"Začelo se je, ko smo ugotovili, da soseska za nekatere storitve plačuje preveč. Sprva smo se želeli z upravnikom, v našem primeru je bil to SPL, pogovoriti in zamenjati pogodbenike, ki so se nam zdeli predragi," začne večmesečno kalvarijo z menjavo upravnika, ker se o visokih stroških z njimi ni želel pogovoriti, opisovati Gregor Pleskovič iz ljubljanske soseske Glavarjeva rezidenca.
Stanovalci so želeli prevetriti pogodbe z zavarovalnico, čistilnim servisom, hišnikom, elektriko …
"Ti pogodbeniki so pogodbe v našem imenu sklenili neposredno s SPL. Zneski na teh pogodbah so bili po našem vedenju previsoki. Vedeli smo, kakšne so cene na trgu za določene storitve, zato smo jim rekli, da si želimo sami izpogajati boljše pogoje. A v SPL so takoj skočili na noge, češ da tega ne moremo in da nas bodo tožili, če bomo blatili njihovo ime," dogodke opisuje Pleskovič.
V SPL to zanikajo in odgovarjajo, da z lastniki stanovanj oziroma nadzornimi odbori počnejo ravno to. Češ da skupaj preverijo vsebino pogodb in cene ter poiščejo najustreznejše izvajalce oziroma dobavitelje, če je izbira dobavitelja omogočena.
"Če gre za stroške, kjer imamo kot velik upravnik prednost zaradi količine, vedno zagotovimo znižanje cen v korist lastnikov. Vsi odbori, ki delajo v korist lastnikov, se z nami kot enem izmed najbolj usposobljenih in strokovnih upravnikov pogovarjajo o za obe strani sprejemljivih rešitvah ne pa o odpovedi pogodbe o upravljanju," so nam sporočili iz SPL.
"Upravniki prejemajo provizije!"
A Gorazd Makarovič, ki se v podjetju Mag Dom tudi sam ukvarja z upravljanjem večstanovanjskih stavb, je bil pred kratkim na enem od posvetov glede prenove stanovanjskega zakona odločen: "Upravniki od dobaviteljev prejemajo provizije!"
Dodal je še, da so se provizije – ker njihovo zaračunavanje nima podlage v trenutni stanovanjski zakonodaji pa tudi zaradi negativne konotacije, ki jo ima beseda – preimenovale in tako so nastali bonusi, nadomestila za zalaganje lastnih sredstev za plačilo dolgov etažnih lastnikov, nadomestila za odkupe terjatev in podobno.
"Za višino teh provizij so višji zneski položnic, ki jih plačajo stanovalci. Provizije sicer upravnikom nakazujejo dobavitelji, a plačujejo jih etažni lastniki oziroma stanovalci," trdi Makarovič.
"Prav zato smo šli v dolgo bitko za menjavo upravnika," izkušnje stanovalcev Glavarjeve rezidence pojasnjuje Pleskovič: "Člani nadzornega odbora smo trdo delali, da smo ljudi obvestili, kaj vse je narobe in kaj vse plačujemo preveč. SPL nas je pri tem poskušal diskreditirati, a nam je vseeno uspelo zbrati potrebno večino za menjavo upravnika. Takrat smo že iskali potencialnega novega upravnika."
Našli so takšnega, ki je že imel izkušnje z menjavo SPL kot upravnika. Ugotovili so namreč, da je mnogo stanovanjskih blokov upravnika že poskušalo zamenjati, a se je postopek pogosto izjalovil zaradi tehničnih, praktično nepomembnih razlogov, na katere se 'obesi' njihova pravna služba.
"Naš novi upravnik nas je skozi ta postopek vodil. Zbrali smo glasove, pomagal nam je, da so bili podpisi pravilno oblikovani, da so bili oddani s priporočeno pošto in je bilo postopkovno vse izpeljano, kot je treba. Vedeti morate, da je naša soseska SPL pomenila zelo veliko, zanje bili smo nekakšna referenca, navedeni smo bili tudi na njihovi spletni strani," poudarja Pleskovič.
Zamenjali upravnika, stroški takoj padli za četrtino
Stanovalci Glavarjeve rezidence prejemajo pod okriljem novega upravnika za četrtino nižji mesečni račun za stroške kot takrat, ko je bil upravnik SPL. Pri tem je pomemben podatek, da so večinoma obdržali iste dobavitelje, le cene so znižali. Z novim upravnikom so se dogovorili, da bodo sami sklepali pogodbe. Upravnik se je strinjal in z nami celo podpisal pogodbo, v kateri je piše, da ne bo prejemal nobene provizije.
SPL smo vprašali, ali so s pogodbeniki, kot so zavarovalnice, čistilni servisi, dobavitelji elektrike ali plina, dogovorjeni, da v zameno za posel in provizijo zaračunajo višje cene. Odgovorili so nam, da pavšalnih zatrjevanj tako ne morejo kredibilno komentirati.
V SPL še pravijo, da je za analiziranje vseh stroškov potreben analitičen pristop in da je treba preveriti, ali je drug upravnik zagotovil vse potrebne storitve in dobave: "Z namenom dokazovanja vsem lastnikom, da je bila zamenjava upravnika upravičena, saj so se s tem znižali stroški, se namreč dogaja, da se postavijo povsem drugačna merila. Osnoven primer: Če se zniža standard čiščenja iz dvakrat tedensko na enkrat tedensko, se seveda zniža tudi cena."
Za primer nam pove, da so s podjetjem, ki v Glavarjevi rezidenci skrbi za dostop, zapornice, čitalce kartic in podobno, ceno brez težav znižali za 25 odstotkov: "Povedali smo jim, da smo z njimi zadovoljni, in da dobro delajo, le cena je bila previsoka. Takoj so pristali na nižjo ceno."
Za delo upravnika sicer danes plačujejo malenkost več, a z njegovo pomočjo so cene dobaviteljev znižali za 20 do 30 odstotkov.
V skladu z zakonom o medijih objavljamo odgovor družbe SPL:
Ima kdo izkušnje z Domplanom Kranj? Mi ga imamo in naš blok bi ga rad zamenjal, ravno iščemo drugega upravnika. …
Razmišljam blokovc, kako negativno stališče zavzemaš za novega upravnika Glavarjeve rezidence, potem, ko so stanovalci menjali SPL in šli iz …
Ti blokovc, si očitno plačanec SPL. Ker pišeš nekaj, kar nima veze z resnico, in kaže, da nimaš svojih izkušenj. …