Takoj je začel preverjati, kaj bi lahko bilo. Najprej pri sebi doma. Pri grelniku vode bi opazil, če bi bil ves čas prižgan, izračunal je še, da tudi če bi prišlo do napake pri električnem radiatorju in bi bil ta ves čas prižgan, ne bi porabil toliko elektrike, kot so mu jo zaračunali.
Dobavitelj elektrike mu je rekel, da so dobili tak podatek o porabi in da naj se obrne na upravitelja omrežja Elektro Maribor, na Elektru Maribor so mu rekli, da mora račun reklamirati pri dobavitelju, ki mu je izdal račun.
Ker mu zadeva ni dala miru in je vztrajal, je na koncu ugotovil, da njegov števec za elektriko od oktobra ni sporočal stanja, ko so ga sredi decembra prišli popisat, pa je menda pri vnosu v računalnik prišlo do napake. Poraba dveh mesecev in pol se je upoštevala kot polovica decembrske porabe, pravi Sašo.
Kaj so mu zaračunali oktobra in novembra, ko ni bilo odčitkov, ne ve, ker je delal v tujini je tako pričakoval nižje račune in ga nižji znesek položnice ni presenetil.
Vsak mesec osem tisoč primerov
Presenetljivo pa problem s števci ni tako redek, kot bi si mislili. Na distribucijsko omrežje v republiki Sloveniji je trenutno priključenih 972.000 odjemalcev. Od tega jih je 83 odstotkov opremljeno z naprednimi števci, ki omogočajo daljinski zajem merilnih podatkov, so nam pojasnili na Sistemskem operaterju distribucijskega omrežja (Sodo).
"Pri zajemu in prenosu merilnih podatkov v merilne centre prihaja zaradi motenj v frekvenčnem območju 3 kHz- 95 kHz, namenjenemu za daljinsko odčitavanje električnih števcev, da v povprečju izostane približno odstotek obračunskih merilnih podatkov," pravijo na Sodu. To je več kot osem tisoč primerov mesečno.
"Razlog za naveden izpad podatkov ni v nepravilnem ali slabem delovanju električnih števcev, temveč je vzrok v motečih signalih oziroma šumih v navedenem frekvenčnem pasu. Predmetne šume oziroma moteče signale povzročajo priključene električne naprave pri uporabnikih sistema, odkrivanje katerih pa je s strani distribucijskega operaterja zelo težavno, največkrat nemogoče. Ugotavljanje vzrokov nedelovanja daljinskega zajema podatkov zaradi izpadle komunikacije in sama odprava napak je zelo različna, v veliko primerih pa je tudi ni moč odpraviti," pravijo na Sodu.
Za težave kriva cenena elektronska oprema
Na področju, ki ga pokriva Elektro Maribor, je daljinskih števcev elektrike še več. "Na distribucijsko omrežje Elektro Maribor je trenutno priključenih 196.953 gospodinjstev. Od tega jih je kar 99,7 odstotka opremljeno z naprednimi števci,« so nam povedali. V več kot 99 odstotkih se daljinsko odčitavanje merilnih podatkov in daljinsko upravljanje naprednih števcev vrši po lastnem nizkonapetostnem energetskem omrežju (PLC komunikacija)," so povedali.
"Vse napredne števce, ki so zaradi komunikacijskih ali drugih težav nedosegljivi spremljamo v informacijskem okolju nadzora in reševanja PLC komunikacij. Odpravljanje komunikacijskih ovir je najtežja naloga, saj je brez sodelovanja uporabnikov omrežja in njihovega razumevanja težav reševanje praktično nemogoče. Na trgu je žal vse več cenene električne in elektronske opreme, ki je vprašljiva glede izpolnjevanja vseh zahtev Pravilnika o elektromagnetni združljivosti," pravijo na Elektru Maribor. "S stalnimi ukrepi za ohranjanje komunikacijske propustnosti poskušamo dogovorno z uporabniki omrežja te moteče naprave izločiti iz uporabe ali njihove motnje omejiti z uporabo pasovno zapornih filtrov," pravijo.
Distribucijska podjetja po nizkonapetostnem energetskem omrežju s pomočjo podatkovnih zbiralnikov-koncentratorjev, nameščenih v transformatorskih postajah samodejno zajemajo merilne podatke iz naprednih števcev ter jih vsaj enkrat dnevno prenašajo v merilne centre.
