Veljavni zakon. Mlajši od 14 let morajo imeti med vožnjo kolesa na glavi pripeto zaščitno kolesarsko čelado, med vožnjo kolesa z motorjem pa homologirano motoristično čelado. Enako velja za otroka, ki se na kolesu ali kolesu s pomožnim motorjem vozi kot potnik.
“Člen o obvezni uporabi čelade bo z amandmajem črtan iz predloga zakona o pravilih cestnega prometa. Za otroke pa bo čelada obvezna, kot velja že zdaj,” pravi Eldina Knez, tiskovna predstavnica ministrstva za promet. Po njenih besedah je minister Patrick Vlačič črtanje člena napovedal ob prvem branju predloga tega zakona v državnem zboru, ki je bilo 26. oktobra. “Čelade se v Skandinaviji uporabljajo v 50 odstotkih in naša želja je, da bi se tudi v Sloveniji uporabljale več. Vendar bomo to poskušali doseči z drugačnimi aktivnostmi,” doda.
"Čelada rešuje glavo"
Predlog za uzakonitev obvezne uporabe čelade je bil podan na posvetu občinskih svetov za preventivo in vzgojo v cestnem prometu (SPVCP); predlagal jo je tudi Zavod za varstvo in rehabilitacijo po poškodbi glave Zarja.
"Prvič slišim za to,” o črtanju člena pravi Zvone Milkovič, tajnik SPVCP MOL, in dodaja: "Kolesarska čelada je tista, ki rešuje življenja, rešuje glavo in preprečuje poškodbe. Predlagatelji zakona bi morali iti pogledat v rehabilitacijski inštitut Soča, kaj se dogaja kolesarjem, ki ob padcu niso imeli čelade, pa bi drugače gledali na to." Milkovič meni, da bi obvezna uporaba čelade morala ostati v zakonu.
Gašper Žemva, Ljubljanska kolesarska mrežaS tem nisem seznanjen, toda črtanje člena pozdravljamo. Če bi bile čelade obvezne, bi število kolesarjev upadlo. Seveda je nošenje čelade priporočljivo. Večina rekreativnih kolesarjev zunaj mesta jo že tako nosi.
Nasprotno Slavko Slak, nekdanji predsednik SPVCP MOL, pravi: "Predvidena rešitev je bila čudna; čelada bi bila obvezna, neuporaba pa ne bi bila kazniva." Nositi čelado je po njegovih besedah gotovo priporočljivo, vendar pa bi za varnost kolesarjev lahko poskrbeli tudi kako drugače – za primer navede količke, ki ponekod kolesarje posredno ogrožajo.
Premalo odgovorni
Na prometnem ministrstvu pravijo, da kar 60 odstotkov poškodb kolesarjev predstavljajo poškodbe glave.
"Žal nismo toliko odrasli in odgovorni, da bi čelado nataknili samo zaradi svoje varnosti, ne pa zaradi zakona in kazni,” meni Sabina Gombač, socialna pedagoginja pri zavodu Zarja. V tujini si po njenih besedah prizadevajo, da bi nošenje čelad za odrasle uzakonili, morda je le vprašanje časa, kdaj se bo to zgodilo pri nas. "Več bi morali tudi delati za preventivo, v smislu, da je treba skrbeti za lastno varnost, ne le upoštevati pravila."
Izposoja koles spomladi
"Zakon še ni bil sprejet in glede na to, da je bilo veliko pripomb ravno na določilo obvezne uporabe čelad, tega še ni smiselno komentirati,” pravijo na MOL, kjer so izposojo koles obljubljali že do sredine poletja, pa je še vedno ni. "Mestno kolo bo predvidoma zaživelo prihodnjo pomlad," pravijo. Pogodbe z Europlakatom še niso podpisali, saj pogajanja še potekajo.