"V zadnjih 14 dneh smo dobili preko deset pritožb," je dejal Blaž Možina z Evropskega potrošniškega centra (EPC), a najverjetneje to niso vsi, ki so doživeli neprijetno presenečenje. Omenjeni potrošniki so nevede postali člani plačljivega SMS kluba Dimoco, za kar so izvedeli šele, ko je bil čas za poravnavo mesečnega računa za mobilni telefon.
Naš bralec, ime je znano uredništvu, pripoveduje, da je ob prejemu računa doživel negativno presenečenje. Za šest sporočil, ki so mu jih poslali preko SMS kluba Dimoco, je bil njegov račun za 15 evrov višji. Ob vpisu svoje številke pri uporabi sedaj priljubljene storitve "vpiši številko svojega prijatelja in ga lociraj" ni nikjer pisalo, da se s tem včlanjuje v kakršenkoli klub. Niti ni v nobenem izmed sporočil, ki jih je prejel, bila navedena telefonska številka, preko katere bi storitev lahko odjavil.
Na računu, ki ga je prejel, je bilo razvidno, da je s poslanim SMS-om sklenil tako imenovano pogodbo na daljavo. Znesek 15 evrov je bil zaveden pod postavko storitve informativne in zabavne narave. Ob prejemu računa se je zato obrnil na svojega mobilnega operaterja, ki je njegovo zahtevo po odjavi poslal naprej ponudniku. Slednji ima dva delovna dneva časa, da deaktivira storitev.
Možina navaja primer, ko je stara mama vnuku posodila telefon, ta pa je z njim igral razne igrice in mobilno številko vpisal na internetne strani, ki so ponujale bogate nagrade. Račun je seveda dobila stara mama. Kljub temu, da morajo biti potrošniki za članstvo v omenjenih klubih stari najmanj 18 let, je med njimi veliko otrok in mladostnikov.
Potrošnike je treba zaščititi
"Pričakujemo, da bodo mobilni operaterji zaščitili potrošnika v skladu z možnostmi, ki jih imajo," pravi Možina. Po njegovih besedah je nek mobilni operater V Švici prekinil sodelovanje z Dimocom, ker je dobil ogromno pritožb svojih uporabnikov. Odločilno vlogo pri reševanju problema pri nas pa ima tržni inšpektorat, čigar odločitev še čakajo.
Splošni pogoji poslovanja so napisani zelo dvoumno, tako da potrošnik iz njih ne more razbrati, da se včlanjuje v SMS klub.
Številke ne dajajte vsevprek
Z mobilno številko ravnajte kot z bančno kartico, svetujejo na EPC. Mobilna številka je namreč velikokrat plačilno sredstvo. Potrošnikom svetujejo, naj se ne odzivajo na SMS-sporočila, katerih vsebine ne razumejo. V kolikor so se že včlanili v SMS klub in ne želijo prejemati plačljivih SMS-sporočil, naj storitev takoj prekličejo.
Kako se odjaviti, naj preverijo v splošnih pogojih ponudnika. Obrnejo se lahko tudi na svojega mobilnega operaterja, pri katerem lahko zahtevajo tudi blokado storitev na svoji telefonski številki. Več informacij, kako ravnati v takem primeru, si lahko preberete tudi na sledeči povezavi.
Postopek odjave je pri vseh mobilnih operaterjih enak. Uporabniki naj se obrnejo na center za pomoč uporabnikom, ki o odjavi obvesti ponudnika ali pa svojemu uporabniku posreduje kontakt ponudnika. V zadnjem primeru mora uporabnik sam posredovati pri ponudniku. Uporabniki Tušmobila, Si.mobila, izimobila in Mobitela se lahko poslužijo tudi naslednje možnosti. Na številko, s katere prejemajo SMS-sporočila, pošljejo besedo STOP, Si.mobilovi uporabniki tudi besedo ODJAVA, in se tako odjavijo. "Če odjava pri ponudniku storitev ni uspešna, Tušmobil od ponudnika zahteva nemuden izbris stranke iz baze prejemnikov," sporočajo iz Tušmobila. Mobitelovi naročniki se lahko odločijo tudi za blokiranje celotne dohodne SMS-komunikacije. Si.mobilovi naročniki lahko blokado vseh komercialnih sporočil in ponudnikov opravijo tudi preko spletnega portala Moj Si.mobil.
TIRS čaka odgovor
S Tržnega inšpektorata RS so nam sporočili, da so v začetku meseca avstrijske organe zaprosili za informacijo o morebitnih kršitvah Evropske direktive o nepoštenih poslovnih praksah s strani podjetja Dimoco. Odgovora še niso prejeli. Potrošniki si lahko več o ravnanju v takšnih primerih preberejo na njihovi strani.