"Potniki bodo imeli za vožnje, daljše od 250 kilometrov, v primeru zamud in odpovedi voženj pravico do odškodnine, prav tako pa uredba Evropskega parlamenta predvideva pravico do pomoči, zaščite pred nesrečami, povrnitve stroškov za izgubljeno in poškodovano prtljago ter pravico do dostopnih informacij. Potniki z omejeno mobilnostjo bodo upravičeni do posebne pomoči, kot je to v veljavi na letalih," pojasni evropski poslanec Antonio Cancian.
"Slovenija ima povezavo, ki je daljša od 250 kilometrov, in sicer redna linija Koper–Murska Sobota. Direktiva bo tako veljala za naš notranji kot tudi za čezmejni promet," pojasni Manja Toplak, predstavnica pisarne Evropskega parlamenta v Sloveniji. Toplakova poudari, da direktiva zavezuje tudi potovalne agencije, vendar tem ni potrebno zagotavljati storitve za invalide, ne velja niti pravilo o zamudah, upoštevati pa morajo pravilo izgube prtljage, poškodbe ali smrti.
Največ pridobijo invalidi
Pojasnimo, da bo moral prevoznik ob odpovedi storitve, več kot dvourne zamude pri odhodu ali prezasedenosti, potnikom ponuditi ali preusmeritev potovanja do cilja brez dodatnih stroškov ali povračilo cene vozovnice. Če prevoznik te izbire ne bo ponudil, bodo imeli potniki poleg povračila voznine še pravico do odškodnine v višini do polovice vrednosti vozovnice.
Nadomestilo za poškodovan ali izgubljen kos prtljage bo lahko znašalo do 1200 evrov. V primeru smrti ali poškodbe potnika v nesreči pa bo odškodnina lahko znašala do 220 tisoč evrov.
Ko se začetek potovanja, ki je daljše od treh ur, odpove ali odloži za več kot 90 minut, je treba potnikom ponuditi prigrizke in osvežilne pijače. Če se avtobus pokvari med vožnjo ali pride do prekinitve, ko morajo potniki prenočiti, mora prevoznik (za največ dve noči) zagotoviti hotelsko nastanitev v vrednosti do 80 evrov na noč na osebo. Obveznost zagotavljanja nastanitve pa ne velja, če odpoved ali zamudo povzročijo težki vremenski pogoji ali večje naravne nesreče.
Prevozniki bodo dolžni nuditi pomoč invalidom in osebam z omejeno mobilnostjo, če jih bo potnik obvestil o svojih potrebah vsaj 36 ur pred odhodom. Če prevoznik ne bo imel ustrezno usposobljenega osebja, bo lahko potnika z omejeno mobilnostjo brezplačno spremljala oseba, ki jo sam izbere.
Kacin: "Gre za diskriminacijo potnikov"
"Potnikov v avtobusu ne moreš ločevati glede na to, kako dolge razdalje prepotujejo. Pričakujem, da bo komisija uvidela, da gre za diskriminacijo potnikov ter posredno znižala predpisano razdaljo," nam zatrdi Jelko Kacin, nadomestni član Odbora za promet in turizem (TRAN). "Nisem se slišal, da bi bile pravice letalskih potnikov odvisne od dolžine poleta," dodaja.
"Če gremo z zadevo na evropsko sodišče, bomo tožbo dobili in komisija bo primorana zadevo revidirati. Prav je, da poskušamo potnike v avtobusnem prometu enačiti s potniki v letalskem prometu, a trenutnega predloga ne morem podpreti, ker za državljane manjših držav prinaša premalo, čeprav za invalide pomeni korak naprej," konča Kacin.