Na Nacionalnem odzivnem centru za kibernetsko varnost SI-CERT zaznavajo povečano število prevar pri rezervacijah počitniških nastanitev. V času poletnih počitnic je najbolj aktualna t. i. Booking prevara. Goljufi so dejavni tako prek legitimnih kot lažnih oglasov na platformi. Za vse, ki se še odpravljate na dopust in razmišljate o rezervaciji prek omenjene platforme, je SI-CERT pripravil nekaj napotkov.
Prevaranti uporabljajo več načinov, kako poskušajo opetnajstiti ljudi.
Zlorabijo profil legitimnega ponudnika
"Prevaranti lahko uporabijo legitimen oglas ponudnika, ki svoje namestitve oddaja prek platforme Booking.com. To storijo tako, da mu predhodno ukradejo geslo za dostop do platforme in nato z uporabniki komunicirajo neposredno prek njegovega profila," pojasnjujejo na SI-CERT. "Uporabniku pošljejo sporočilo, v katerem lažno navajajo, da je potrebno rezervacijo dodatno potrditi prek povezave, ki pa vodi na lažno stran izven platforme. Na tej strani želijo, da uporabnik vnese podatke kreditne kartice, kar pa lahko vodi v finančno oškodovanje."
Lažen oglas
"Drugi način, kako priti do uporabnikovih bančnih podatkov pa je, da na spletni strani Booking.com pod krinko ponudnika nastanitev objavijo zelo privlačen, a lažen oglas. Ker nastanitev oglašujejo na legitimni spletni strani, na prvi pogled izgleda, da je z oglasom vse v redu," opišejo drugi način delovanja. Uporabnikom bi morala dvom vzbuditi izjemna ponudba v oglasu. "Navadno gre za luksuzen apartma z najnovejšo opremo, ki se oddaja po izjemno nizki ceni. Ponudba tipa predobro, da bi bilo res, pa je vedno znak za alarm," poudarjajo na SI-CERT.
V takih primerih so slike običajno ukradene, naslov pa je izmišljen. Uporabniki lahko oboje preverijo na spletu. S pomočjo orodja TinEye ali Google images lahko preverimo objavljene fotografije. S pomočjo Googlovih zemljevidov in možnosti "Street View" lahko preverimo, če držijo navedeni podatki o naslovu in lokaciji. Vse to lahko primerjamo s tem, kar je navedeno v oglasu.
Komunikacijo preusmerijo izven platforme
Običajno po opravljeni rezervaciji goljufi kontaktirajo uporabnika prek WhatsAppa ali katere druge platforme za hipno sporočanje. "Obvestijo ga, da je bila rezervacija odpovedana zaradi težav s preverjanjem kreditne kartice na Bookingu, pri čemer lahko tudi sami dejansko odpovejo rezervacijo. Ob tem pa uporabniku ponudijo možnost, da nastanitev ponovno rezervira in plača kar preko povezave v sporočilu. Goljufi ob tem izvajajo dodaten pritisk in grozijo, da rezervacija ne bo uspešna, če uporabnik takoj ne nakaže denarja," postopanje prevarantov opišejo na SI-CERT.
Kako se lahko zaščitite?
Če ponudba zveni predobro, je treba biti previden. V večini primerov se ponudbe tipa "predobro, da bi bilo res" izkažejo za lažne. Če naletite na luksuzen apartma ob morju, cena pa je zelo nizka, je treba biti še posebej previden. Na SI-CERT svetujejo, da dodatno preverite fotografije, naslov in mnenja uporabnikov.
Komunikacija s ponudnikom naj poteka zgolj prek uradne platforme. Na morebitna sporočila prek drugih kanalov se ne odzivajte. "Pomembno je poudariti, da ste do vračila sredstev upravičeni le, če rezervacijo in plačilo opravite prek uradne platforme. Če vas skušajo prepričati, da plačate kako drugače ali da je potrebna ponovna verifikacija, ne nakazujte denarja. Obrnite se na pomoč uporabnikom platforme in jih prosite za nasvet," svetujejo na SI-CERT.
V primeru, da na prevaro nasedete in ste že vnesli podatke krediten kartice, čim prej kontaktirajte svojo banko. Če je prišlo do oškodovanja, lahko zadevo prijavite na policijo.