajda ujeli Avstrijo (75) in Italijo (81). A na Švedskem, kjer velik del leta na cestah vladajo zelo ostre razmere, umre "le" 39 ljudi na milijon prebivalcev, v Nemčiji 50.
"Težko bi trdil, da so pred nami že lepši časi," je navkljub spodbudnejšim podatkom previdno optimističen Tilen Holynski, inštruktor varne vožnje. "Prometa je čedalje več, tempo ljudi je stresen, to pa se kaže tudi v njihovih reakcijah za volanom in pomanjkanju koncentracije, kar je recept za nesrečo."
Z Robertom Štabo, vodjem Zavoda Varna pot, pa se vseeno strinja, da je Slovenija v zadnjih letih vendarle krenila v pravo smer. "Leto 2010 si bom glede prometa zapomnil po dveh pozitivnih stvareh. Prva je, da se trend smrtnih primerov in poškodb v prometu vendarle zmanjšuje. Drugi pa je premik v sodstvu, ki je dokazalo, da se z voljo in znanjem da marsikaj storiti tudi na področju prometne varnosti in pri kaznovanju najhujših kršiteljev," pravi Štaba.
Holynski je po drugi strani zadovoljen, da Slovenija, tudi s pomočjo sveže zakonodaje, počasi prevzema skandinavski model prometne varnosti vseživljenjskega izobraževanja, "ki se začne že v rosnih letih na otroškem sedežu v avtomobilu". Veliko stavi tudi na obvezen tečaj varne vožnje, ki ga mora opraviti najbolj ogrožena skupina ljudi, mladi tik po opravljenem vozniškem izpitu. A za največji korak naprej, ko bo varnost na cestah vedno na prvem mestu, se bo morala zamenjati generacija, dodaja.
In katere tragedije bodo ostale še posebej v spominu?
– Več kot 30 vozil je bilo udeleženih novembra v najhujši nesreči v zgodovini Slovenije pri Ivančni Gorici. Umrli so trije ljudje.
– Septembra je v še ne docela pojasnjenih okoliščinah pri trku z osebnim vozilom umrl eden največjih slovenskih športnikov, kolesar Jure Robič.
– Tragedija, v kateri je umrla štiriletna deklica, se je novembra zgodila v Cirjah pri Raki.
– Tretji novembrski teden je bil eden najbolj krvavih, saj je umrlo sedem ljudi, štirje v enem samem dnevu.
– Pijana voznica je pri Kranju povozila motorista.
– Umrl je zaradi psa.
– Predbožični dan se je pri Kranju končal tragično za makedonsko družino, v katero je trčil vinjen voznik. Vozil je po napačni smeri avtoceste.
– Pri Kovorju v bližini Tržiča je čelno trčenje maja zahtevalo dve življenji.
– Aprila je pri Skaručni ugasnilo življenje dveh motoristov. Oba brez izpita in z močnimi motorji sta pri visoki hitrosti treščila v avtomobil voznice, ki je zavijala levo. Nista imela možnosti ...