Na pobočju Stola na nadmorski višini 1035 metrov so izvedli vajo gašenja požara v visokogorju TIBLC 2017, v kateri je prvič sodelovalo vojaško letalo Pilatus PC-6. Vajo sta pripravili in izvedli GZ Bovec in posebna gasilska enota za gašenje v visokogorju (GEV) Gamsi.
"Kljub oblačnemu in bolj slabemu vremenu je bila vaja izvedena, ob tem pa tudi v celoti uspela," je povedal Miro Božja, poveljnik GZ Bovec in enote Gamsi. "Da bi bila vaja čimbolj realistična, je vodstvo vaje izbralo mesto namišljenega požara prav iz izkušenj minulih let."
Namen vaje je bil poleg pregleda pripravljenosti, usposobljenosti in samega vodenja intervencije predvsem ta, da se preuči možnosti sodelovanja letalskih zračnih sil slovenske vojske tudi v visokogorju, kjer so pogoji povsem drugačni kot gašenje na ravninskem predelu.
"Gre za zelo specifične razmere kot so nadmorska višina, gorato območje, zelo zahteven pristop za gašenje, ter morebitne ovire in nevarnosti, ki jih prinaša prav visokogorje."
Miro Božja, poveljnik GZ Bovec in enote Gamsi
Vaja se je pričela ob 11. uri, območje gašenja je bilo razdeljeno v štiri sektorje. "Samo gašenje je temeljilo na obkroženju požarišča, kar pomeni, da so enote imele vsaka svoje naloge ter, da se poizkuša linijo požara zaustavi z vseh strani in zraka," razlaga Božja. "V prvem sektorju je prvi in drugi oddelek posebne gasilske enote Gamsi najprej iz gasilskega vozila napeljalo cca 150 m C cevovoda, ki je bil namenjen za polnjenje postavljenega prenosnega bazena kapacitete 2000l, ki je bil postavljen v bližini dveh vikendov, katere je požar tudi ogrožal."
Iz prenosnega bazena so preko prenosnih nahrbtnih motornih črpalk gasilci vodo črpali po visokotlačnih ceveh premera D do vrha hriba Tiblc in pri tem izvedli štiri napade, ob tem pa z enim napadom varovali območje okoli vikendov. "V drugem in tretjem sektorju so gasilci iz Tarčenta, Čedada in tretji oddelek enote Gamsi iz gasilskih terenskih vozil izvedli hitre napade z zahodne strani pobočja ter gasili linijo, ki se je širila proti lovski koči," pojasnjuje Božja. "Napeljali so cca 120m visokotlačnih cevi in armature ter z 6 napadi uspešno ubranili linijo. Četrti sektor v katerem so bili razporejeni pripadniki enot gasilcev CZ iz Čedada in četrti oddelek enote Gamsi, pa so izvedli napad iz južne strani pobočja in gasili linijo, ki je napredovala proti vrhu hriba Tiblc. V četrtem sektorju so bile uporabljene dve vozili kolegov iz Italije z zadostno količino vode, napeljati pa so morali cca 160 m visokotlačnega voda. Izvedli so štiri napade."
Ker se je požar hitro širil so poklicali letalo
Ker se je požar hitro širil, so na pomoč preko ReCO Nova Gorica zahtevali tudi letalo za pomoč pri gašenju. "Tokrat prvič v visokogorju v Sloveniji, se je v akcijo gašenja vključilo tudi letalo slovenske vojske Pilatus turbo porter PC-6," poudarjajo pri GZ Bovec. "Ta je na požarišče v treh naletih odvrgel 2100 l vode iz rezervoarja, ki ga nosi v letalu. Njegova kapaciteta je 700 l vode."
Letalo je vzletalo in pristajalo ter se polnilo ob pomoči zemeljske ekipe gasilcev na letališču Bovec, ki je bili odlična izhodiščna točka. "Polnjenje letala je trajalo slabi dve minute, sam dolet na požarišče pa nekaj več kot minuto, tako da je bilo letalo odlično izkoriščeno za pomoč pri gašenju gasilcem na terenu," je še razložil Božja, ki je vodil in organiziral vajo.
Samo usklajevanje enot na terenu je potekalo po UKW zvezah in protokolu kot ga uporabljamo gasilci in štab na terenu ter preko posebne letalske frekvence (firequard) za komuniciranje z zračnimi plovili Slovenske vojske.
Sodelovalo je 52 gasilcev
V vaji je sodelovalo 52 gasilcev posebne gasilske enote Gamsi, pripadniki gasilskih enot CZ iz Čedada in Tarčenta, štab CZ Občine Bovec, markerji in logistika.
Pri analizi vaje so prišli do ugotovitev, da je bila vaja dobro načrtovana in izvedena in ter zelo koristna za nadaljnjo delo, v katerem bi lahko pri gašenju uporabili tako letalske sile kot helikopterje.
"Pokazalo se je, da je sodelovanje letal pri gašenju požarov v visokogorju še kako pomembno in uporabno in to kljub zahtevnemu terenu," pravi Božja. "Tudi sama letala Pilatus PC-6, ki so v primerjavi z Canaderji kljub majhnosti lahko zelo učinkovita, predvsem v začetni fazi razvoja požara."
Letala cenejša od helikopterjev
Dodaja, da je tudi strošek uporabe letal manjši kot strošek helikopterjev. "Glede uporabe letala za gašenje, smo si bili enotni, da je zelo pomembno in smiselno, da se jih uporabi tam kjer so v bližini letališča, oziroma primerna ravnina za pristajanje in vzletanje," pravi Božja. "Zagotovo je Bovško letališče eno izmed takih, če ne celo idealno za samo enoto Gamsi in takšno gašenje, saj ima letališče vso potrebno logistično in vso letališko infrastrukturo."
Ocenili so tudi, da bi bila učinkovitost gašenja še boljša, če bi lahko sodelovali dve letali hkrati, oziroma kombinacija letala in helikopterja. "Samo letalo ob enem odmetu lahko doseže cca 50X30 metrov veliko območje in ga pri tem lahko pogasi ali pa vsaj dobro namoči in je s tem možnost hitrega širjenja požara zaustavljena," razlaga Božja. "Uporaba zračnih sil se mora uporabiti takoj ko požar izbruhne in je še v začetni fazi. Gašenje z letalom je najbolj optimalno, če lokacija požara ni oddaljena več kot pet minut naleta od letališča oziroma primernega pristajališča in vzletišča." Da ima Bovec zelo dobre pogoje in primerno lokacijo za uporabo letal za gašenje je bilo bo besedah poveljnika GZ Bovec slišati tudi s strani pilotov.