"V primeru da ni odčitka, lahko distribucijski operater za obračun uporabi odčitek iz daljinskega zajema merilnih podatkov na katerikoli drugi dan po zadnjem dnevu v mesecu ali ročno odčita merilno mesto in preveri ustreznost delovanja daljinskega zajema merilnih podatkov," pravijo na Elektro Maribor.
"Nihče me ni obvestil, da števec ne sporoča stanja in da so ga prišli popisat," je jezen Sašo. Na Sodo pravijo, da o tem obvestijo dobavitelja, ta pa o načinu pridobljenega odčitka uporabnika obvesti na računu. "V primeru razhajanj števčnih stanj ima uporabnik omrežja možnost le te tudi reklamirati," pravijo. V primeru, da je višina računa po vaši oceni previsoka ali prenizka, torej velja preveriti, ali so vam obračun naredili na podlagi dejanske porabe ali ocene.
Mnogi ne plačajo nič več, le poračun za nazaj
"Po vašem opisu verjetno nezadovoljstvo uporabnika omrežja izhaja iz izostanka rednega daljinskega odčitavanja in s tem povezanih nekaj zaporedno ocenjenih odčitkov števca. Ocenjeni odčitki na zadnji dan v koledarskem mesecu so verjetno bili prenizki, zato so bile izračunane količine iz teh ocenjenih odčitkov prenizke, zato je uporabnik v teh mesecih plačal manj energije kot jo je dejansko porabil. Na računih so bili odčitki označeni kot ocena. Ob pridobljenem dejanskem odčitku je potem nastala večja razlika med dejanskim odčitkom in zadnjim ocenjenim odčitkom, kar odraža porabo. Ta je bila seveda precej večja od normalne mesečne porabe, saj ne gre za porabo le zadnjega obračunskega obdobja, ampak za daljše obdobje do dejanskega odčitka, ki je bil enak zadnjemu ocenjenemu odčitku. Uporabnik omrežja s tem ni plačal nič več, kot bi plačal v primeru pridobitve rednega daljinskega odčitka. Uporabniku svetujemo, da na računu spremlja, na kakšen način so bili uporabljeni obračunski odčitki pridobljeni. V primeru ocenjenih odčitkov, ga prosimo, da odčitke preveri na števcu in nam jih sporoči na brezplačno številko 080 21 01," so še zapisali na Elektru Maribor.
"Porabil sem ogromno živcev in časa, ko se razburiš in povzdigneš glas, ti pa telefon dol vržejo. Ko bi vsaj prevzeli odgovornost in ti nekaj ponudili v zameno, na primer deset odstotkov na ceno kilovatne ure za en mesec," pravi Sašo.
"Po trenutni zakonodaji v zvezi z napakami, ki se pojavljajo pri daljinskem zajemu in prenosu merilnih podatkov, ni predvidene kakršne koli škode ali odškodnine uporabniku," pa pojasnjujejo na Sodu.
»V primerih spora med distribucijskim operaterjem in uporabnikom sistema oziroma ob reklamacijah uporabnika, uporabnik svojo reklamacijo skladno z zakonodajo najprej uveljavlja pri pristojnem elektrodistribucijskem podjetju. Če stranki v sporu ne rešita nastale situacije oziroma je bila uporabniku njegova zahteva zavrnjena, ima ta možnost pritožbo/reklamacijo nasloviti na distribucijskega operaterja SODO. Če je zahteva stranke tudi s strani distribucijskega operaterja uporabniku zavrnjena, ima uporabnik možnost svojo zahtevo posredovati v presojo energetskemu regulatorju, to je Agenciji za energijo, ki odloča v sporih med distribucijskim operaterjem in uporabnikom sistema. Agencija za energijo o svoji odločitvi/stališču obe stranki v postopku seznani z odločbo,« so še pojasnili na Sodu.
janez.zalaznik@styria-media.si
A filtri pa ne obstajajo za ta spekter? Kablaši ravno zato montirajo filtre na vseh odcepih do strank, da ne …
Že nekaj let vsak dan zvečer odčitam elektro in vodni števec.
Google je plačal od 400 do 800 dolarjev za dnevno spletno delo od doma. Prvi mesec sem od Googla doma …