Dejan Roljič, direktor ABC Accelerator: V tem trenutku smo "zelo vroči" kot Slovenija

Foto: Anže Petkovšek
Foto: Anže Petkovšek
Dejan Roljič, ki je konec marca postal soustanovitelj in direktor prvega pospeševalnika start-up podjetij v regiji jugovzhodne Evrope, pravi, da če ti v Sloveniji uspe, je velika možnost, da ti bo tudi drugje.
Oglej si celoten članek

Po slabem letu od kar deluje pospeševalnik in ob koncu drugega programa, bi rekli, da Slovenija izstopa v primerjavi z Zahodno Evropo ali Združenimi državami Amerike?
Moramo razumeti, da imamo mi manjši trg, a referenčni trg. Če ti v Sloveniji uspe, je velika možnost, da ti bo tudi drugje. Morda nam manjka nekaj kapitala, a treba je vedeti, da so te veliki trgi že nekoliko zasičeni in vsi investitorji iščejo neke nove niše. Zato smo mi v tem trenutku "zelo vroči" kot Slovenija in obstaja možnost, da nam v tem trenutku uspe neka "start-up zgodba". Slovenija kot inovativna država ali digitalna država.
V tem trenutku je naša edina slabost lahko edino majhnost, kar pa je lahko tudi prednost, saj mi kot o Sloveniji razmišljamo kot država, ampak mi smo tudi regija Jugovzhodna Evropa, ki govori podoben jezik – včasih smo bili združeni celo v isto državo – in ima 80 milijonov ljudi. Naš trg je tako kar velik. Doslej zato nismo bili dovolj zainteresirani, zdaj ko prisluhnila celo vlada, pa je mogoče naredit super zgodbo. Slovenijo kot start-up državo.

Bi rekel, da smo Slovenci podjetni?
Foto: Anže Petkovšek Dejan Roljič Slovenci smo največji hustlerji (prevaranti, op. a.). Ne, ne, hecam se. Mislim, da smo podjetni, a imamo različne skupine ljudi. Mladi so osredotočeni na podjetništvo, saj vedo, da si bodo morali v prihodnosti sami ustvariti službe. Tudi starejše je potrebno vključiti v to, saj imajo ogromno znanja in prinesli svoj pogled v start-up. Mislim, da smo Slovenci podjeten narod, a vsak se obrne po svoje. Imaš dobre in slabe podjetnike, tiste, ki to želijo biti in tiste, ki ne. Tako kot vsaka druga država. Mislim, da smo povsem primerljivi z ostalimi evropskimi državami.

Rekel si, če ti v Sloveniji uspe, je velika možnost, da ti bo tudi drugje. Kaj si s tem mislil, birokratske postopke, majhnost trga?
Ljudi. Slovenci smo zelo specifičen narod, mi moramo začeti sprejemati uspeh drugih. Če nekomu uspe, je to takoj že kriminal. Čez čas se zato uspešni ljudje nato nimajo več energije ukvarjat s temi stvarmi in zaprejo svoja vrata za svojo javnost in delajo stvari naprej ali še huje se preselijo v tujino. Mi moramo začeti sprejemati uspehe, še bolj pa moramo začeti sprejemati neuspehe. Pospeševalnik ABC (Acceleration Business City, op. a.) je vrhunska zgodba in mogoče ga bomo morali čez dve leti zapreti, a mi smo naredil to kar smo naredil in mi bomo naredili revolucijo, ko pride do start-upov v Sloveniji in regiji.
Morda me bo zbil avto in bo pol moje ekipe moralo it, takrat me bodo gledali popolnoma drugače, kot me gledajo danes, a jaz sem bom samo smejal, ker nimam kaj drugega reči. Moramo se sprejemati med seboj v tej družbi in ne biti samo kritični do vsega.

V vaš pospeševalnik ABC sprejemate podjetja, ki že imajo razvite izdelke, pri čem jim torej pomagate? Zakaj je pospeševalnik takšna zgodba o uspehu?
Zgodba o uspehu je zato, ker smo se mi začeli povezovati z velikimi korporacijami. Najhuje je to, da narediš nek produkt, a ga nato ne znaš prodati in naša naloga tukaj je, da te povežemo s trgom, najprej slovenskim, nato jugovzhodnim in nato globalnim.
Naš glavni cilj je, da v treh mesecih start-upe porinemo ven iz hiše, da začnejo delati dober posel. Če pa hočeš delati dober posel, pa moraš povečati ekipo, zato pa potrebuješ več denarja. Druga pomembna stvar pa je, da ti pred vrata pripeljemo investitorje, ki jim nato poveš, kdo si in kaj delaš. Kot tretje pa, če se želiš it start-up je dobro, da imaš neke osnove, kako se to dela. Kako komunicirat z investitorji, kako ravnati v neki situaciji, kdaj je treba držati fokus in kdaj si lahko vizionar. To je kar manjka pri nas, ogromno je vizionarjev, ko pa je treba nekaj naredit so pa vsi doma.

Ali v Sloveniji primanjkuje investitorjev tveganega kapitala?
Foto: Anže Petkovšek Dejan Roljič Nisem rekel, da je investitorjev malo, investitorjev je veliko. Mi gledamo investitorje kot slovenske investitorje, a tu ni meja, investitor lahko investira kamorkoli. Investicij in denarja je dovolj. Slovenija je sama v sebi naredila korak naprej, ko je začela investirati star-upe kot država, kar jaz mislim, da je dobra poteza, zdaj pa je potrebno to nadzirati in pogledati, koliko jim bo uspelo, da nismo vrgli denarja skozi okno. Ampak tudi to ne bi bil denar vržen skozi okno, saj smo spodbudili ta tok, da so se začele kreirati nova podjetja, da se lahko ljudje sami zaposlujejo … Postajamo bolj inteligentni, hvala bogu.
Tveganega kapitala je dovolj, če imaš dober produkt in dobro ekipo. Kapitala je dovolj. Ni pa nujno direktno od slovenskega investitorja, a ga je dovolj, če ga boš res iskal. Moraš biti tudi pripravljen na investicijo.

Kaj pomeni biti pripravljen na investicijo?
To, da veš kaj delaš, kdo je tvoj klient, kakšen je tvoj poslovni model in kako boš prodrl na tuje trge. Da imaš ekipo in da nisi kreten. Tudi da znaš kot direktor sprejemati kritike in da se znaš prilagajati. Skratka, da je podjetje pripravljeno, da se da vanj investirati in da to ni sadež, ki raste na enem drevesu in ne vemo kaj je.

Bi moral biti fokus vsakega podjetja, da se širi na tuje trge? Vsi start-up, ki jih označujemo za res uspešne, so v nekem trenutku zapustili Slovenijo, na primer Outfit7, Zemanta, 4th Office ….
Seveda, hvala bogu, naj gredo … Potrebno je vedeti, da imajo vsa ta podjetja še vedno razvojne ekipe v Sloveniji, kar pomeni, da je se vedno veliko kapitala obrača, da rastejo ekipe … Tukaj so te ekipe, da gredo na nov trg in dobijo več klientov, pa morajo it v tujino, sicer bi to pomenilo, da se ne znajo širiti in vanje ne bi nihče investiral. Mi moram sprejet, da ko greš ven, se začne tvoje jedro povečevat z ljudmi.

Za koliko start-upov, ki bodo zapustili vaš pospeševalnik, bi rekli, da jim lahko dolgoročno uspelo?
To je zelo težko napovedati, jaz lahko povem statistiko, eden od desetih uspe. Če je pospeševalnik dober in je znal sestaviti dobre ekipe, morda dva od desetih uspeta. Iz našega prvega programa zelo dobro kaže petim od osmih. Iz drugega pa mislim, da jih bo še več. Imeli smo veliko več prijav, znali smo se kaj naučit, razširili smo mrežo investitorjev … Naslednji program pa bo še boljši, saj smo mi parada.
Uspeli pa bodo tisti, ki bodo vztrajali. Edina skrivnost pri start-upih je, da tisti, ki vztraja, bo na koncu zmagal. Tudi ko ti drugi govorijo, da se ne splača, če ti verjameš, moraš kot direktor nadaljevati.

Kako pa veš, kdaj se splača vztrajati pri neki ideji vztrajati in z njo nadaljevati?
Takrat ko bi ti ljudje za neko idejo plačali ali pa bi jo uporabljali, ko rešuje nek problem.

Foto: Anže Petkovšek Dejan Roljič

 

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 5

  • 10:15 12. Januar 2016.

    vse je odvisno na kak način postaneš bogat.v slo pa vemo da 90% jih postane z goljufijami in krajo. da …

  • 21:42 10. Januar 2016.

    za razliko od spodnjih dveh.

  • 21:41 10. Januar 2016.

    Jaz mu pa želim iz vsega srca, da mu uspe maksimalno.

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.